Perkaitęs variklis turi pakankamai būdingų simptomų, kad jį būtų galima lengvai atpažinti ir laiku reaguoti. Štai pagrindiniai perkaitusio variklio simptomai.
Daugelis vairuotojų pagrįstai nerimauja dėl perkaitusio variklio, ypač kai jie yra toli nuo namų ir negali pasikliauti šeimos narių ar draugų pagalba. Nenuostabu, kad automobilis dažniausiai perkaista būtent kelyje, ypač vasarą, kai lauke karšta. Žinoma, aukšta temperatūra papildomai apkrauna variklį, tačiau tinkamai eksploatuojamame automobilyje ji neturėtų turėti jokios neigiamos įtakos tinkamam pavaros bloko veikimui. Todėl, jei aušinimo skysčio temperatūros rodyklė jūsų automobilyje grėsmingai pakyla virš „saugios” 90 °C ribos, geriau nelaukti, kol variklis bus sunaikintas dėl perkaitimo, o laiku apsilankyti pas mechaniką ir išsiaiškinti problemos priežastį.
Toliau pateikiami galimi perkaitusio variklio simptomai, kurie leis vairuotojui laiku sureaguoti ir išvengti rimtų „perkaitusio“ variklio pasekmių.
Variklio perkaitimas. Kokios priežastys tai gali lemti?
Yra labai daug priežasčių, kodėl automobilio variklis perkaista. Taip nutinka, kai įšilusio pavaros agregato temperatūra viršija saugų lygį, iki kurio jis gali efektyviai atlikti savo darbą. Kad taip nenutiktų, variklyje įrengta aušinimo sistema, kurios paskirtis – palaikyti optimalią maždaug 90 °C darbinę temperatūrą. Kai ji viršija 100 °C, aušinimo skystis pradeda virti ir variklis „užverda“, t. y. perkaista.
Todėl aušinimo sistema yra pagrindinė variklio perkaitimo priežastis. Aušinimo sistemą sudaro daug tarpusavyje sąveikaujančių komponentų, todėl sunku vienareikšmiškai nustatyti variklio perkaitimo „kaltininką“. Tai gali būti sugedęs termostatas (jis užsiblokuoja uždarytoje padėtyje, neleisdamas aušinimo skysčiui tekėti į radiatorių), vandens siurblys (dėl gedimo sutrinka tinkama aušinimo skysčio cirkuliacija sistemoje), radiatoriaus ventiliatorius (aušinimo skysčiui tekant per radiatorių, jis jo neaušina), temperatūros jutiklis (nesiunčia informacijos, kad reikia įjungti ventiliatorių) arba pats radiatorius (dėl mechaninių pažeidimų atsiranda aušinimo skysčio nuotėkis). Dažnai kaltos ir žarnos, kuriomis aušinimo skystis teka per sistemą. Jei jos yra nutrauktos arba įtrūkusios, aušinimo skystis pradeda tekėti, kol visiškai išbėga.
Kartais variklis perkaista dėl važiavimo esant žemam alyvos lygiui variklyje: dėl trinties padidėja variklio temperatūra. Šio reiškinio taip pat nereikėtų atmesti, kai automobilis važiuoja su didesne apkrova, pavyzdžiui, važiuojant su pakrauta priekaba, įkalnėje arba velkant kitą automobilį. Kai kurie automobiliai perkaista tik tada, kai lauke karšta. Tiesa, kad aukšta aplinkos temperatūra papildomai apkrauna variklį, tačiau nuolatinis perkaitimas tokiomis sąlygomis nėra normalus ir beveik neabejotinai turi priežasčių automobilio jėgos agregate.
Variklio perkaitimas – simptomai
Perkaitusio variklio požymiai gali būti įvairūs, tačiau paprastai jie būna labai būdingi ir vairuotojui nekyla abejonių, kad variklis „įkaito“ per daug. Toliau pateikiami dažniausiai pasitaikantys automobilio perkaitusio variklio simptomai:
- Prietaisų skydelio temperatūros indikatorius viršija įprastą temperatūros intervalą (paprastai pažymėtas H, reiškiančiu „karšta“, arba 90 °C) arba užsidega variklio temperatūros indikatoriaus lemputė
- Iš po variklio dangčio matomi balti dūmai
- Automobilyje lengvai juntamas aušinimo skysčio kvapas
- Keistus variklio garsus (stuksenimą, trankymąsi ar šnypštimą)
- Variklio galios sumažėjimas
- Oro kondicionavimo efektyvumo sumažėjimas
- Matomas aušinimo skysčio nuotėkis po automobiliu
- Variklio veikimo sutrikimai (variklis gali veikti netolygiai, trūkčioti arba užgesti).
Variklio perkaitimas. Kokios pasekmės gali kilti jį nepakankamai įvertinus?
Perkaitusiam varikliui nėra tinkamų darbo sąlygų, todėl jis greitai smarkiai sugenda, įskaitant visišką susidėvėjimą. Jei perkaitimo simptomai nepakankamai įvertinami, tikėtina, kad galvos tarpinė perdegs. Taip pat gali įtrūkti cilindrų galvutė arba variklio blokas, taip pat gali būti pažeisti stūmokliai. Neatmestina, kad nukentės ir turbokompresorius arba variklis visiškai užstrigs.