Važiuoti su automatine pavarų dėže yra patogiau nei su mechanine pavarų dėže. Tačiau pasitaiko situacijų, kurios gali vairuotoją užklupti netikėtai. Viena iš jų – stovėjimas ant kalno ir automobilio palikimas P (stovėjimo) padėtyje be rankinio stabdžio. Dėl to vėliau gali būti neįmanoma užvesti variklio.
P režimas, arba stovėjimo režimas, yra automatinės pavarų dėžės svirties padėtis, kuri ją užblokuoja. Ji įjungiama tik tada, kai automobilis baigia važiuoti, bet prieš išjungiant variklį.
Kai kurie vairuotojai tai laiko rankinio stabdžio atitikmeniu – juk įjungus P, automobilis nejuda iš vietos. Jei stovite ant lygaus paviršiaus, problemų dėl to nekyla.
Instrukcijose ir žinynuose aiškiai nurodoma, kad statant automobilį ant kalno pirmiausia patartina naudoti stovėjimo stabdį. To nepadarius, pavarų dėžės užraktą veiks didelės jėgos, todėl pavarų dėžė gali būti sugadinta. Tačiau reikėtų pažymėti, kad varžto lūžimo atvejai nėra dažni.
„Įprastai naudojant automobilį tai beveik neįmanoma“, – sako mechanikas. „Nesu susidūręs su tokiais pažeidimais, išskyrus vieną itin ekstremalų atvejį“, – priduria jis.
Ar nėra ko nerimauti? Na, ne. Nors lūžta itin retais atvejais, spaudžiant fiksavimo mechanizmą, gali užsiblokuoti visa pavarų dėžė. Įjungus variklį bus sunku pajudinti svirtelę iš padėties P. Kartais prireikia daugiau jėgos.
Blogesnėje padėtyje atsiduria automobilių su elektroniniu selektoriumi, kuris tik siunčia signalą į valdiklį, vairuotojai.
Mechanikas įspėja, kad su tokia svirtimi ir esant dideliam kelio nuolydžiui pavarų dėžė gali nenusileisti iš P padėties. „Tuomet automobilis nepajudės iš vietos. Reikia „atpalaiduoti“ sistemą švelniai traukiant automobilį į kalno viršūnę arba pakelti varančiąją ašį“, – aiškina jis.
Bandant ją „pataisyti“, reikia stengtis nepersistengti važiuojant į kitą pusę. Taip yra todėl, kad stumiant ar traukiant automobilį galima sukurti įtampą priešinga kryptimi.
Pirmiausia rankinis, o paskui P
Automatinių pavarų dėžių vairuotojai įpratę nenaudoti rankinio stabdžio. Lygioje vietovėje tai nėra problema, tačiau įkalnėje tai yra klaida. Todėl sustodami pirmiausia turėtumėte įjungti rankinį stabdį ir tik tada perjungti pavarų dėžę į P padėtį.
Svarbu P pavarą naudoti tik sustojus. Perjungiant pavarų dėžę važiuojant gali būti pažeistas užraktas, o tai yra labiau tikėtina nei pažeidimas dėl stovėjimo ant kalno.