Jei manote, kad yra tik dviejų tipų automobilio transmisijos – mechaninė ir automatinė – esate ne vienas taip manantis. Ir nors yra daug daugiau nei tai, supratimas, kas yra transmisija, padės lengviau atskirti šiuos dalykus. Apibrėžimas: transmisija yra jungtis tarp automobilio variklio ir ratų. Tai labai svarbi dalis, perduodanti sukimo momentą į ratus per diferencialą, kuris paskirsto galią tarp ratų ir savo ruožtu yra sujungtas su pavaros velenais ir ratais.
Šis sukimo momentas perduodamas ratams naudojant atitinkamą pavarų santykį, kuris pasirenkamas rankiniu būdu arba automatiškai. Norint perjungti pavarą rankiniu būdu, reikia nuspausti sankabos pedalą, kad atsijungtų variklio ir ratų jungtis. Priklausomai nuo transmisijos, gali būti bet koks pavarų skaičius: nuo penkių iki dešimties. Kai kurios transmisijos turi begalinį pavarų skaičių, apie kurį plačiau skaitykite toliau.
Mažesni pavarų perdavimo skaičiai užtikrina didelį ratų sukimo momentą, kad būtų galima įveikti stačias įkalnes ir atlikti sunkų darbą – paprasčiau tariant, daugiau galios, bet mažiau greičio. Aukštesni pavarų perdavimo skaičiai užtikrina kur kas mažesnį ratų sukimo momentą, tačiau suteikia automobiliui ekonomiškumą važiavimui greitkeliu ir didesnį greitį. Bet kuri transmisija, prijungta prie vidaus degimo variklio, nepriklausomai nuo to, ar ji yra mechaninė, ar automatinė, veikia pagal šią pagrindinę prielaidą. Taigi, kaip veikia skirtingi tipai, ir jei tenka rinktis tarp mechaninės ir automatinės pavarų dėžės, kuri yra geriausia?
Automobilių transmisijų tipai
Mechaninė pavarų dėžė
Šiuo atveju vairuotojas turi rankiniu būdu pasirinkti norimą pavarą ir nuspaudęs pedalą, kuris valdo sankabą, atjungti ir vėl įjungti pavarą. Tai sukelia trumpalaikę akseleracijos pauzę, kuri, kai kurių nuomone, yra pakankama priežastis manyti, kad automatinė pavarų dėžė yra geresnė už mechaninę. Nors tai gali reikšti, kad kai kurių mechaninių pavarų dėžių pertraukos tarp perjungimų nėra tokios sklandžios ir greitos, daugelis entuziastų mieliau renkasi galimybę būti atsakingiems už pavarų pasirinkimą.
Mechaninės pavarų dėžės privalumai ir trūkumai
Privalumai:
- Vairuotojas visiškai kontroliuoja pavarų dėžę, todėl vairuoti yra įdomiau;
- Mažesnės keitimo išlaidos;
- Pigesnė techninė priežiūra ir remontas, nes mechaninės pavarų dėžės dalys yra paprastesnės ir pigesnės;
- Galima užvesti variklį stumiant automobilį;
Trūkumai:
- Reikia išmokti teisingai ir tvarkingai perjunginėti pavaras bei naudotis sankaba;
- Gali varginti lėtai judančiame eisme;
- Jei sunkiai valdote sankabą, galite užgesti;
- Dažnai sunku rasti aukštesnės kainos arba aukštesnio lygio automobiliuose;
Automatinė pavarų dėžė
Kai kalbame apie tradicinę automatinę pavarų dėžę, turime omenyje vieną konkretų tipą, kurį daugelis žmonių vis dar vadina „automatine pavarų dėže“ . Kaip rodo žodis „automatinė“ , šiai pavarų dėžei perjungti nereikia vairuotojo indėlio, o vietoj to perjungimui naudojama hidraulinė jėga. Reikiama pavara parenkama pagal jutiklių, nustatančių, kiek reikia galios, grįžtamąjį ryšį. Standartines automatines pavarų dėžes sudaro planetinė pavarų dėžė, kurioje naudojamas sukimo momento keitiklis, pakeičiantis standartinę mechaninėje pavarų dėžėje esančią sankabą. Prieš keturiasdešimt metų šios pavarų dėžės turėjo tik tris ar keturias pavaras, tačiau šiandien jos gali turėti net dešimt pavarų ir yra labai pažangios.
Bėgant metams buvo daugybė šio tipo transmisijų pavadinimų, įskaitant GM „Hydramatic“ , „Audi“ „Tiptronic“ ir BMW „Steptronic“ , kuri naudojama BMW X2. Iš tikrųjų ši patvari konstrukcija naudojama daugelyje sunkvežimių ir visureigių, ypač tų, kurių vilkimo galia yra didelė. Numatytasis šio tipo pavarų dėžės režimas yra automatinis, tačiau daugelyje modelių siūlomas ir rankinis režimas, kad vairuotojas galėtų kontroliuoti situaciją ir imituoti sportiškesnį ir aktyvesnį važiavimą. Kai kuriuose automobiliuose šis rankinis režimas gali imituoti mechaninę pavarų dėžę, kai vairuotojas kontroliuoja pavarų perjungimą, bet be sankabos pedalo, naudodamas pavarų perjungimo svirtį arba už vairo esančias mentes, kad perjungtų pavaras aukštyn arba žemyn.
Automatinės pavarų dėžės privalumai ir trūkumai
Privalumai
- Sklandus, greitas ir visiškai automatinis pavarų perjungimas be sankabos pedalo;
- Šiuolaikinės 6 ir 8 pavarų automatinės pavarų dėžės naudoja mažiau degalų nei mechaninės;
- Naujausios konstrukcijos pavarų dėžėse galima pasirinkti iki dešimties perdavimo skaičių;
- Nereikia mokytis jokių įgūdžių palyginus su mechanine pavarų dėže;
- Dažnai galima naudoti rankinį režimą;
Trūkumai:
- Senesni tipai, turintys mažiau pavarų, ne taip taupiai naudoja degalus kaip mechaninė pavarų dėžė.
- Brangiau įsigyti, prižiūrėti ir taisyti;
Nepertraukiamai kintama pavarų dėžė (CVT)
CVT yra kitokio tipo automatinė pavarų dėžė, kurioje nėra jokių pavarų. Vietoj to, kaip rodo pavadinimas, ji naudoja specialų diržą arba grandinę, kuri eina tarp dviejų skriemulių, panašių į kūgius, ir tolygiai keičia pavaras. Diržui ar grandinei judant vienu kūgiu aukštyn, jis juda kitu žemyn, taip sukuriamas begalinis skaičius pavarų perdavimo skaičių, kad variklis visada būtų efektyviausiame sūkių diapazone. Gali būti numatytas rankinis režimas, leidžiantis perjungti pavaras tarp tam tikrų iš anksto nustatytų kūgių padėčių ir sukurti tradicinės planetinės automatinės pavarų dėžės įspūdį.
Vis daugiau naujų automobilių turi bepakopę pavarų dėžę, net didesni sedanai, pavyzdžiui, „Honda Accord“ , ir ji ypač paplitusi hibridiniuose automobiliuose. Privalumų yra daug, tačiau yra ir trūkumų.
Nepertraukiamai kintamos pavarų dėžės privalumai ir trūkumai
Privalumai:
- Geriausi automatinių automobilių degalų sąnaudų rodikliai, nes bepakopės transmisijos sugeba išlaikyti variklį tiksliai tokiame sūkių diapazone, kuriame jis yra efektyviausias;
- Sklandžiai ir be trūkčiojimų, nes nėra tradicinio pavarų perjungimo;
- Judėjimas spūstyse toks pat lengvas ir nevarginantis kaip ir su tradicine automatine pavarų dėže;
- Pigesnė nei įprasta automatinė pavarų dėžė, nes turi mažiau judančių dalių;
- Kartais galima pasirinkti ir rankinį režimą;
Trūkumai:
- Prie CVT variklio garso reikia priprasti, dažnai jis apibūdinamas kaip pastovus „dunksėjimas“;
- CVT nesuteikia įspūdingo įsibėgėjimo ar greito pagreitėjimo ir dažnai šiek tiek vėluoja, nes prisitaiko prie variklio prieš perduodama galią į ratus;
- Priežiūra ir remontas yra brangus, o kai kurių iš viso negalima sutaisyti, kai jos sugenda, jas reikia visiškai pakeisti naujomis
Dvigubos sankabos pavarų dėžė
Dviejų sankabų pavarų dėžės – tai automatinės pavarų dėžės, kurių vidinės dalys veikia kaip dvi automatinės mechaninės pavarų dėžės, veikiančios kartu. Viena sankaba sujungta su nelyginiais, o kita – su lyginiais krumpliaračiais. Transporto priemonė pradeda važiuoti, kai viena sankaba įjungia pirmąją pavarą, o kita, atvira, sankaba iš anksto jau yra pasiruošusi įjungti antrąją pavarą. Pavarų perjungimas yra ne kas kita, kaip pirmosios sankabos atsidarymas ir antrosios sankabos užsidarymas. Įjungus antrąją pavarą, ant pirmosios sankabos vėl iš anksto pasirenkama trečioji pavara, kuri laukia savo eilės, ir t. t. Tačiau, kaip ir automatinėje pavarų dėžėje, pavaras perjungia ne vairuotojas – čia pavaras perjungia elektroninis valdymo modulis. Populiariausios dviejų sankabų pavarų dėžės yra „Volkswagen“ grupės tiesioginio perjungimo pavarų dėžė (DSG), naudojama „Golf“ modelyje, ir „Porsche“ PDK pavarų dėžė.
Visa tai skamba kaip puikus sprendimas. Ar dėl to dvigubos sankabos transmisija yra geriausia automatinė pavarų dėžė?
Dvigubos sankabos transmisijos privalumai ir trūkumai
Privalumai:
- Greitas ir sklandus pavarų perjungimas, idealiai tinka sportiniams automobiliams;
- Puiki degalų ekonomija;
- Lengva naudoti kaip ir bet kurią automatinę pavarų dėžę;
- Rankinį režimą paprastai galima rinktis per automatinio pavarų perjungimo svirtį arba vairo mentes;
Trūkumai:
- Brangiai kainuoja įsigyti, prižiūrėti ir taisyti;
- Nėra sukimo momento keitiklio, todėl eisme vis tiek susidėvi tikra trinties sankaba;
- Dažnai eisme veikia ne taip sklandžiai kaip įprastinė automatinė pavarų dėžė, šiek tiek trūkčioja;
- Jai paprastai būdingas tam tikras atsilikimas;
Kaip jas palyginti?
Gera automatinė pavarų dėžė, kurioje kas kelerius metus keičiama alyva, gali nuvažiuoti šimtus tūkstančių kilometrų. Gera mechaninė pavarų dėžė gali tarnauti dar ilgiau.
CVT yra pigiau pagaminti nei įprastą automatinę pavarų dėžę ir ji labai taupiai naudoja degalus, todėl jos yra gana populiarus automatinės pavarų dėžės variantas žmonėms, kurie siekia maksimalios degalų ekonomijos. Remontas yra brangus, ne visi specialistai gali jį atlikti, o kai kurias tenka visiškai pakeisti.
Dviejų sankabų pavarų dėžės yra sudėtingiausios ir brangiausios automatinės pavarų dėžės. Jos pasižymi dideliu ekonomiškumu ir našumu, todėl geriausiai tinka sportiniuose automobiliuose, kuriuose dėl greito pavarų perjungimo galima mėgautis labai maloniu vairavimu. Tačiau jų priežiūra ir taisymas, kai jos sugenda, kainuoja brangiai.
Tradicinės automatinės mechaninės pavarų dėžės yra pigiausios iš visų automatinių pavarų dėžių, nes prie įprastos mechaninės pavarų dėžės reikia pridėti tik kelis valdiklius, jungiklius ir servo pavaras. Tai puikus automatinės pavarų dėžės variantas, jei vienintelis kriterijus yra kaina ir patogumas. Tačiau dėl trūkčiojančio kai kurių pavarų dėžių perjungimo jos tapo nebemadingos.
Išvada
Kaip matėte aukščiau, bet kuri transmisija turi tam tikrų trūkumų ir privalumų. Taigi, viskas priklauso nuo to, kas jums labiau patinka. Mechaninė pavarų dėžė yra nykstanti rūšis ir iš tikrųjų tapo tik tikrų entuziastų, kurie vis dar nori patys perjungti pavaras, pasirinkimu.
CVT yra efektyviausia automatinė pavarų dėžė, tačiau ji neskamba ir nesijaučia taip gerai.
Dviejų sankabų pavarų dėžės puikiai tinka sportiniams automobiliams, tačiau įprastiems automobiliams jos gali būti šiek tiek perteklinės, ypač atsižvelgiant į jų priežiūros ir remonto išlaidas. Tokiuose į našumą orientuotuose automobiliuose kaip „Mercedes-AMG CLA 45“ ir „Audi R8“ įrengta dviejų sankabų pavarų dėžė.
Galiausiai, sena patikima planetinė sukimo momento keitiklio pavarų dėžė, kurią visi pamėgo per dešimtmečius, o naujausios konstrukcijos, tokios kaip ZF 8HP ir GM/Ford bendros įmonės 10 pavarų dėžė, rodo, kad šiuolaikinė automatinė pavarų dėžė vis dar pasižymi dideliu sportiškumu, ekonomiškumu ir ilgaamžiškumu.
Dažniausiai užduodami klausimai
Kada reikia keisti transmisijos skystį?
Dauguma gamintojų rekomenduoja automatinės pavarų dėžės alyvą keisti kas 80 000-100 000 kilometrų. Tai ypač svarbu jautresnėms dvigubos sankabos ir CVT transmisijoms, taip pat jei daug velkate. Jei perkate naudotą automobilį, į tai tikrai turėtumėte atkreipti dėmesį. Būtinai peržiūrėkite mūsų straipsnį apie automobilio techninę priežiūrą, kuriame rasite daugiau informacijos šia tema.
Kaip patikrinti transmisijos skystį?
Ne visi automobiliai yra vienodi, tačiau bendra taisyklė yra tokia, kad automatinės transmisijos skystis tikrinamas įšilus transmisijai ir automobiliui stovint ant lygaus paviršiaus. Suraskite transmisijos matuoklį ir jį nuimkite, patikrinkite, ar alyvos lygis yra iki pilno lygio žymos. Jei alyvos lygis žemas, įsigykite tinkamo transmisijai skirto skysčio ir papildykite jį. Neperpilkite ir neišpilkite jo niekur variklio skyriuje. Jei nerimaujate, nepamirškite patikrinti automobilio, ar nėra transmisijos nuotėkio.
Kas gali sugadinti automatinę pavarų dėžę?
Mažas transmisijos skysčio kiekis gali nepataisomai sugadinti automatinę transmisiją. Periodiškai tikrinkite alyvos lygį, ypač jei iš jūsų automobilio teka įtartini skysčiai. Karštis taip pat yra žudikas, todėl transmisija gali perkaisti, jei joje trūksta skysčio arba jei ji naudojama viršijant savo galimybes, pavyzdžiui, jei vilkimo įranga yra didesnė, nei numatyta. Problemų gali kelti ir netinkamas transmisijos skystis. Galiausiai, neignoruokite nedidelių transmisijos problemų ir pasirūpinkite, kad jos būtų pašalintos, kol netapo didelėmis.
Kodėl automatinės pavarų dėžės remontas kainuoja tiek daug?
Šiuolaikinė automatinė pavarų dėžė yra sudėtinga ir turi daug judančių dalių. Joje gali būti nuo penkių iki dešimties perdavimų, o jos hidraulinę sistemą valdo sudėtinga elektronika. Todėl joms diagnozuoti, prižiūrėti, išardyti ir remontuoti reikia specialistų, tinkamos įrangos ir daug laiko. Tačiau daugelio automobilių transmisijos problemų galima išvengti laiku atliekant prevencinę techninę priežiūrą.