Perkate naudotą „Volkswagen“ grupės automobilį? Ar jis turi DSG arba „S-Tronic“ pavarų dėžę ir nerimaujate dėl didelių remonto išlaidų, apie kurias girdėjote ar skaitėte? Ar esate girdėję apie sąvoką šlapia ar sausa sankaba? Tai, nepaisant visko, labai svarbu renkantis automobilį.
DSG pavarų dėžės mums pažįstamos jau daugiau nei 20 metų, o daugiau nei prieš dešimtmetį jos labai išpopuliarėjo. „Volkswagen“ grupė palaipsniui atsisakė kitų tipų automatinių pavarų dėžių, kol priėjo prie to, kad tik tam tikruose modeliuose buvo montuojamos klasikinės ZF pavarų dėžės. Tuo tarpu šiandien perkant kelerių ar daugiau metų senumo „Volkswagen“, „Audi“, „Škoda“ ar „Seat“ automobilį dažniausiai įsigyjamas automobilis su DSG transmisija, t. y. dvigubos sankabos pavarų dėže, kuri turi mažai ką bendro su tradicine automatine pavarų dėže su keitikliu ir planetarin4mis pavarų dėžėmis.
Dar maždaug prieš dešimt metų DSG pavarų dėžės buvo naudotų automobilių pirkėjų, kurie automobilių spaudoje skaitė apie jų mažą patvarumą, dideles remonto išlaidas ir galimus gedimus, baubas. Nuo pat pradžių buvo žinoma, kad DSG pavarų dėžės remontas nėra brangesnis už klasikinės automatinės pavarų dėžės remontą, tačiau ilgaamžiškumas ne visada buvo vienodas.
Dažnai tokioms pavarų dėžėms mechaniko įsikišimo prireikdavo dar iki 200 000 km. Nors šių pavarų dėžių kokybė bėgant metams gerokai pagerėjo. Tačiau tiesa ta, kad dažniausiai pavarų dėžių gedimai buvo nedideli, o tie, kurių remontas siekė tūkstantį eurų, buvo susiję ne su pačia pavarų dėže, o su sankaba.
Pirkdami automobilį su DSG pavarų dėže, verta atkreipti dėmesį į šį dalyką. Iš esmės yra dviejų tipų tokios transmisijos – su sausąja sankaba ir su šlapiąja sankaba. Priešingai nei įprasta, tai labai svarbu atsižvelgiant į numatytą automobilio paskirtį. Vieniems geriau tiks tos su sausa sankaba, kitiems – su šlapia sankaba.
Kaip veikia DSG pavarų dėžės sankaba?
DSG pavarų dėžės sankaba yra svarbi tuo, kad ji iš tikrųjų yra atsakinga už pavarų perjungimą, kurį jaučia vairuotojas. Pati pavarų dėžė veikia tarsi fone, iš anksto, t. y. prieš perjungiant pavaras, parinkdama pavarų santykį.
Tai įmanoma būtent dėl dvigubos sankabos konstrukcijos, kuri leidžia vienu metu įjungti dvi pavaras. Nesileidžiant į smulkmenas, važiuojant 3 pavara, 4 pavara taip pat įjungta ir tik laukia, kol bus perjungta sankaba. Viena sankaba yra atsakinga už vieną pavarą. Dėl to DSG transmisijos pavaras keičia greičiausiai iš visų automatinių pavarų tipų.
Todėl svarbiausia yra sankabos, kurios, kitaip nei automatinės pavarų dėžės su sukimo momento keitikliu, dėvisi greičiausiai. Laimei, tai yra įprasta techninės priežiūros dalis, kurią galima pakeisti. Problema ta, kad kartu su sankaba dažnai reikia keisti ir dvigubos masės ratą, todėl išlaidos padvigubėja.
Šlapia ar sausa sankaba?
Iš pradžių DSG pavarų dėžėse buvo montuojamas alyva aušinamas sankabos mazgas, vadinamoji šlapia sankaba. 2008 m. „LuK“ sukūrė sausąją sankabą, kuri sumažino alyvos kiekį transmisijoje ir padidino pačios transmisijos efektyvumą. Taip pat buvo sumažintas mazgo svoris.
Deja, sausoji sankaba nėra tokia atspari atšiaurioms darbo sąlygoms kaip šlapia sankaba, todėl „Volkswagen“ grupėje ji naudojama tik silpnesniuose automobiliuose su mažesniais varikliais, kurių sukimo momentas neviršija maždaug 300 Nm. Labiausiai paplitęs transmisijos su sausąja sankaba tipas yra DQ200. Ji būna septynių pavarų.
Įdomu tai, kad daugelis žmonių mano, jog šios pavarų dėžės yra patvaresnės, nes bėgant metams DSG pavarų dėžės įgijo vis daugiau mechanikų ir naudotojų simpatijų, o gedimai ties 100 000 km rida tapo reti. Tačiau faktas yra tas, kad „Volkswagen“ grupė nuosekliai tobulino, atnaujino ir keitė tiek naujesnes, tiek senesnes konstrukcijas, įskaitant pavarų dėžes su šlapia sankaba. Todėl šios transmisijos sulaukdavo vis geresnių atsiliepimų, tačiau tai mažai susiję su pačios sausos sankabos naudojimu.
Daugeliu atvejų būtent sausos sankabos transmisija yra mažiau patvari. Kalbame apie tokius atvejus, kaip važiavimas mieste ar priekabos vilkimas, taip pat lengvas važiavimas bekele, kai nuolat slysta ratai, dažnai įsibėgėjate ir važiuojate labai lėtai. Vis dėlto, jei ketinate automobilį naudoti tokiems tikslams, verta pagalvoti apie versiją ar modelį su šlapia sankaba. Ji geriau pritaikyta važiuoti ilgai slystant (mieste, bekelėje), taip pat geriau atlaiko didesnį sukimo momentą (priekabos apkrovą).
Jei jau pasirinkote variklio modelį ir versiją, jokiu būdu negalite rinktis. Čia reikia patikrinti, kuriuose automobiliuose ir su kokiais varikliais transmisijoje įrengta šlapia sankaba. Dažniausiai tai būna tie, kurie turi galingesnius agregatus, pavyzdžiui, 2.0. Tai galite patikrinti naudodamiesi sankabos ieškikliais arba, pavyzdžiui, interneto svetainėmis, padedančiomis išsirinkti alyvą. Jei DSG pavarų dėžė yra DQ200 tipo, joje tikrai yra sausoji sankaba.
Šlapiąją sankabą, be kita ko, rasite DQ250, DQ380 ir kitose transmisijose, kurių skaičius didesnis nei 200. Paprastai jos turi šlapiąją sankabą, nors, žinoma, verta tuo įsitikinti. Galite kreiptis į dirbtuves, kurios specializuojasi automatinių pavarų dėžių remonte.
Ar tai reiškia, kad DSG pavarų dėžė su sausa sankaba yra prastesnė? Nebūtinai. Automobiliai su tokia pavarų dėže sudegina mažiau degalų. Jos puikiai tinka važiuoti nedidelėmis apkrovomis, taip pat važiuoti ilgus atstumus. Be to, pats sausos sankabos mazgas dažniausiai yra pigesnis nei šlapios sankabos, ypač įvertinus visas keitimo išlaidas, įskaitant alyvos keitimą.