2025 m. Europos Teisingumo Teismas (ETT) priims svarbų sprendimą, kuris gali priversti Vokietiją iš savo kelių išimti 8,2 mln. dyzelinių transporto priemonių. Ši byla, kurioje daugiausia dėmesio skiriama taršai, kilo iš dviejų „Mercedes“ klientų pateikto ieškinio.
Aplinkybės: Teisinis iššūkis
Ginčas prasidėjo, kai du „Mercedes“ savininkai, nepatenkinti savo dyzelinių automobilių, atitinkančių „Euro 5“ reikalavimus, realiai išmetamais teršalais, pateikė skundą Duisburgo apygardos teismui. Jie teigė, kad jų automobiliai išmetė kur kas daugiau teršalų, nei skelbiama. Teismas perdavė bylą ESTT, kad šis išaiškintų, ar automobiliai teisėtai gali išmesti daugiau teršalų, nei nurodyta oficialiuose duomenyse.
ETT advokato požiūris
ETT generalinis advokatas Athanasios Rantos neseniai išreiškė nuomonę, kad automobilio išmetamųjų teršalų kiekis turi atitikti deklaruojamus standartus realiomis naudojimo sąlygomis – nesvarbu, ar važiuojama į kalną, nuo kalno, vasarinėmis ar žieminėmis padangomis, dideliu ar mažu greičiu. Šis griežtesnis aiškinimas gali turėti reikšmingų pasekmių automobilių pramonei.
Galimi rezultatai
Nors sprendimas dar nepriimtas, automobilių gamintojams nepalankus sprendimas gali lemti drastiškus pokyčius. Vokietijos „Euro 5“ dyzelinių variklių savininkai baiminasi, kad jiems gali būti uždrausta naudoti automobilius viešuosiuose keliuose.
Tačiau teisės ekspertai iš ADAC, pagrindinės Vokietijos automobilių asociacijos, teigia, kad tokios priemonės greičiausiai nebus taikomos atgaline data. Transporto priemonės, patvirtintos pagal senąją NEDC (Naujojo Europos važiavimo ciklo) bandymų tvarką, kurią įvedus „Euro 6d“ standartus pakeitė griežtesni „Real Driving Emissions“ (RDE) bandymai, atitiko to meto įstatymus.
Blogiausias scenarijus
Jei ETT panaikins „Euro 5“ ir kai kurių „Euro 6“ transporto priemonių tipo patvirtinimą, šiuos automobilius reikės iš naujo išbandyti pagal RDE standartus. Deja, tikėtina, kad daugelis jų neišlaikytų bandymų, todėl jų naudojimas keliuose taptų neteisėtas. Tai galėtų paveikti iki 8,2 mln. transporto priemonių Vokietijoje.
Kas laukia ateityje?
Kol kas tvyro nežinomybė. Jei ETT priims gamintojams nepalankų sprendimą, Vokietijoje gali įvykti vienas didžiausių automobilių istorijoje jų atšaukimų. Kita vertus, ADAC pozicija rodo, kad esamos transporto priemonės gali išlikti teisėtos, o tai sušvelnins padarinius. Galutinis sprendimas 2025 m. nulems dyzelinių transporto priemonių ateitį Vokietijoje ir galbūt visoje ES.