Jau kelis dešimtmečius automobilių gamintojai juose montuoja atsarginius ratus. Visureigiuose jie dažniausiai buvo galinių durelių puošmena. Tačiau bėgant metams bagažo skyriaus talpos lūkesčiai išaugo. Pradėta ieškoti būdų, kaip sumažinti transporto priemonės svorį. Ratas – tabletė, užėmė šiek tiek mažiau vietos nei standartinis atsarginis ratas. Vėliau rinkoje pasirodė run flat padangos, sandarinimo putos ir kompresoriai. Deja, nė vienas iš šių sprendimų nėra 100 proc. naudingas vairuotojui. Šiuo atveju yra daugiau trūkumų nei privalumų.
Standartinis atsarginis ratas
Jis turėtų būti identiškas kitiems keturiems ratams. Tai reiškia, kad jis turi būti ant to paties ratlankio, o padangos turi būti to paties dydžio ir tipo. Jei vairuotojas turi du sezoninių padangų komplektus (žiemines ir vasarines), jis taip pat turėtų turėti dvi papildomas atsargines padangas – žiemines ir vasarines.
Naujiems automobiliams už atsarginį ratą (jei jis yra tam tikro modelio automobilyje) reikia papildomai sumokėti mažiausiai 300 eurų. Naudotiems automobiliams tereikia nusipirkti papildomą padangą (40-100 eurų, priklausomai nuo dydžio, tipo ir gamintojo) ir papildomą ratlankį (40-100 eurų, jei tai plieninis ratlankis).
Atsarginis ratas užima daug vietos, tačiau yra paslėptas po bagažinės grindimis. Kartu yra raktas ir automobilio domkratas. Keliuose automobiliuose atsarginį ratą galima prisukti varžtais po automobilio važiuokle. Visureigiuose jis montuojamas ant galinių durelių.
Pradurtos padangos keitimas trunka apie 20 minučių ir reikalauja nemažai darbo. Automobilį reikia pastatyti ant lygaus pagrindo ir atsukti ratų varžtus. Automobilis pakeliamas domkratu, o pradurtas ratas atsukamas ir išimamas. Atsarginis padanga su ratlankiu montuojamas atvirkštine tvarka.
Kaip galima važiuoti automobiliu sumontavus atsarginį ratą? Jei atsarginio rato padanga yra to paties tipo (pvz., žieminė), kaip ir kitas ratas, automobiliu galima važiuoti įprastu greičiu (net ir greitkeliais) neribojant kilometrų skaičiaus. Jei jis yra kitokio tipo, kitokio protektoriaus ir t. t., turėtumėte važiuoti į artimiausią autoservisą, ribodami greiti iki 70 km/val. Ten tiesiog sutaisykite pradurtą ratą ir jį sumontuokite. Užtaisyti pradurtą padangą dirbtuvėse kainuoja nuo 5 iki 20 eurų. Į kainą įskaičiuotas ratų balansavimas ir montavimas.
Jei automobilyje įrengta tiesioginė TPMS (padangų slėgio stebėjimo sistema su siųstuvais), ratas neturi siųstuvo. Išėmus pradurtą ratą, sistema įspės apie problemas. Sumontavus suremontuotą ratą, TPMS sistemą reikės užprogramuoti diagnostiniu testeriu, o tai padidins remonto kainą.
Ratas – tabletė
Jis yra siauresnis nei standartinis ratas, todėl juo negalima važiuoti didesniu greičiu.
Ratas – tabletė, naudojamas tam, kad galėtumėte saugiai nuvažiuoti į padangų remonto dirbtuves.
Išlaidos: naujų automobilių ratas tabletė turėtų būti įtrauktas į transporto priemonės kainą. Naujas toks ratas (visas ratas ir padanga) kainuoja nuo 50 iki 100 eurų, priklausomai nuo dydžio ir gamintojo.
Tabletė užima šiek tiek mažiau vietos nei standartinis atsarginis ratas. Taip pat reikia turėti ratų veržliaraktį ir domkratą. Tabletė sumontuota po bagažinės grindimis.
Jį pakeisti pradūrus ratą yra lygiai tas pats, kas pakeisti atsarginį ratą, užtrunka apie 20 minučių ir reikalauja nemažai darbo. Automobilį reikia pastatyti ant lygaus paviršiaus, tada atlaisvinti ratų tvirtinimo varžtus. Automobilis pakeliamas, o pradurtas ratas atsukamas ir išimamas. Tabletė montuojama atvirkštine tvarka.
Rekomenduojama, kad tabletė būtų tvirtinama prie priekinės ašies. Taigi, pradūrus galinę padangą, prie priekinės ašies reikia pritvirtinti ratą tabletę, o nuimtą standartinį ratą nuo priekinės ašies – prie galinės ašies.
Kaip galima važiuoti automobiliu, kai sumontuotas ratas – tabletė? Galima važiuoti ribotu greičiu (iki 70 km/val.). Važiuokite atsargiai ir venkite staigių manevrų. Svarbu nepamiršti, kad ratas yra siauras, todėl jo sukibimas su kelio danga nėra toks pat kaip standartinio rato. Dėl mažesnio kontakto ploto stabdymo kelias pailgėja. Be to, aktyviosios saugos sistemos (ABS, ESP, ASR ir kt.) yra mažiau veiksmingos.
Jei automobilyje įrengta tiesioginė TPMS (padangų slėgio stebėjimo sistema su siųstuvais), ratas neturi siųstuvo. Išėmus pradurtą ratą, sistema įspės apie problemas. Sumontavus suremontuotą ratą, TPMS sistemą reikės užprogramuoti diagnostiniu testeriu, o tai padidins remonto kainą.
Patartina važiuoti į padangų remonto dirbtuves ir pradurtą padangą remontuoti ten.
Run flat padangos
Šis sprendimas buvo sukurtas aukščiausios klasės automobiliams. Run flat padangos turi sustiprintas šonines sieneles (ir dažnai papildomus sustiprinimo elementus, priklausomai nuo gamintojo). Pradūrus padangą ir praradus slėgį, netgi visiškai praradus, šoninės sienelės išlaiko automobilio svorį ir leidžia automobiliui toliau važiuoti (su tam tikrais apribojimais).
Automobiliuose, kurių padangos su nuleistomis padangomis, privaloma įrengti tiesioginę padangų slėgio stebėjimo sistemą TPMS (su siųstuvais). Jei praduriama, TPMS sistema įspėja vairuotoją apie sumažėjusį slėgį. Įspėjimas rodomas prietaisų skydelyje, borto kompiuterio ekrane arba priekiniame ekrane.
Šio tipo padangų negalima keisti kitomis padangomis, taip pat jų negalima naudoti automobiliuose, kurie nėra tam pritaikyti gamykloje. Pradūrus padangą, ja galima važiuoti ne didesniu kaip 70 km/h greičiu ne daugiau kaip keliasdešimt kilometrų. Dažniausiai pradurtos padangos neremontuojamos. Pradūrus padangą, būtina sumontuoti naują padangą. Vienos padangos kaina svyruoja nuo 125 iki 250 eurų. Be to, reikia sumokėti už ratlankio montavimą, balansavimą ir TPMS programavimą.
Kompresorius ir putos
Tai naujausias sprendimas, naudojamas automobiliuose su netiesioginėmis (be siųstuvų) ir tiesioginėmis (su siųstuvais vožtuvuose) TPMS padangų slėgio stebėjimo sistemomis. Rinkinį sudaro sandarinimo putos talpykloje ir 12 V kompresorius, maitinamas iš automobilio cigarečių žiebtuvėlio lizdo. Tai standartinė naujų automobilių įranga, užimanti labai mažai vietos bagažinėje.
Po pradūrimo automobilį reikia pastatyti ant lygaus paviršiaus. Rekomenduojama, kad pradurta vieta būtų viršuje. Jei padangą pradūręs daiktas (pvz., vinis) vis dar yra padangoje, jį reikia išimti. Prie vožtuvo prijungiamos specialioje pakuotėje esančios sandarinimo putos. Kompresoriaus slėgio žarna jungiama prie putų balionėlio, o maitinimo laidas – prie cigarečių žiebtuvėlio lizdo. Pasukus raktelį ir įjungus maitinimą, į padangą patenka putos. Stebėkite, ar padidėja padangų slėgis. Jei jis pasiekia rekomenduojamą vertę (pvz., 2,4 bar), rinkinį galima išjungti. Jei slėgis nepadidėja, padanga gali būti labai stipriai pažeista ir putos nepadės. Lieka vilkikas. Taip pat, jei pažeistas vožtuvas.
Suremontavus padangą patartina važiuoti sumažintu greičiu ir stebėti TPMS jutiklio rodmenis. Rekomenduojama kuo greičiau pristatyti užplombuotą ratą remontui. Deja, daugeliu atvejų putplasčiu užklijuoto rato pataisyti neįmanoma. Turi būti sumontuota nauja padanga.
Sunku teigiamai vertinti naujausius sprendimus. Pasirodo, optimalus pasirinkimas yra atsarginis ratas.