Žinodami, ką ir kada tikrinti savo automobilyje, galite sutaupyti pinigų ir išvengti netikėtų problemų.
Kodėl turėtumėte reguliariai atlikti automobilio techninę priežiūrą?
Ką tik nusipirkote naują automobilį, bet, deja, su juo nebuvo pateiktas techninės priežiūros planas. Tai reiškia, kad savo automobilio sveikata turite rūpintis savarankiškai. Tačiau kodėl tai svarbu ir kas yra planinė techninė priežiūra? Juk tai visiškai naujas automobilis ir, be abejo, jį sukūrę inžinieriai sukūrė taip, kad jis tarnautų ilgai, tiesa? Na, kai kurie komponentai ne tik dėvisi, bet ir skysčiai, daug kartų pasikeitus temperatūrai ir sugėrus teršalų, praranda savo veiksmingumą. Tokie dalykai kaip oro ir tepalo filtrai užsikemša nešvarumais, o alyva senstant ir naudojant praranda klampumą ir gebėjimą sugerti šilumą. Tačiau nebijokite – ne visa transporto priemonių techninė priežiūra yra bauginanti ir sudėtinga, o daugelį dalykų gali patikrinti ir neprofesionalas be jokių įrankių.
Automobilio techninės priežiūros grafikas gali padėti lengviau planuoti šiuos dalykus bei numatyti jiems biudžetą, o kontrolinis sąrašas gali padėti įsitikinti, kad nieko nepraleidote. Toliau pateiktame vadove aptariame kai kuriuos dažniausiai pasitaikančius dalykus ir patarimus pradedantiesiems, kuriuos reikėtų žinoti, kai kalbama apie automobilio techninę priežiūrą.
Kas yra automobilio techninė priežiūra?
Techninė priežiūra gali būti įvairių formų, tačiau pagal apibrėžimą ji reiškia automobilio sistemų patikrinimą ir (arba) testavimą, dalių ir skysčių priežiūrą arba keitimą, taip pat prevencinę automobilio priežiūrą, kuria siekiama išvengti didesnių gedimų ir palaikyti saugumą.
Paprastai atliekama dviejų tipų: trumpalaikė ir ilgalaikė. Tačiau reguliariai tikrinti įvairius automobilio aspektus atsitiktinai taip pat gali būti naudinga. Trumpalaikiai patikrinimai paprastai susiję su dalykais, kuriuos galima greitai ir lengvai pataisyti ar pakeisti, o ilgalaikė priežiūra – su elementais, kurie turi didesnę toleranciją nusidėvėjimui ir kuriuos reikia atnaujinti, pakeisti ar pataisyti tik po ilgo naudojimo. Tiek trumpalaikiai, tiek ilgalaikiai automobilio priežiūros aspektai gali turėti laiko arba ridos apribojimus, po kurių būtina juos atlikti, kad variklis ir transporto priemonė veiktų optimaliai. Taip pat naudinga išsaugoti visus čekius už dalis ir paslaugas, kas ir kada buvo atlikta, ypač jei parduodate automobilį ir norite įrodyti, kad juo buvo tinkamai rūpintasi.
Automobilio techninės priežiūros kontrolinis sąrašas
Trumpalaikiai patikrinimai
Daug darbo reikalaujančias patikras, kurias reikės atlikti laikui bėgant, gali tekti planuoti iš anksto ir skirti sau savaitgalį darbams atlikti, ypač tiems, kurie yra pradedantieji. Paprastai tai dalykai, į kuriuos reikia atsižvelgti tik po ilgesnio laiko arba po ilgo naudojimo. Tačiau kai kuriuos daiktus reikia apžiūrėti reguliariai, nes jie gali greitai sugesti. Šie trumpalaikiai patikrinimai laikomi prevencine technine priežiūra.
- Padangos: Tai dalykas, kurį reikėtų tikrinti kiekvieną kartą, kai vairuojate automobilį, tačiau turėtų pakakti bent kartą per savaitę. Patikrinkite savininko vadovą arba ieškokite lipduko ant automobilio, kad nustatytumėte, iki kokio slėgio reikia pripūsti padangas. Taip pat patikrinkite, ar jūsų padangų protektoriaus gylis atitinka leistiną gylį, o jei vienos pusės padangos dėvisi labiau nei kitos, turėtumėte pasitikrinti savo automobilio geometriją. Jei, pavyzdžiui, priekiniai ratai dėvisi greičiau nei galiniai, galite sukeisti padangas. Tačiau tai taikoma tik tuo atveju, jei priekinės ir galinės padangos yra vienodo dydžio. Daugelio galiniais ratais varomų transporto priemonių galinės padangos yra didesnės nei priekinės.
- Apšvietimas: Nors daugumoje šiuolaikinių automobilių yra kompiuteris, galintis jus įspėti, kai perdega lemputė ar kitas elektrinis komponentas, kai kuriuose jų to nėra. Tokiais atvejais geriausia tikrinti kas dvi savaites, kad negautumėte baudos už sudužusį galinį žibintą ar sugedusį posūkio signalą. Tai pigus ir paprastas pataisymas, kurį galima nesunkiai atlikti namuose ir kuriam reikia tik pagrindinių įrankių.
- Alyva ir filtrai: Alyvą reikėtų išpilti ir pakeisti kartą per metus arba kas 5000 – 15 000 kilometrų, priklausomai nuo to, vairuojate benzinu ar dyzeliu varomą automobilį. Kartu su nauja varikline alyva reikės ir naujo alyvos filtro, nes nenorite, kad tūkstančius kilometrų variklyje toliau cirkuliuotų nešvarumai ir nuosėdos. Šiam darbui gali tekti pakelti automobilį, tačiau tai palyginti nesudėtingas darbas. Tai taip pat tinkamas metas išplauti ir išvalyti oro filtrą arba jį pakeisti.
- Dažai: Nors daugelis mano, kad techninė priežiūra susijusi tik su automobilio eksploatacijos aspektais, svarbu nuplauti ir apsaugoti dažus. Druska, purvas ir paukščių išmatos, jei jų neprižiūrėsite, gali taip pažeisti dažus, kad jų nebus galima pataisyti be pakartotinio dažymo. Taigi patariama reguliariai plauti, o padengus apsaugine danga – vašku arba keramika – galima prailginti dažų tarnavimo laiką ir iki minimumo sumažinti automobilio valymui reikalingų pastangų kiekį.
Ilgalaikiai patikrinimai
Tai dalykai, dėl kurių jums nereikės nerimauti kasdien, tačiau paprastai jiems atlikti reikės daugiau pastangų, kai prireiks dėmesio. Čia jums reikės įrankių ir vietos darbui. Taip pat gali tekti numatyti biudžetą ir sutaupyti tam tikriems dalykams, o galbūt pasirūpinti alternatyviu transportu, jei negalėsite jų atlikti per dieną.
- Pavarų dėžės skystis: Nors naujų automobilių techninės priežiūros grafike paprastai neminimas transmisijos skystis, jį galite išpilti ir pakeisti maždaug kas 100 000 kilometrų. Tai gali padėti užtikrinti sklandų pavarų perjungimą ir palaikyti puikią pavarų dėžės būklę.
- Diržai: tokie dalykai, kaip gyvatinis diržas, kumštelinis diržas (jei jūsų automobilyje nėra grandinės ir įtempiklio) ir įvairūs skriemuliai bei guoliai, prie kurių šie diržai tvirtinami, gali susidėvėti po ilgesnio laiko. Vėlgi, tokius elementus reikia tikrinti tik kartą per metus arba nuvažiavus apie 50 000 kilometrų.
- Uždegimo žvakės: Tai labiau vidutinio laikotarpio klausimas, nes jas reikėtų keisti kas antrą techninės priežiūros intervalą. Tačiau dėl blogų degalų ar kitų sugedusių komponentų, pavyzdžiui, nesandarių purkštukų, gali atsirasti degalų perteklius, dėl kurio sudega uždegimo žvakės. Kai automobilio žvakės nesuteikia pakankamos kibirkšties, degalų perteklius išpilamas, o ne sudeginamas, todėl sumažėja automobilio našumas ir padidėja degalų sąnaudos. Jei nekontroliuojama, nesudegusių degalų perteklius gali sugadinti variklį.
- Pakaba: Amortizatoriai ir spyruoklės gali „pavargti“ po tam tikro laiko arba po pernelyg didelių ar pasikartojančių smūgių. Kartais amortizatorius galima iš naujo išpurkšti dujomis, tačiau apskritai geriau juos pakeisti, o ne remontuoti. Netvarkinga pakaba gali privesti iki avarijos, todėl įsitikinkite, kad jūsų automobilis nevirsta ar „neplaukia“ per nelygumus.
Sezoniniai patikrinimai
Smarkiai pasikeitus oro sąlygoms, prireiks papildomų darbų. Todėl gali būti naudinga sudaryti pagrindinį automobilio techninės priežiūros kontrolinį sąrašą specialiai žiemai. Šiame sąraše gali būti tokie dalykai kaip žieminės padangos, skystesnė alyva ir antifrizas, kuriuos reikėtų pakeisti, kai to reikalauja metų laikai, kad užtikrintumėte saugų automobilio eksploatavimą. Taip pat gali tekti pakeisti priekinio stiklo valytuvus ir patikrinti akumuliatorių.
Veiksniai, turintys įtakos jūsų automobilio techninės priežiūros grafikui
Dažnai užtenka reguliarių techninės priežiūros intervalų, kad jūsų automobilis būtų mobilus. Tačiau kai kurie lengvinantys veiksniai gali pareikalauti atlikti papildomus darbus anksčiau nei tikėtasi. Kartais šie veiksniai taip pat gali reikšti, kad reikia pakeisti dalykus, kurie paprastai nekeičiami.
- Prasta ankstesnė techninė priežiūra: Jei iš pardavėjo pirkote ne visiškai naują automobilį, gali būti, kad įsigijote transporto priemonę, kuri nebuvo tinkamai prižiūrima. Dėl to gali kilti netikėtų problemų, kurių beveik neįmanoma numatyti. Kartais šios problemos būna didelės ir brangios, o kartais – nedidelės ir pigiai išsprendžiamos. Prieš įsigydami naudotą automobilį patikrinkite jo įstoriją.
Automobilio techninės priežiūros grafikas pagal ridą arba laikotarpį
Gali būti naudinga turėti automobilio techninės priežiūros grafiką pagal laikotarpį arba ridą, o jei savininko vadove jo nėra, galbūt norėsite sukurti savo. Toliau pateiktoje lentelėje apytiksliai nurodyta, kaip dažnai turėtumėte atlikti automobilio techninę priežiūrą arba į kokius įprastus techninės priežiūros elementus reikia atkreipti dėmesį. Nors ją galite naudoti kaip šabloną, jei daug važinėjate sunkiai, šiuos intervalus reikėtų sutrumpinti, kad būtų užtikrintas patikimumas. Dyzeliniams automobiliams taip pat gali reikėti reguliarios techninės priežiūros.
Preliminari reguliaraus automobilio techninės priežiūros grafiko lentelė
KĄ TIKRINTI | KEISTI KADA TIKRINTI ARBA KEISTI |
---|---|
Alyva ir filtrai | Kas 5 000 – 10 000 kilometrų / kasmet |
Uždegimo žvakės | Kas 15 000 – 60 000 kilometrų / kasmetus |
Padangų sukeitimas | Kas 15 000 kilometrų |
Stabdžių trinkelių ir diskų patikra | Kas 15 000 kilometrų |
Tikrinkite diržus ir skriemulius | Kas 50 000 kilometrų |
Svarbi pastaba: aukščiau nurodyti duomenys yra tik apytikriai ir gali labai skirtis priklausomai nuo konkretaus automobilio.
Dažniausiai užduodami klausimai
Ar turiu turėti kvalifikaciją, kad galėčiau prižiūrėti savo automobilį?
Ne. Dėl technologijų atsiradimo daugybė forumų ir „YouTube“ vaizdo įrašų leidžia lengvai sužinoti, kaip žingsnis po žingsnio pakeisti ar sutaisyti beveik viską. Jei teisingai atliksite visus veiksmus, neturėtumėte patirti jokių problemų. Jei įmanoma, visada patartina pasinaudoti profesionalo paslaugomis. Klausimus susijusius su automobilio priežiūra ir aptarnavimu galite užduoti mūsų forume.
Ar per dažna ir perdėta automobilio priežiūra gali sukelti problemų?
Techniškai taip, tačiau iš tikrųjų tai taikoma tik variklio alyvai. Alyva turi idealią klampą ir yra sukurta taip, kad optimaliai veiktų po to, kai karštis ją suardo po kelių šimtų kilometrų naudojimo variklyje. Taigi per dažnas alyvos keitimas gali reikšti, kad praleidžiate geriausią alyvos veikimo efektyvumą. Be to, per dažnai atlaisvinant ir priveržiant varžtus ir korpusus, gali atsirasti nuplėštų varžtų ar skylių, o tai ilgainiui gali privesti prie didesnių ir dažnesnių išlaidų remontui.
Ar man reikia specialios įrangos?
Ir taip, ir ne. Pavyzdžiui, priklausomai nuo automobilio modernumo, jame gali būti įdiegta programinė įranga su techninės priežiūros indikatoriumi, kuris nurodo, kada reikia atlikti tam tikras užduotis. Kartais tai galima iš naujo nustatyti rankiniu būdu, tačiau dažnai klaidai pašalinti prireikia specialaus įrankio. Laimei, jie nėra labai brangūs, be to, juos galima išsinuomoti. Dažnai galite rasti į savo išmanųjį telefoną parsisiunčiamą programėlę, kuri gali atlikti tas pačias užduotis per „Bluetooth“ arba kabelį.
Koks yra tipinis automobilio techninės priežiūros grafikas?
Tai priklauso nuo automobilio, tačiau apskritai nenorėtumėte nuvažiuoti daugiau nei metus arba 15 000 kilometrų nepakeitę bent jau skysčių ir filtrų.