Elektromobiliai (EV) dažnai laikomi transporto ateitimi, tačiau ne visi jie laikui bėgant išlaiko savo vertę. Kai kurie modeliai išlaiko aukštas perpardavimo kainas, o kiti nuvertėja greičiau nei jų benzininiai ar hibridiniai analogai. Prieš investuojant į naudotą ar naują elektromobilį, verta žinoti, kurie iš jų vertę praranda greičiausiai.
Kodėl kai kurie elektromobiliai nuvertėja greičiau
Skirtingai nei tradiciniams automobiliams, elektromobiliams vis dar didelę įtaką daro sparčiai besikeičiančios technologijos, su akumuliatoriais susijusios problemos ir vyriausybės paskatos. Dėl šių veiksnių perpardavimo vertė gali sparčiai mažėti, ypač modelių, kurių veikimo nuotolis ribotas, technologijos pasenusios arba kurių prekės ženklo reputacija prasta.
Lietuvoje ir kitose Europos šalyse pirkėjai tampa vis atsargesni, nes aiškėja elektromobilių nuvertėjimo tendencijos. Toliau pateikiame 5 sparčiausiai vertę prarandančius elektromobilius, remiantis tarptautiniais duomenimis, nusidėvėjimo tyrimais ir perpardavimo rinkos tendencijomis.
1. Nissan Leaf
Nuvertėjimas: Iki 70 % per 5 metus
Kadaise buvęs elektromobilių rinkos pionierius, „Leaf“ kenčia dėl pasenusio dizaino, riboto nuotolio (ypač ankstyvieji modeliai) ir terminio baterijos valdymo trūkumo. Šaltesnio klimato šalyse, tokiose kaip Lietuva, akumuliatorius gali sugesti greičiau, todėl jis tampa mažiau patrauklus naudotų automobilių rinkoje.
2. BMW i3
Nuvertėjimas: ~65 % per 5 metus
Nepaisant aukščiausios klasės ženkliuko, i3 susidūrė su didelėmis pradinėmis kainomis, ribota erdve ir prieštaringu stiliumi. Mažas jo nuvažiuojamas atstumas (ypač iki 2018 m. versijos) ir didelės remonto išlaidos nepadeda jo perpardavimo vertei.
3. Chevrolet Bolt EV
Nuvertėjimas: ~60-65% per 3-4 metus
Nors Europoje nėra plačiai parduodamas, importuojamus Boltus galima įsigyti Lietuvoje. Tačiau dėl akumuliatorių atšaukimo problemų ir vietinio serviso pagalbos trūkumo šis modelis yra labai rizikingas pirkinys naudotų automobilių pirkėjams.
4. Hyundai Ioniq Electric (iki 2022 m.)
Nuvertėjimas: ~60% per 5 metus
Ankstyvasis „Hyundai Ioniq Electric“, žinomas dėl savo efektyvumo, tačiau riboto nuvažiuojamo atstumo (apie 200-250 km), sunkiai konkuruoja su naujesniais modeliais, siūlančiais dvigubai didesnį nuvažiuojamą atstumą. Tai turi didelės įtakos jo vertei perpardavimo rinkoje.
5. Renault Zoe (ankstyvieji modeliai)
Nuvertėjimas: Iki 60 % per 5 metus
Zoe akumuliatoriaus nuomos sistema (paplitusi senesnėse versijose) apsunkina perpardavimą ir nuosavybę. Pirkėjai dažnai nežino apie papildomas mėnesines įmokas už akumuliatorių. Kartu su nedideliu nuvažiuojamu atstumu ir pasenusia informacine ir pramogine įranga „Zoe“ vertė greitai krenta.
Veiksniai, kurie pagreitina EV nusidėvėjimą
- Akumuliatoriaus degradacija – ypač šalto klimato šalyse, pavyzdžiui, Lietuvoje
- Sparti technologijų raida – nauji elektromobiliai dažnai pranoksta senesnius
- Neaiškios paskatos – perpardavimo vertė gali sumažėti, jei baigsis valstybės parama
- Ribota įkrovimo infrastruktūra, ypač už didžiųjų miestų ribų
- Naudotų automobilių pirkėjų nerimas dėl ridos
Patarimai prieš perkant naudotą elektromobilį
- Visada patikrinkite akumuliatoriaus būklės ataskaitas
- Palyginkite realaus pasaulio ridą, o ne tik gamyklines specifikacijas
- Venkite elektromobilių su baterijų nuomos modeliais
- Ištirkite vietinės perpardavimo rinkos paklausą (kai kuriuos elektromobilius perparduoti lengviau nei kitus)
- Rinkitės modelius su terminio valdymo sistemomis, kad akumuliatorius tarnautų ilgiau
Elektromobiliai gali būti ateitis, tačiau jų perpardavimo vertė labai skiriasi. Jei planuojate pirkti naudotą elektromobilį Lietuvoje, atsargiai rinkitės modelius, kurie garsėja greitu nusidėvėjimu. Prieš priimdami sprendimą visada atsižvelkite į ilgalaikes išlaidas, baterijos būklę ir rinkos tendencijas.
Ar esate turėję vieną iš šių modelių? Kaip jis išlaikė savo vertę? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose!