Analitikai prognozuoja, kad ličio kainos, kurios nuo 2022 m. lapkričio mėn. pasiekusios aukščiausią lygį krito net 86 %, 2025 m. turėtų stabilizuotis. Tai įvyko po dvejus metus trukusio staigaus kritimo, dėl kurio buvo priverstos uždaryti kasyklas visame pasaulyje. Tačiau dėl didelės paklausos Kinijos elektrinių transporto priemonių (EV) rinkoje ir kasyklų uždarymo derinio rinka turėtų būti subalansuota, o pasiūlos perteklius gali būti nutrauktas.
Mažėjanti pasiūla
Kinijos valstybinio žaliavų duomenų teikėjo „Antaike” duomenimis, prognozuojama, kad pasaulinė ličio karbonato ekvivalento (LCE) perteklinė pasiūla sumažės nuo 150 000 tonų 2023 m. iki maždaug 80 000 tonų 2024 m. Šis sumažėjimas pirmiausia siejamas su apribota gamyba uždarytose kasyklose, kuri, analitikų nuomone, gerokai sumažins perteklių rinkoje.
„CRU Group“ akumuliatorių rinkų analitikas Cameronas Hughesas pažymėjo: “Tikimės, kad 2025 m. ličio kaina atsigaus, nes 2024 m. įvykęs ribojimas ir tolesnio ribojimo galimybė gerokai sumažins rinkos perteklių.“
Kinijos vaidmuo ekonomikos atsigavime
Kinija, didžiausia pasaulyje elektromobilių rinka, yra ličio rinkos varomoji jėga. Nuo 2024 m. liepos mėn. padvigubinusi EV subsidijas, šalis gerokai padidino EV pardavimus – iki gruodžio vidurio šiomis lengvatomis pasinaudojo daugiau kaip 5 mln. automobilių. Šis paklausos šuolis palaikė ličio kainas ir tikimasi, kad taip bus ir toliau.
„2024 m. ketvirtąjį ketvirtį prekybos ličiu verslo pagyvėjimą neabejotinai galima sieti su subsidijų teikimo politika”, – sakė Kinijos katodinių medžiagų gamyklos pirkėjas.
Analitikai prognozuoja, kad 2025 m. ličio kainos ir toliau augs, nes mažės atsargos, o pirkėjai grįš į neatidėliotinų sandorių rinką.
Prognozės ir galimi pavojai
„Project Blue“ tyrimų direktorius Davidas Merrimanas prognozuoja, kad 2025 m. ličio kainos stabilizuosis ir vidutiniškai sieks 11 092 JAV dolerių už metrinę toną. Tuo tarpu Kinijos brokeris Guotai Juan prognozuoja, kad kaina svyruos nuo 60 000 juanių (8 184 JAV dolerių) iki 90 000 juanių (12 276 JAV dolerių) už toną.
Tačiau spartus gamybos didėjimas anksčiau uždarytose kasyklose gali apriboti reikšmingą kainų kilimą. Be to, ličio paklausai pavojų gali kelti galimi JAV politikos pokyčiai, įskaitant tarifus iš Kinijos importuojamiems elektromobilių akumuliatoriams arba mažesnes vidaus elektromobilių skatinimo priemones.
Nors atrodo, kad ličio kainos stabilizavimosi kelias yra aiškesnis, neaiškumų išlieka. Ateinančiais metais šio ypatingos svarbos metalo ateitį lems pasaulinės pasiūlos korekcijos, Kinijos elektromobilių rinkos ir geopolitinių veiksnių sąveika.