Pirmą kartą įsigyjantys elektromobilį dažnai nerimauja dėl nuotolio baimės – jausmo, kad už kelių kilometrų nuo įkrovimo taško gali išsikrauti akumuliatorius. Tačiau nerimą kelia ir tikrasis akumuliatoriaus tarnavimo laikas. Mobiliųjų telefonų, planšetinių ir nešiojamųjų kompiuterių naudojimo patirtis vartotojams parodė, kad laikui bėgant juos maitinantys akumuliatoriai gali prarasti efektyvumą, todėl juos reikia dažniau įkrauti. Taigi, ar turėtumėte nerimauti? Na, gera žinia ta, kad elektromobilio baterija yra atsparesnė, nei manote, be to, yra būdų, kaip užtikrinti, kad jūsų automobilio akumuliatorius išgyventų ilgiau.
Elektromobilių akumuliatorių tarnavimo laikas
Po nerimo dėl ridos, akumuliatoriaus eksploatavimo trukmė yra vienas iš dažniausių rūpesčių, dėl kurių nerimauja žmonės, nusprendę pakeisti vidaus degimo varikliu varomus automobilius į elektromobilius. Visi akumuliatoriai laikui bėgant ir juos naudojant blogėja, t. y. senstant jie tampa mažiau efektyvūs ir galiausiai mažėja automobilio nuvažiuojamas atstumas.
Akumuliatorių technologijos nėra pigios, o kol reikės pakeisti elementus, jų įsigijimas kainuos kur kas brangiau, nei automobilis bus vertas, todėl dažniausiai keičiame visus mobiliuosius telefonus, o ne akumuliatorių bloką. Tačiau tai nėra vien blogos naujienos, nes yra būdų, kaip prailginti automobilio akumuliatoriaus tarnavimo laiką, kad jis ilgiau išliktų sveikesnis ir efektyvesnis. Dar svarbiau yra tai, kad nors laikui bėgant eksploatacinės savybės gali prastėti, galiausiai net ir nuvažiavus 300 000 km baterijos elementai turėtų užtikrinti bent 70 proc. savo talpos. Pavyzdžiui, keli „Tesla Model S“ taksi automobiliai, važinėjantys Gatviko oro uoste, per trejus metus nuvažiavo daugiau nei 300 000 mylių (482 000 kilometrų) ir visi išlaikė bent 82 proc. savo akumuliatorių būklės.
Kodėl elektromobilio akumuliatorius praranda įkrovą arba blogėja jo būklė?
Nuolatinė akumuliatorių technologijų pažanga reiškia, kad su eksploatacinių savybių blogėjimu susijusių problemų nuolat mažėja. Tačiau net ir naujausi ličio jonų elementai nėra visiškai atsparūs tam, kad laikui bėgant prarastų veikimą, nes tam įtakos turi keletas veiksnių. Bene labiausiai prie efektyvumo mažėjimo prisideda naudojimo ir įkrovimo ciklas. Dažnas elementų išsikrovimas, po kurio seka visiškas įkrovimas, ilgainiui gali pakenkti akumuliatoriaus gebėjimui išlaikyti optimalų energijos kiekį – štai kodėl gamintojai paprastai rekomenduoja įkrauti tik iki 80 proc. ir niekada neleisti nuvažiuoti iki nulio kilometrų.
Greitas įkrovimas taip pat turi įtakos, nes taip greitai nukreipiant tiek daug elektros energijos, akumuliatoriuje susidaro daug aukštesnė temperatūra. Skystas elementų aušinimas skysčiu padeda sušvelninti šią problemą, tačiau dažnai naudokite greitąjį įkroviklį ir ilgainiui šie ekstremalūs karščio ciklai pažeis ličio jonų paketus. Panašiai, bet ne taip ekstremaliai, karštesnio klimato šalyse naudojamų automobilių eksploatacinės savybės pastebimai sumažėja, palyginti su vėsesnėmis sąlygomis naudojamais automobiliais.
Kaip prižiūrėti savo elektromobilio akumuliatorių?
Laimei, yra būdų, kaip galite padėti išsaugoti akumuliatoriaus galią ir efektyvumą laikui bėgant. Vienas iš pagrindinių būdų apsaugoti elementus – atidžiai valdyti jų įkrovimą ir iškrovimą, t. y. idealiu atveju stengtis, kad talpa nenukristų žemiau 20 proc. ir kad įkrovimo metu ji nepadidėtų daugiau nei 80 proc. – viršijus pastarąjį skaičių akumuliatoriai dažniausiai įkaista, o tai kenkia jautriai elementų cheminei sudėčiai.
Laimei, dauguma elektromobilių dabar suteikia galimybę programuoti automobilio įkrovimo grafiką, kad galėtumėte nuspręsti, kada bus tiekiama elektra, ir, svarbiausia, nustatyti, kiek tiksliai jos pateks į baterijas. Dėl tos pačios priežasties geriausia visiškai neištuštinti akumuliatoriaus. Dauguma elektromobilių visada pasirūpins, kad liktų minimalus energijos kiekis, net jei tai neleis automobiliui važiuoti, tačiau reikia vengti ilgai laikyti automobilį ir leisti, kad elektra išsikrautų.
Kalbant apie įkrovimą, geriausia nuolatinės srovės greituosius įkroviklius naudoti retai. Nors jie puikiai tinka ilgesnėms kelionėms arba avariniais atvejais, kai reikia greito energijos pliūpsnio, greitųjų įkroviklių greitaveikos šalutinis produktas yra padidėjusi ličio jonų temperatūra akumuliatoriuje, kai jis patiria elektros krūvį.
Jei automobilį ketinate naudoti ekstremaliai karštu ar šaltu oru, visada įsitikinkite, kad automobilis įkraunamas į elektros tinklą (žinoma, nustačius maksimalią 80 proc. ribą), nepriklausomai nuo nuvažiuojamo atstumo. Šis trikcinio įkrovimo būdas leidžia akumuliatoriaus šilumos valdymo sistemai toliau veikti ir palaikyti optimalią baterijos elementų temperatūrą, užtikrinančią ilgaamžiškumą.
Galiausiai, tai, kaip vairuojate savo elektromobilį, gali turėti įtakos jo akumuliatoriaus eksploatavimo trukmei. Panašiai kaip ir greitas įkrovimas, greitas elementų išsekimas gali sukelti žalą, dėl kurios ilgainiui sumažės efektyvumas ir veikimo nuotolis. Galiausiai, kuo greičiau važiuojate ir kuo dažniau naudojate elektromobiliui būdingą momentinį sukimo momentą, kad galėtumėte žaibiškai išsibegėti, tuo labiau akumuliatoriuje kaupiasi kenksminga šiluma. Taigi, jei norite ilgaamžiškumo, geriausia neskubėti.
Elektromobilių akumuliatorių garantijos
Gamintojai puikiai supranta, kad potencialius elektromobilių pirkėjus gali atbaidyti ankstyvo ir brangaus akumuliatoriaus gedimo galimybė. Tiesa ta, kad tinkamai elgiantis su dauguma šiuolaikinių ličio jonų baterijų gali tarnauti visą automobilio eksploatavimo laiką. Nepaisant to, dauguma firmų suteikia akumuliatoriui atskirą pratęstą garantiją.
Daugumos automobilių garantijos galioja maždaug trejus metus ir 100 000 kilometrų, tačiau elektrinių automobilių akumuliatoriams ši garantija yra ilgesnė. Pavyzdžiui, „Audi“, BMW, „Jaguar“, „Nissan“ ir „Renault“ suteikia garantiją 8 metams ir 160 000 kilometrų, o „Hyundai“ – 200 000 kilometrų. „Tesla“ taiko tą patį 8 metų laikotarpį, tačiau „Model S“ ir „Model X“ modelio riba yra 240 000 kilometrų, „Model 3 Long Range“ modelio – 190 000 kilometrų, o visų kitų versijų – 160 000 kilometrų. Išskyrus „Audi“ ir „Tesla“, daugumoje jų numatyta didžiausia leistina akumuliatoriaus talpa (nuo 70 iki 75 proc.), kuri bus pakeista, jei per garantijos laikotarpį ji bus mažesnė už šį skaičių.