Seimas pritarė Saugaus eismo automobilių keliais valstybinės kontrolės ir Aplinkos apsaugos įstatymų pakeitimams, kuriais siekiama sustiprinti kelių transporto priemonių išmetamų teršalų kontrolę, sumažinti neigiamą kelių transporto poveikį aplinkai ir visuomenės sveikatai. Šie pakeitimai įsigalios 2024 m. sausio 1 d.
Pasak aplinkos ministro Simono Gentvilo, „Dviem valstybės institucijoms suteikiama teisė patikrinti techninės priežiūros atitikimo standartą realiomis sąlygomis. Turėsime instrumentą, kad techniškai netvarkingas automobilis būtų pašalintas iš eismo ir galėtų grįžti į techninę apžiūrą tik sutvarkytas. Miestų gyventojai bus apsaugoti nuo transporto priemonių keliamos taršos“.
Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo pataisomis Aplinkos apsaugos departamento pareigūnams suteikiama teisė stabdyti transporto priemones keliuose nedalyvaujant policijos pareigūnams ir realiuoju laiku, nedalyvaujant Aplinkos apsaugos agentūros pareigūnams, atlikti lengvųjų transporto priemonių, autobusų ir krovininių transporto priemonių (M1, M2, M3, N1, N2, N3 klasių) taršos matavimus.
Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisomis Aplinkos apsaugos departamento ir Lietuvos automobilių kelių direkcijos pareigūnams suteikiama teisė apriboti taršos reikalavimų neatitinkančių transporto priemonių dalyvavimą eisme, panaikinant privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimą, jei išmetamų teršalų kiekis ir kiti taršos parametrai neatitinka nustatytų reikalavimų.
Į trūkumų, dėl kurių panaikinamas privalomosios techninės apžiūros dokumento galiojimas, sąrašą bus įtraukti transporto priemonių taršos reikalavimų pažeidimai. Šį sąrašą turi patvirtinti Lietuvos automobilių kelių direkcija.
Be to, sudarytos teisinės sąlygos Susisiekimo ministerijai kartu su Aplinkos ministerija bendru teisės aktu nustatyti transporto priemonių techninės priežiūros, remonto, techninės pagalbos ir utilizavimo paslaugų teikimo tvarką kartu su aplinkos apsaugos reikalavimais.
Visais šiais pakeitimais siekiama sumažinti techniškai netvarkingų transporto priemonių skaičių eisme ir atitinkamai sumažinti jų neigiamą poveikį aplinkai ir eismo saugai.
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis, 2022 m. apie 50 proc. kelių transporto priemonių privalomosios techninės apžiūros nepraėjo iš pirmo karto. Maždaug 10 proc. iš 777,3 tūkst. techninei apžiūrai pateiktų lengvųjų keleivinių ir lengvųjų krovininių transporto priemonių (M1 ir N1 klasių) techninės apžiūros nepraėjo dėl neatitikimo taršos reikalavimams – per didelio dūmingumo ar anglies monoksido kiekio, eksploatacinių skysčių nuotėkio. Tai rodo, kad 2022 m. viešajame eisme galimai dalyvavo apie 78 tūkst. taršos reikalavimų neatitinkančių M1 ir N1 klasių transporto priemonių.
Lengvoji keleivinė transporto priemonė – tai keleiviams vežti skirta transporto priemonė, kurioje yra ne daugiau kaip 8 sėdimos vietos keleiviams ir 1 sėdima vieta vairuotojui. Lengvoji komercinė transporto priemonė – kroviniams vežti skirta transporto priemonė, kurios techniškai leistina pakrautos transporto priemonės masė (bendroji masė) neviršija 3,5 tonos.