Į ką atkreipti dėmesį perkant naudotą elektromobilį? Kaip patikrinti skelbimus ir transporto priemonės techninę būklę? Ko reikėtų paklausti pardavėjo ir kokią techninę priežiūrą atlikti iš karto po įsigijimo?
Pirmasis žingsnis renkantis naudotą elektromobilį – nustatyti savo poreikius ir turimą biudžetą. Būtina nustatyti, koks kėbulas ir transporto priemonės tipas mus domina. Taip pat turėtume atsižvelgti į tai, kaip dažnai ir kaip toli keliausime. Lietuvos vairuotojas per metus vidutiniškai nuvažiuoja apie 8607 kilometrus, o tai reiškia, kad per dieną nuvažiuoja mažiau nei 24 kilometrus. Esant tokiems atstumams, 200 km nuotolio elektromobilį pakanka įkrauti kartą per savaitę. Tačiau jei dažnai važinėjate didesnius atstumus, verta pasidomėti automobiliu su talpia traukos baterija, didesniu nuvažiuojamu atstumu ir galinčiu įkrauti didele galia.
Į ką atkreipti dėmesį perkant naudotą elektromobilį
Prieš perkant elektromobilį taip pat verta apsvarstyti, kur ketiname jį įkrauti. Jei tai bus privatus namų energijos šaltinis, sieninio įkroviklio įrengimo išlaidas galima įtraukti į savo biudžetą. Taip pat turėtume patikrinti, ar automobilis parduodamas su naudingais priedais, visų pirma įkrovikliu, skirtu papildyti iš buitinio lizdo, arba papildomais kabeliais ar adapteriais.
Jei dažnai naudosimės viešosiomis stotelėmis, verta atsižvelgti į transporto priemonės įkrovimo kreivę, kuri parodo akumuliatoriaus įkrovos lygio ir įkrovimo galios santykį. Šis veiksnys atspindi įkrovimo proceso greitį. Nepamirškite, kad ne visus automobilius visada galima įkrauti ta pačia galia. Tam įtakos turi daug veiksnių, tačiau svarbiausia – automobilyje naudojama technologija.
Kaip patikrinti elektromobilio techninę būklę
Pagrindinis parametras renkantis naudotą elektromobilį yra ličio jonų akumuliatoriaus efektyvumas (SOH – state of health). Per didelis akumuliatoriaus degradacijos laipsnis gali lemti didelį nuotolio sumažėjimą. Tačiau verta turėti omenyje, kad daugelio naudotų elektromobilių akumuliatorių efektyvumas yra labai artimas naujų transporto priemonių akumuliatorių efektyvumui (gamintojai šioje srityje paprastai suteikia 8 metų arba 160 000 km ridos garantiją).
Šiandien daugumoje elektromobilių naudojami ličio jonų akumuliatoriai, kurie gali būti laikomi brangiausiu elektromobilio komponentu. Pirkti naudotą elektromobilį, nepatikrinus akumuliatoriaus SOH, yra didžiausia klaida, kurią galima padaryti. Priklausomai nuo akumuliatoriaus talpos, būklės ar net gamintojo, jo kaina prasideda nuo keletos tūkstančių eurų, o kraštutiniais atvejais gali sudaryti didelę naudoto automobilio pirkimo kainos dalį. Todėl prieš perkant elektromobilį reikėtų patikrinti jo būklę dėl SOH servise arba pas specializuotą ekspertą.
Nors perkant naudotą elektromobilį svarbiausia yra akumuliatoriaus sistema, nereikėtų pamiršti ir kitų techninių automobilio komponentų. Prieš įsigyjant reikėtų patikrinti pakabos komponentus (geriausia ant keltuvo, pvz., transporto priemonių techninės apžiūros stotyje) ir važiuoklę. Taip pat būtina surengti bandomąjį važiavimą, kurio metu verta atkreipti dėmesį į automobilio vibraciją (ypač greitėjimo metu), girgždėjimą, barškėjimą ir „klibėjimą“. Bet koks trikdantis garsas turėtų sužadinti mūsų budrumą. Be to, pravartu atidžiai apžiūrėti kėbulą, ar nėra įbrėžimų, įlenkimų ir korozijos požymių. Taip pat svarbu patikrinti padangų, stabdžių, salono ir stoglangio (jei automobilyje jis įrengtas) būklę. Taip pat įsitikinkite, kad visi žibintai veikia tinkamai ir nėra eksploatacinių skysčių nutekėjimo požymių.
Pirkdamas naudotą elektromobilį pirkėjas turi būti ypač atidus. Pirmiausia dėl vis dar menkų žinių šia tema, statistikos, duomenų trūkumo tarp žmonių, užsiimančių pardavimu, ir mechanikų, tikrinančių tokias transporto priemones. Šią riziką didina ir stiprėjanti konkurencija bei tai, kad elektromobilyje yra komponentų, kurių vertė sudaro didelę dalį transporto priemonės kainos.
Patikrinkite perkamo automobilio istoriją
Prieš pirkdami naudotą elektromobilį turėtume patikrinti, kiek savininkų turėjo automobilis, kaip jis buvo naudojamas (t. y. ar, pavyzdžiui, jis buvo automobilių parko automobilis) ir ar nebuvo patekęs į susidūrimus ar avarijas. Norėdami atlikti VIN patikrą, kuri suteiks daugiau naudingos informacijos turite apsilankyti CarVertical interneto svetainėje. Taip pat būtina gauti žinių apie techninės priežiūros istoriją, kad būtų pašalinta paslėptų defektų, ypač po avarijų, galimybė. Be to, patartina pasikalbėti su pardavėju ir išsiaiškinti, kodėl jis parduoda automobilį, kur ir kaip automobilis buvo naudojamas, ar automobilis buvo naudojamas taksi paslaugoms teikti, ar automobilis buvo patekęs į susidūrimus ar avarijas, ar automobilis turi serviso knygelę ir ar pardavėjas prideda priedus, skirtus automobiliui pakrauti. Žinių šioje srityje gavimas padės susidaryti išsamų vaizdą apie transporto priemonės istoriją ir būklę, o tai labai svarbu perkant naudotą elektromobilį.
Elektrinės transporto priemonės reikalauja daug mažiau priežiūros nei jų vidaus degimo varikliais varomos transporto priemonės. Elektromobilio transmisijoje yra daug kartų mažiau judančių dalių, kurios gali sugesti, be to, nereikia keisti elektros variklio alyvos. Tačiau įsigijus naudotą elektromobilį verta pasirūpinti pagrindiniais techninės priežiūros elementais, pavyzdžiui, stabdžių skysčio, aušinimo skysčio ir salono filtrais. Taip pat patartina patikrinti stabdžių, pakabos ir vairo mechanizmo būklę, jei ji nebuvo patikrinta prieš perkant. Taip pat patartina iš anksto patikrinti, ar ankstesni savininkai vis dar yra prisijungę prie specialių programėlių, per kurias galima valdyti automobilį. Taip užtikrinsite saugumą ir savo privatumą.