Norvegija sumušė dar vieną rekordą, taip įtvirtindama savo, kaip pasaulinės elektromobilių lyderės, pozicijas. 2024 m. net devyni iš dešimties naujų automobilių buvo elektriniai, teigiama Norvegijos kelių federacijos (OFV) ataskaitoje, kurioje apibendrinami praėjusieji metai. Kodėl norvegai taip pamėgo elektromobilius?
2024 m. elektromobilių rinkos dalis Norvegijos naujų automobilių rinkoje buvo dar didesnė nei rekordiniais 2023 m. – Ji padidėjo nuo 82,4 proc. iki 88,9 proc. Kitaip tariant, tik kas dešimtas automobilis, išvažiuodamas iš salono, skleidė išmetamąsias dujas. Ar tai elektrinės pavaros šlovinimo, kuriam nėra lygių niekur kitur pasaulyje, rezultatas? Pirmiausia dėl nuoseklios vyriausybės politikos, orientuotos į mokesčių lengvatas.
Astronominiai elektromobilių pardavimai Norvegijoje 2024 m.
Kaip nesunku atspėti, populiariausias prekės ženklas Norvegijoje praėjusiais metais buvo „Tesla“. Nuo jos nedaug atsiliko „Volkswagen“ ir „Toyota“. Skandinavijoje vis drąsiau įsitvirtina ir gamintojai iš Vidurio Karalystės – kas dešimtas pirkėjas Norvegijoje įsigijo elektromobilį iš Kinijos.
2024 m. Norvegijai bus istoriniai ne tik dėl rekordinės elektrinių transporto priemonių dalies naujų transporto priemonių pardavimuose. Jau šiais metais Norvegijos keliais važinėja daugiau akumuliatorinių elektromobilių (BEV) nei benzininių automobilių. Tačiau didžiausią Norvegijos automobilių parko grupę vis dar sudaro dyzeliniai automobiliai (36,1 proc.).
Kodėl elektromobiliai tokie populiarūs Norvegijoje?
Vyriausybės paskatos ir … sunkumai. Nors Norvegija „gyvena“ iš naftos, ji nedvejodama padidino mokesčius vidaus degimo transporto priemonių savininkams. Kartu – net ir panaikinus kai kurias lengvatas 2023 m. – elektromobilių vairuotojai gali tikėtis daug lengvatų (pvz., važiuoti mokamais keliais). Turėti tokį automobilį ten tiesiog apsimoka.
Svarbu tai, kad ši politika nesikeičia keičiantis valdančiajai komandai. Kaip pažymi didžiausio Norvegijos automobilių importuotojo Haraldo A. Moellerio vadovas Ulfas Tore Hekneby (Ulf Tore Hekneby), įvesti ribojamuosius mokesčius vidaus degimo automobiliams padėjo tai, kad nebuvo stipraus automobilių lobizmo. Kaip su tuo susidoroja degalų pramonė? Ji prisitaiko prie spartaus elektromobilių augimo. Andersas Kleve Svela iš „Circle K“ sakė agentūrai „Reuters“, kad per ateinančius trejus metus jų degalinėse bus tiek pat įkrovimo stotelių, kiek ir tradicinėse benzino kolonėlėse.
Kas vis dar neįsitikinęs? Hekneby agentūrai „Reuters“ paaiškino, kad tarp šių 10 proc. naujų vidaus degimo variklio automobilių yra daug automobilių nuomos bendrovių. Įmonės juos perka atsižvelgdamos į turistus, kurie nėra įpratę naudotis elektra varomais automobiliais. Norvegijos elektromobilių asociacijos atstovė Christina Bu prognozuoja, kad Norvegija turi nemažai šansų tapti pirmąja šalimi, kuri iš naujų automobilių rinkos visiškai pašalins transporto priemones su įprastiniais varikliais.