Su šia problema susiduria daugelis automobilių savininkų: pakeitus padangas atrodo, kad viskas gerai, tačiau vos tik išvažiuojate į greitkelį ir padidinate greitį, vairas ar visas automobilio kėbulas pradeda vibruoti. Taip pat kartais pasitaiko, kad pakeitus ratus ar padangas, atsiranda anksčiau nebuvusios vibracijos, kurios vibruoja stabdant. Patartina kuo greičiau atsikratyti šio simptomo ne tik dėl vairavimo komforto, bet ir siekiant išvengti naujų automobilio pakabos gedimų.
Bet kokia automobilio vairo vibracija yra gedimo, kuris ne tik labai erzina, bet ir pagreitina įvairių automobilio komponentų nusidėvėjimą, požymis. Dažniausiai dėl to kaltos padangos, kurių kokybė toli gražu nėra tobula, taip pat mechanikai, kurie arba nesugeba susidoroti su sudėtingomis padangomis, arba visą padangų ar ratų keitimo procesą atlieka nerūpestingai, arba neturi tinkamų įrankių, užtikrinančių, kad ratai būtų tinkamai subalansuoti ir tinkamai sumontuoti. Dažnai būna taip, kad, automobilio savininko požiūriu, vienintelis teisingas sprendimas yra rasti dirbtuves, kurios turi įrankių ir žinių, kaip „susitvarkyti“ su sudėtingais atvejais.
Kodėl kai kurias padangas sunku subalansuoti?
Bet kokiu atveju nėra taip, kad vairo vibracija yra tik senesnių ir pigesnių automobilių savininkų problema. Nieko panašaus. Ši problema yra plačiai paplitusi, tik ne visi ją atpažįsta, nes ne visi ir greitėja iki didesnio greičio, kai dėl vairo pasislinkimo atsiradusi vibracija tampa labiau pastebima. Yra vairuotojų, kurie mano, kad taip ir turi būti. Na, bet ne.
Dažniausiai problema kyla ne dėl to, kad ratas akivaizdžiai buvo neteisingai subalansuotas. Labai dažnai, kai ratas, dėl kurio atsiranda vibracija, uždedamas ant įprastų ratų balansavimo staklių, atrodo, kad jis yra gerai subalansuotas arba labai artimas idealiam. Tačiau sumontavus ratą ant automobilio, vibracija tampa pernelyg pastebima. Taip yra todėl, kad tam tikroje padangos perimetro vietoje, giliai po protektoriaus sluoksniu, susijungia padangos struktūriniai sluoksniai. Šis įvairių sluoksnių sujungimo taškas paprastai būna kietesnis nei kiti padangos perimetro taškai. Šis reiškinys yra ne kas kita, kaip nevienodas radialinis padangos standumas.
Tvirtesnė padanga vienoje vietoje – tai problemų garantija
Jei iš tiesų padanga vienoje vietoje yra standesnė, kietesnė nei likusioje perimetro dalyje, tuomet, kai automobilio svoris veikia padangą ir ratas sukasi, ji pradeda šokinėti. Važiuojant nedideliu greičiu tai nepastebima, tačiau važiuojant greičiau, pasireiškia lygiai toks pat simptomas, kaip ir dėl rato disbalanso.
Žinoma, dauguma padangų neturi šios problemos ir sukasi tolygiai; norint jas subalansuoti, tereikia paprasto balansavimo prietaiso ir standartinės procedūros. Tačiau užtenka, kad keli procentai padangų išsiskirtų nevienodu radialiniu standumu (deja, tai galioja ir aukščiausios klasės padangoms), ir ši problema tampa gana plačiai paplitusi. Užtenka vieno probleminio automobilio rato, kad vibracija taptų nepakeliama ar net pavojinga.
Beje, padangų gamintojai nenoriai priima skundus dėl ratų balanso problemų. Jie mano, kad jei techniškai įmanoma ratą sumontuoti taip, kad jis nekeltų problemų, tuomet padanga yra gera ir nėra apie ką kalbėti.
Ištaisyti padangos trūkumą tinkamai subalansavus ratą dažniausiai įmanoma, ir tai yra gera žinia. Bloga žinia ta, kad ne kiekvienas autoservisas gali tai padaryti – apie tai vėliau.
Vibracijos priežastis taip pat gali būti visai kasdieniška
Žinoma, yra ir daugiau vairo vibracijos priežasčių, iš kurių banaliausia – ant ratlankio prilipęs purvas arba sniegas žiemą. Taip pat gali atsitikti, kad neatsargus mechanikas balansuoja ratą, pamiršęs nuvalyti ratlankį. Kai vėliau ratlankis išsivalys pats, visas darbas bus veltui. Nešvarumai tarp stebulės ir ratlankio flanšo taip pat sukelia panašius į rato disbalanso simptomus. Todėl gerose vulkanizavimo dirbtuvėse mechanikas po ranka turi grąžtą su metaliniu šepetėliu, kuris pagal nutylėjimą išvalo ir ratlankį, ir stebulės įlinkį. Tada garantuojama, kad ratas suksis tiesiai.
Taip pat gali būti, kad padangos visai nekelia problemų, bet dėl tam tikrų priežasčių padanga tiesiog pasisuko ant ratlankio. Ne veltui kai kurių autoservisų mechanikai prašo klientų kelias valandas po padangų keitimo, kai montavimo pasta dar nėra išdžiūvusi, staigiai nestabdyti ir negreitinti. Kai kurie ant padangos vožtuvo aukštyje žymekliu užrašo taškus, kad pretenzijos atveju galėtų iš karto įsitikinti, jog padanga ant ratlankio nesisuko.
Kaip elgtis, kai sunku subalansuoti padangą?
Nevienodam radialiniam padangų standumui nustatyti naudojami specializuoti įrankiai, pavyzdžiui, balansavimo staklės su vadinamuoju kelio bandymu. Tokio tipo balansavimo įrenginys nesuka sumontuoto rato ore, bet spaudžia jį prie specialaus būgno, imituodamas natūralią apkrovą važiuojant. Mašina ne tik nurodo vulkanizatoriui, kaip pasukti padangą ant ratlankio, kad būtų kuo mažiau svarmenų, reikalingų ratui subalansuoti, bet ir nustato, kur tuos svarmenis dėti, atsižvelgiant į padangai tenkančią apkrovą. Jei ši operacija pavyksta, rezultatas būna toks: ratas, išbandytas su įprastu padangų balansavimo aparatu, pasirodo esąs blogai subalansuotas, tačiau sumontuotas automobilyje jis elgiasi puikiai – jokios vibracijos. Ir tai yra esmė.
Nereikia nė sakyti, kad jei jau nuspręsite rasti dirbtuves, kuriose atliekamas dinaminis ratų balansavimas, neturėtumėte tikėtis, kad toks gydymas bus atliktas vienam ratui, ir to tikrai pakaks. Tokiu būdu turėtų būti subalansuoti visi keturi ratai – ir štai jums ir rūpesčiai.
Kalbant apie šios paslaugos kainą, ji paprastai būna šiek tiek brangesnė nei įprastas ratų balansavimas, tačiau skirtumas ne visada būna didelis. Daugelis autoservisų, investavusių į panašią įrangą, ją naudoja pagal nutylėjimą, kai įtaria, kad padanga yra „sudėtinga“. Tai kur kas paprasčiau, nei priimti nepatenkinto kliento, kuriam dreba vairas, skundus.
Vairo vibracija? Nepalikite jos
Viena aišku: važiuojant didesniu greičiu vairą veikianti vibracija kenkia ir vairo mechanizmui, ir automobilio pakabai. Norint išvengti tolesnių gedimų, vibracijos reikia kuo greičiau atsikratyti.