Lietuvos Seimas svarsto teisės aktų pakeitimus, kurie apribotų greičio matuoklių įrengimą keliuose, dėl to miestuose galėtų būti pašalinta daugiau nei 70 įrenginių. Pirminį pritarimą gavęs pasiūlymas bus galutinai balsuojamas gegužės 8 d.
Ką reikštų šie pokyčiai?
Jei įstatymas bus priimtas, vidutinio greičio kontrolės ruožų skaičius keliuose bus apribotas iki trijų (kiekvienas ne ilgesnis kaip 10 km), o toje pačioje kelio kryptimi bus leidžiama įrengti ne daugiau kaip penkis greičio matuoklius. Be to, prieš visus greičio matuoklius reikės pastatyti privalomus ženklus.
Tai galėtų panaikinti 38 % visų greičio matuoklių Lietuvoje, ypač miestuose, kur šiuo metu veikia 74 įrenginiai. Kritikai įspėja, kad tokie pokyčiai gali rimtai pakenkti eismo saugumui.
Stipri politinė opozicija
Parlamento narys Julius Sabatauskas kritikavo pasiūlymą, teigdamas, kad jis panaikins ilgametę pažangą eismo saugumo srityje. „Tai mus grąžina į vadinamųjų „karo keliuose“ laikus, kai kasdien žūdavo žmonės“, – įspėjo jis.
Statistika rodo, kad nuo 2016 iki 2020 m. 106 kelio ruožuose, kuriuose nebuvo greičio matuoklių, žuvo 82 žmonės, o 879 buvo sužeisti. Įrengus greičio matuoklius, žuvusiųjų skaičius sumažėjo iki 16, o sužeistųjų – iki 176.
Pritarėjai ir kritikai
- Pritarėjai teigia, kad įstatymas užtikrina didesnį skaidrumą ir neleidžia „Via Lietuva“ piktnaudžiauti greičio matuokliais.
- Kritikai šį žingsnį vadina pavojingu ir teigia, kad jis naudingas neatsargiems vairuotojams.
Parlamento narė Agnė Bilotaitė šią iniciatyvą pavadino „nusikalstama“ ir pareiškė, kad ją gali motyvuoti asmeniniai interesai sumažinti baudžiamąją atsakomybę. „Kas bus atsakingas, kai vėl padidės mirčių keliuose skaičius?“ – klausė ji socialiniuose tinkluose.
Policijos ir saugumo ekspertų nuomonė
Policijos pareigūnai taip pat prieštarauja pakeitimams. Policijos departamento atstovas Vytautas Grašys pažymėjo, kad automatiniai greičio matuokliai padeda sumažinti policijos darbo krūvį ir atlaisvinti išteklius kovai su pavojingu vairavimu.
„Kol Lietuva svarsto galimybę sumažinti kontrolę, Lenkija plečia vidutinio greičio zonų tinklą“, – pažymėjo jis, remdamasis tarpvalstybinėmis saugumo strategijomis.
Dabartinis greičio matuoklių tinklas Lietuvoje
- Momentiniai greičio matuokliai: 78 vienetai
- Vidutinio greičio stebėjimo sistemos: 135 vienetai
- Pavojuje esantys greičio matuokliai miestuose: daugiau nei 70
Įstatymo šalininkai teigia, kad „Via Lietuva“ netinkamai panaudojo viešąsias lėšas, remdamiesi Valstybės kontrolės ataskaita, kurioje nustatyta, kad 29 iš 100 fotoaparatų buvo įrengti be pakankamo pagrindo. Įstatymas įpareigotų atlikti vertinimus remiantis avarijų istorija, kelio sąlygomis ir greičio pažeidimais.
Kas toliau?
Galutinis balsavimas Seime numatytas gegužės 8 d. Jei pasiūlymas bus priimtas, daugelyje miestų gali būti greitai išmontuota greičio kontrolės infrastruktūra. Saugumo šalininkai ragina parlamentarų persvarstyti sprendimą ir teikti pirmenybę visuomenės saugumui, o ne administraciniam supaprastinimui.
Kokia jūsų nuomonė apie greičio matuoklių pašalinimą iš miesto gatvių? Ar jie užtikrina saugumą ar riboja laisvę? Pasidalykite savo mintimis žemiau.