Europos Sąjunga oficialiai patvirtino savo įsipareigojimą iki 2035 m. uždrausti naujus benzininius ir dyzelinius automobilius. Nors tai nėra tiesioginis vidaus degimo variklių (VDV) uždraudimas, pagal naujas taisykles reikalaujama, kad visos naujos transporto priemonės neišmestų CO₂. Tai reiškia, kad tradiciniai benzinu ir dyzelinu varomi automobiliai bus palaipsniui išimti iš apyvartos visose 27 ES valstybėse narėse.
Kaip veiks draudimas?
- Nuo 2035 m. ES nebus leidžiama parduoti jokių naujų automobilių, išmetančių CO₂.
- Iki 2030 m. transporto priemonių išmetamų teršalų kiekis turės sumažėti 55 %, palyginti su 2021 m. lygiu.
- Alternatyvius degalus, pavyzdžiui, e. degalus ir vandenilį, vis dar gali būti leidžiama naudoti, tačiau jų diegimas plačiu mastu lieka neaiškus.

Laipsniškas perėjimas automobilių gamintojams
Siekdama padėti automobilių gamintojams prisitaikyti prie šių pokyčių, ES nustatė lanksčias atitikties priemones:
- Termino pratęsimas: Dabar gamintojai turi laikytis naujų CO₂ ribinių verčių iki 2027 m. (vietoj 2025 m.).
- Trejų metų vidurkis: Vietoj griežtų metinių CO₂ mažinimo tikslų, siekiant išvengti didelių baudų, išmetamų teršalų kiekis bus skaičiuojamas vidutiniškai per trejus metus (2025-2027 m.).
- Finansinė parama: Įmonėms, viršijančioms išmetamųjų teršalų ribas, nebus skiriamos baudos, jei iki 2027 m. jų vidutinis išmetamųjų teršalų kiekis neviršys nustatytos ribos.
Akumuliatorių ir elektromobilių gamybos skatinimas
Siekdama paspartinti perėjimą prie elektrinių transporto priemonių, ES pradeda įgyvendinti dideles finansines programas:
- 1,8 mlrd. eurų „Akumuliatorių skatinimo“ fondas – tiesioginis finansavimas Europos akumuliatorių elementų ir komponentų gamybai.
- „Akumuliatorių žaliavų prieigos subjektas“ – programa, kuria siekiama užtikrinti lengvesnę prieigą prie svarbiausių žaliavų.
- 1 mlrd. eurų naujoms akumuliatorių technologijoms – Efektyvesnių ir tvaresnių akumuliatorių sprendimų moksliniai tyrimai ir kūrimas.

O kaip dėl vartotojų?
Automobilių pirkėjams ES planuoja įvesti daugiau paskatų ir socialinės nuomos programų tiek naujoms, tiek naudotoms elektrinėms transporto priemonėms.
Netrukus pasirodys įperkami elektromobiliai:
- Citroën e-C3
- Volkswagen ID.1
- „Renault Twingo EV
- Būsimas „Dacia“ miesto elektromobilis (tikimasi, kad jis kainuos mažiau nei 18 000 eurų).
Automobilių ateitis Europoje
Nors kai kurie automobilių gamintojai ir vartotojai nepritaria draudimui, ES ir toliau tvirtai laikosi savo tikslo mažinti anglies dioksido išmetimą ir pereiti prie švaresnės transporto sistemos. Kol kas neaišku, ar bus plačiai paplitę sintetiniai degalai, ar vandeniliu varomos alternatyvos, tačiau ateityje Europos keliai daugiausia bus varomi elektra.
Ką manote apie šį draudimą? Ar iki 2035 m. Europa bus pasirengusi visiškai elektrinei ateičiai?