Automobilių pramonė susiduria su viena didžiausių krizių per pastaruosius metus, o Lenkijos gamyklos jaučia jos poveikį. Vietos gamykloms šiuo metu daro įtaką smarkiai sulėtėjusi tiek elektrinių, tiek vidaus degimo automobilių gamyba. Pasak dienraščio „ Rzeczpospolita“, tai pati sunkiausia automobilių sektoriaus krizė per pastaruosius metus.
Vienas ryškus pavyzdys – uždaryta „Stellantis“ variklių gamykla Bielsko-Bialos mieste, anksčiau žinoma kaip „Fiat Powertrain“. Gamykla nustos veikti iki gruodžio pabaigos, o 468 darbuotojai liks be darbo. Šį uždarymą lėmė mažėjantys užsakymai ir naujos Europos Komisijos nustatytos išmetamųjų teršalų normos.
Lenkija atlieka svarbų vaidmenį kaip automobilių dalių gamintoja ir tiekėja – praėjusiais metais automobilių eksporto rinka iš Lenkijos buvo verta maždaug 10,5 mlrd. eurų. Tačiau Lenkijos gamyklos labai priklauso nuo eksporto, o vykstanti krizė tik gilėja. Tokios bendrovės kaip „Volkswagen“, „Mercedes“, „Stellantis“, „Audi“ ir „Nissan“ pranešė apie gerokai prastesnius trečiojo ketvirčio rezultatus, palyginti su praėjusiais metais. Todėl daugelis jų mažina gamybą arba net rengiasi uždaryti gamyklas.
Jacekas Opala, Exact x Forestall generalinis direktorius, pažymi, kad Europos automobilių gamintojai išgyvena vieną sunkiausių krizių per visą savo istoriją. Apklausa atskleidė, kad 32 proc. gamyklų vadovų Europoje, taip pat ir Lenkijoje, tikisi, kad sumažės darbuotojų skaičius. Tai yra aštuonis kartus daugiau nei praėjusiais metais ir daugiau nei vidutiniškai kitose Europos šalyse. Tik vienas iš penkių respondentų Lenkijoje tikisi, kad užimtumas didės, ir šis rodiklis atitinka Čekijos ir Vengrijos rodiklius.
Krizė iš dalies susijusi su griežtomis ES taisyklėmis, skatinančiomis elektromobilumą ir verčiančiomis gamintojus investuoti milijardus eurų į perėjimą prie šios sistemos. Vos per dvejus metus šis perėjimas automobilių pramonei kainavo daugiau kaip 230 mlrd. eurų. Tuo pat metu didėjančios gamybos sąnaudos, mažėjantys elektromobilių pardavimai ir išorės veiksniai didina finansinį spaudimą.
Ekspertai taip pat įspėja, kad Europa užleidžia pozicijas Kinijai, ypač elektromobilių rinkoje. Kinijos gamintojai ne tik siūlo konkurencingas kainas, bet ir pirmauja technologinės pažangos srityje, ypač elektromobilių srityje. Be to, Kinija kontroliuoja didžiąją dalį akumuliatorių gamybai reikalingų mineralų, todėl Europai beveik neįmanoma gaminti elektrinių transporto priemonių nesiremiant Kinijos tiekimo grandinėmis.
Lenkijoje dėl didėjančių gamybos sąnaudų daugelis įmonių atsidūrė ties riba, todėl didėjančios krizės sąlygomis sunku pasiekti finansinį stabilumą.