Visų vairuotojų atostogų kančia – karštą dieną įstrigti milžiniškoje spūstyje greitkelyje. Tokiomis sąlygomis oro kondicionierius tampa tiesiog būtinas. Tačiau ką daryti, jei spūstyje atsitiktinai tenka sėdėti už elektromobilio vairo? Ar pagrįstai baiminatės, kad aušinimo sistema akimirksniu ištuštins akumuliatorių? Mes jau žinome, nes kažkas pagaliau išdrįso tai išbandyti.
Nepriklausomai nuo pavaros tipo, šiuolaikiniai automobiliai yra tikri „šilumos burbulai“. Dėl įstrižų langų ir puikios izoliacijos salonas labai greitai įkaista. Sprendimas? Oro kondicionierius! Bet ar jo naudojimas elektromobiliu spūstyje nėra tiesus kelias į skaudų nuotolio praradimą?
Elektromobilių salono vėsinimas yra šiek tiek kitoks, nes tokiuose automobiliuose nenaudojamas diržu varomas oro kondicionieriaus kompresorius, o energija imama tiesiai iš akumuliatoriaus. Todėl kiekviena aušinimui sunaudota kilovatvalandė yra mažiau energijos vairavimui…. Ar yra ko bijoti? Turėtumėte tai patikrinti!
ADAC patikrino, kiek elektros energijos sunaudoja elektrinio automobilio oro kondicionierius
Vokietijos automobilių klubas ADAC nusprendė ieškoti atsakymo į šį klausimą. Norėdamas išsiaiškinti, kiek energijos sunaudoja oro kondicionierius, jis nuvežė „Tesla Model Y“ į Landsbergo prie Lecho esantį tyrimų centrą. Ekspertams suteiktoje klimato kameroje buvo imituojamas aštuonių valandų eismo kamštis karštą dieną. Kameroje buvo nustatyta 35 laipsnių C. temperatūra, o „Tesla“ akumuliatoriaus įkrovos lygis bandymo pradžioje buvo 60 proc.
Ultravioletinės lempos imitavo saulės spindulius ir įkaitino kabiną iki 30-45 laipsnių Celsijaus, o priekinio stiklo išorinė pusė įkaito iki 60 laipsnių Celsijaus. Oro kondicionierius, nustatytas 20 laipsnių pagal Celsijų, nesugebėjo palaikyti nustatytos temperatūros, tačiau visą bandymo laikotarpį salone buvo ne daugiau kaip 25 laipsniai pagal Celsijų.
Po aštuonių valandų „Tesla“ pagaliau buvo išlaisvinta iš laboratorijoje imituotos spūsties. Per tą laiką ji sunaudojo apie 12 kWh energijos, t. y. 16 proc. gamyklinės baterijos talpos. Kas valandą iš akumuliatoriaus buvo prarandama 2 proc. energijos, o tai atitinka maždaug aštuonis nuvažiuotus kilometrus. Aušinimui vidutiniškai reikėjo 1,5 kW galios.
Oro kondicionavimo elektriniame automobilyje bandymo išvados stebina
Visiškai įkrautą „Tesla Model Y“ galima aušinti daugiau nei keturias paras stovint. Tai sensacingas rezultatas, nes vidaus degimo varikliu varomame automobilyje oro kondicionierius per valandą sunaudotų nuo vieno iki pusantro litro degalų, o tai atitinka 10-15 kWh. „Tesla“ nesuvartojo 15 kWh net per aštuonias bandymo valandas.
Šis pavyzdys puikiai parodo, kad elektromobilių ventiliacija yra daug efektyvesnė. Papildomas privalumas? Jie neišskiria teršalų, kai aušinami stovint. „Nėra pagrindo nerimauti dėl oro kondicionieriaus gedimo ar įstrigimo elektromobiliuose ilgai stovint spūstyse“, – daro išvadą ADAC atstovas.
Piko valandomis tik elektromobiliai (ir kai kurie hibridiniai automobiliai, nors ir ne visą laiką) tyliai ir be išmetamųjų teršalų laukia, kol kelias vėl bus pravažiuojamas. ADAC atliktas bandymas parodė, kad oro kondicionavimo sistema elektromobiliuose yra daug efektyvesnė nei vidaus degimo varikliu varomuose automobiliuose, ir tai gali būti dar vienas argumentas kai kuriems apsvarstyti galimybę persėsti į elektromobilį.