Skubus įkrovimas yra vienas didžiausių patogumų elektromobilių (EV) savininkams. Tačiau nauji tyrimai rodo, kad ši funkcija gali būti susijusi su paslėpta kaina – žymiu akumuliatoriaus būklės pablogėjimu. Ką Lietuvos elektromobilių vairuotojai turėtų žinoti apie šią riziką ir kaip jie gali apsaugoti savo transporto priemonės akumuliatoriaus tarnavimo laiką?
Kaip greitasis įkrovimas kenkia elektromobilių akumuliatoriams
Neseniai Kinijos mokslininkų atliktų tyrimų rezultatai atskleidė, kad naudojant itin greito įkrovimo stoteles, kurių galia viršija 120 kW, per kelerius metus gali būti prarasta iki 40 % elektromobilio akumuliatoriaus talpos. Ši problema ypač būdinga komercinėms transporto priemonėms, pavyzdžiui, taksi automobiliams, kurie dažnai pasikliauja greituoju įkrovimu, kad galėtų ilgiau važiuoti.
Kodėl komercinėms transporto priemonėms ši problema aktualiausia
Pagal tyrimo duomenis, elektriniai taksi automobiliai, kurie kasdien nuvažiuoja daugiau nei 100 km ir 70 % įkrovimo sesijų naudojasi greitaisiais įkrovikliais, vos per dvejus metus praranda apie 15 % akumuliatoriaus talpos. Vairuotojai patvirtina šią problemą, pažymėdami, kad nors greitasis įkrovimas yra patogus, jis pagreitina akumuliatoriaus nusidėvėjimą.
- Dažnas didelės galios įkrovimas įkaitina akumuliatorių, todėl jis chemiškai suyra.
- Įkrovimas esant ekstremaliam akumuliatoriaus lygiui (žema arba aukšta įkrovos būklė) didina žalą.
- Baterijos valdymo sistemos sunkiai reguliuoja temperatūrą esant greitam įkrovimui.
Automobilių gamintojų iššūkiai ir sprendimai
Ši problema kelia dilemą automobilių gamintojams. Be greitojo įkrovimo elektromobiliai praranda patrauklumą vairuotojams, kuriems reikia greitai papildyti energijos atsargas. Kita vertus, dėl dažnesnio akumuliatorių keitimo ilgalaikėje perspektyvoje elektromobilių naudojimas tampa brangesnis.
Gamintojai ir technologijų kūrėjai šiuo metu ieško sprendimų, pavyzdžiui:
- išmaniosios įkrovimo stotelės, optimizuojančios energijos tiekimą pagal akumuliatoriaus būklę.
- Tobulesnės terminio valdymo sistemos, leidžiančios efektyviau reguliuoti akumuliatoriaus temperatūrą.
- Pritaikomi įkrovimo režimai, ribojantys galią, kai akumuliatorius yra beveik pilnas arba tuščias.
Ekspertų patarimai Lietuvos elektromobilių vairuotojams
Ekspertai rekomenduoja vengti itin greito įkrovimo, kai tik įmanoma, ypač kai akumuliatorius įkrautas mažiau nei 20 % arba daugiau nei 80 %. Tai pažeidžiamiausios akumuliatoriaus sveikatai būsenos. Lėtesnis įkrovimas namuose arba mažesnės galios viešosiose stotelėse gali gerokai prailginti akumuliatoriaus tarnavimo laiką.
Taip pat pravartu stebėti akumuliatoriaus veikimą ir laikytis gamintojo rekomendacijų dėl optimalios įkrovimo praktikos, kad išvengtumėte nereikalingo jo būklės blogėjimo.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalykite mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.