Didelės balos keliuose ne tik mažina gatvių pralaidumą, bet ir prisideda prie rimtų automobilio pažeidimų. Kas gali nutikti per greitai įvažiavus į gilią balą?
Dėl kelias dienas ar savaites trunkančių stiprių liūčių dažnai nuolat užtvindomos gatvės. Jei kelio drenažo sistema labai prasta, didžiulės balos išlieka net kelias dienas, o nustebę vairuotojai, nematydami kitos išeities, nusprendžia per jas važiuoti. Tačiau kartais kliūtis, kurią sudaro besitęsiantis vanduo, būna visiškai netikėta ir automobilis impulsyviai įvažiuoja į balą. Tokiais atvejais pėsčiojo nuplovimas nėra pagrindinė nerimo priežastis: toks kontaktas su giliu brūzgynu gali rimtai sugadinti transmisiją ar net visiškai išardyti automobilį.
Todėl, žinoma, neturėtumėte jaudintis dėl kiekvienos kelyje pasitaikiusios balos. Automobilio konstrukcija užtikrina nemažą saugumo atsargą, susijusią su nepageidaujamu sąlyčiu su vandeniu. Visureigių savininkai gali jaustis patogiausiai: dėl padidintos prošvaisos vanduo net iš labai gilių balų nesugadins pagrindinių automobilio komponentų būklės ir jis išliks nesugadintas. Tačiau net ir tipiniai lengvieji automobiliai paprastai lieka nenukentėję nuo sąlyčio su dideliu kiekiu vandens. Svarbiausią vaidmenį čia atlieka labiausiai pažeidžiamų dalių techninė būklė ir… variklio dangčių komplektiškumas. Ir, žinoma, mūsų automobilio prošvaisa.
Norėdami apsisaugoti nuo bet kokių pasekmių dėl vandens patekimo į nepageidaujamas vietas, pirmiausia turėtume pasirūpinti, kad per dideles (ir gilias atrodančias) balas važiuotume labai lėtai, bet ne tiek, kad leistume sau sustoti viduryje vandens. Įvažiavimas į jį dideliu greičiu lemia daugybę pavojingų ir nemalonių veiksmų: nuo pėsčiojo purslų, sukibimo su keliu praradimo iki negrįžtamo gedimo.
Kas gali nutikti, kai per greitai įvažiuojate į balą? Nepatikėsite, kiek žalos automobiliui galima padaryti per tas kelias sekundes!
Stabdžių diskai
Užliejus diskus šaltu vandeniu, jie deformuojasi, o kraštutiniais atvejais net lūžta. Diskų deformaciją, be kita ko, galima atpažinti iš vairui būdingo „dunkstelėjimo“. Važiuojant su šiuo defektu ilgainiui atsiranda kitų defektų, pavyzdžiui, vairo mechanizmo pažeidimų. Tuomet geriausia diskus pakeisti naujais.
Vanduo variklyje
Nepageidaujamas skystis į variklį gali patekti per tam tikras oro įsiurbimo angas (kartais esančias labai žemai) arba per vamzdžius, vedančius į tarpinį aušintuvą. Būdamas nesuspaudžiama medžiaga, jis sukelia chaosą variklyje: sulenkia švaistiklius ir vožtuvus bei sugadina stūmoklius. Daugelyje senesnių modelių kapitalinis remontas nebetenka ekonominės prasmės. Ieškokite naudoto variklio.
Vanduo pavarų dėžėje ir diferenciale
Vanduo į pavarų dėžes paprastai patenka per ventiliacines angas ir sukelia koroziją. Dėl to iš pavarų dėžės arba diferencialų sklinda didesnis nei vidutinis triukšmas. Tuomet patartina kuo greičiau pakeisti juose esančią alyvą, o jei tai nepadeda, ieškoti naujos pavarų dėžės.
Užtvindyta „elektronika“
Tai dažniausia priežastis, dėl kurios variklis, patekęs į didelį vandens telkinį, „ūžia“ arba dirba grubiai. Vanduo užlieja uždegimo žvakes ir laidus, taip pat įvairiose vietose esančius jutiklius ir net pagrindinį valdymo bloką, kuris paprastai būna jautrioje vietoje, t. y. po priekiniu stiklu. Vandens nutekėjimui iš šios vietos trukdo per daugelį metų susikaupę nešvarumai, pavyzdžiui, spygliai ar lapai. Net jei jis nepatenka į valdiklį, viduje gali įvykti trumpasis jungimas arba apdegti kai kurie komponentai. Kompiuteriai paprastai ne remontuojami, o keičiami visi.
Generatorius, katalizatorius, turbokompresorius, kietųjų dalelių filtras
Visi minėti komponentai sukuria labai aukštą temperatūrą, todėl bet koks sąlytis su vandeniu („terminis šokas“) beveik visada reiškia bėdą. Gamintojai deda daug pastangų, kad juos patalpintų gana aukštai arba apsaugotų įvairiais korpusais, tačiau patirtis rodo, kad tai ne visada padeda. Generatoriaus, katalizatoriaus, kietųjų dalelių filtro ar turbokompresoriaus užliejimas dažniausiai lemia jų gedimą, todėl remontas tampa neekonomiškas. Jei sugadinamos pasirinktos sudedamosios dalys (pvz., generatoriaus guoliai), galima bandyti jas iš naujo pagaminti.
Žibintai
„Šaltas dušas“ su įkaitusiais priekinių žibintų gaubtais gali baigtis lemputę saugančio stiklo įtrūkimu. Kraštutiniais atvejais… gali būti pažeista pati lemputė, jei į ją per nesandarumus patenka skysčio.
Diržas
Labai dažnas, bet taip pat nelabai invazinis gedimas, lydintis važiavimą per balas. Vanduo užlieja papildomą diržą ir sukelia būdingą girgždesį, kuris liaujasi po kelių sekundžių, galbūt minučių (arba bent jau turėtų liautis).
Variklio dangčiai ir apdaila
Greitai pervažiavus per balą beveik neabejotinai nulūš vienas iš kėbulo dangčių arba spoilerių ir (arba) dangtelių, jei jų konstrukcija jau buvo pažeista. Beje, verta žinoti apie plastikinių variklio dangčių naudą tokiose situacijose: jų dėka gali pavykti išvengti potencialiai jautraus komponento užliejimo. Verta skirti kelias minutes ir juos prisukti atgal, pavyzdžiui, keičiant alyvą.