Kaip įkraunamas BEV elektromobilio akumuliatorius? Kaip įkraunamas PHEV hibridinio automobilio akumuliatorius? Kokius įkroviklius galima naudoti?
BEV automobiliuose montuojamos ličio jonų, ličio polimerų ar kitokios baterijos (nuolat diegiamos naujos technologijos, siekiant sumažinti kainą arba padidinti talpą). Akumuliatorius yra vienintelis elektros variklio energijos šaltinis ir pagrindinis automobilio elektros ir elektroninės įrangos energijos šaltinis (stovint šį vaidmenį perima 12 V starterio akumuliatorius). Akumuliatorius yra plokščiai po automobilio grindimis. Jo elementai pagal poreikį aušinami arba šildomi naudojant plačią sistemą, kurioje naudojamas glikolio pagrindo aušinimo skystis. Senesniuose automobiliuose akumuliatoriaus aušinimas taip pat buvo derinamas su oro kondicionieriumi.
PHEV hibridiniuose automobiliuose įrengtos vidaus degimo ir elektros pavaros. Vidaus degimo variklis tebėra pagrindinė varomoji jėgainė, tačiau važiuojant mažesniu (miesto) greičiu iki kelių dešimčių kilometrų (paprastai iki 50-70 km) atstumu, varomosios jėgos vaidmenį perima elektros variklis. Abu varikliai (vidaus degimo ir elektrinis) naudoja tą pačią pavarų dėžę. Elektros variklio energijos šaltinis – ličio jonų akumuliatorius, kuris gali būti sumontuotas automobilio bagažinėje arba po galinėmis sėdynėmis. Jis taip pat yra aušinamas. Kada reikėtų įkrauti elektrinio arba hibridinio automobilio akumuliatorių?
Akumuliatoriaus įkrovos lygį nuolat stebi automobilio elektronika, o vairuotojas turi reaguoti į įmontuotų sistemų rodmenis. Jis turėtų laikytis pagrindinės taisyklės, kad akumuliatorius ilgiau išliktų tinkamos būklės. Automobilio akumuliatorius neturėtų būti visiškai iškrautas (iki nulio), o akumuliatorius neturėtų būti įkrautas iki galo, tik iki 80 proc. talpos.
Įkrovimo lizdas
Kiekviename PHEV elektriniame ir hibridiniame automobilyje yra įkrovimo lizdas. Jis yra paslėptas po rakinamu dangteliu. Jo atidarymo būdas priklauso nuo konkretaus automobilio modelio. Kai kuriuos dangtelius galima atidaryti tik nuotoliniu būdu – iš automobilio vidaus arba nuotolinio valdymo pulteliu. Kitus galima atidaryti rankiniu būdu.
Kur yra įkrovimo lizdas? Jis gali būti viename iš šonų, automobilio gale, gale arba priekyje. Viskas priklauso nuo konkretaus automobilio modelio gamintojo.
Įkrovimo laidas
Automobilio gamintojas tiekia originalų automobilio įkrovimo laidą. Naudodami tik tokius kabelius galite užtikrinti maksimalų saugumą. Atminkite: jei jūsų kabelis turi kokių nors pažeidimo požymių – kuo greičiau pakeiskite jį nauju.
Kaip įkrauti elektrinio arba hibridinio automobilio akumuliatorių?
Įkrauti elektromobilio arba hibridinio PHEV akumuliatorių galima šiais būdais:
- Įprastas 230 V buitinis elektros lizdas – tai paprasčiausias sprendimas, bet kartu įkraunamas ilgiausiai. Akumuliatorius įkraunamas naudojant kintamąją srovę. Tai gana geras sprendimas PHEV, kai akumuliatorius yra nedidelis.
- Namų įkroviklis – vadinamasis „wallbox“. Tai nedidelis elektros prietaisas, kurį galima įrengti, pavyzdžiui, garaže. Jis gerokai sutrumpina įkrovimo laiką – iki kelių valandų. Tačiau jam reikia vadinamosios elektros jungties, t. y. 600 V instaliacijos. Akumuliatorius įkraunamas naudojant kintamąją srovę.
- Laisvai pastatoma įkrovimo stotelė, kurioje galima įkrauti kintamosios ir nuolatinės srovės baterijas. Tokio tipo įkrovimo stotelių galima rasti degalinėse, specialiose įkrovimo stotelėse greitkeliuose ir pagrindiniuose keliuose, prekybos centrų automobilių stovėjimo aikštelėse ir t. t.
Kiek laiko užtrunka įkrauti, priklausomai nuo naudojamo metodo?
40 kWh talpos akumuliatorius
- įkrovimas per 230V AC – 21 val.
- „wallbox“ kintamosios srovės įkrovimas – 7,5 valandos
- Įkrovimas iš nuolatinės srovės greitojo įkroviklio – 30 minučių
95 kWh akumuliatoriaus talpa
- įkrovimas per 230V AC – 31 val.
- „wallbox“ kintamosios srovės įkrovimas – 4,5 valandos
- Įkrovimas iš nuolatinės srovės greitojo įkroviklio – 30 minučių
PHEV hibridiniuose automobiliuose paprastai naudojamos mažos baterijos, kurių talpa, pavyzdžiui, 12 kWh. Todėl jiems įkrauti pakanka įprasto 230 V lizdo arba sieninės dėžutės.
Skirtingų tipų akumuliatorių įkrovimo kabeliai, tiksliau, jų antgaliai
Šiuo metu elektromobiliams naudojami keturių tipų įkrovimo antgaliai.
- Type 2 – kintamosios srovės įkrovimo antgalis. Naudojamas beveik visų elektrinių ir hibridinių automobilių gamintojų.
- „Tesla“ – tik „Tesla“ automobiliuose naudojama jungtis, skirta nuolatinės arba kintamosios srovės įkrovimui iš didelės galios įkroviklių.
- CSS – jungtis, kurią nuolatinės srovės įkrovimui naudoja Europos, JAV ir Japonijos įmonės.
- CHAdeMo – jungtis, kurią naudoja Japonijos ir Prancūzijos bendrovės, įskaitant „Nissan“, „Mitsubishi“, „Renault“, „Lexus“ ir kt.
Taip pat galima įsigyti įvairių adapterių.