Atrodo, kad nuotaikos, susijusios su vidaus degimo variklių pardavimo draudimo įvedimu, blėsta. Pati Ursula von der Leyen dar kartą pakartojo apie galimybę keisti pakeitimus. Pagrindinė data bus 2026 m. Gamintojai taip pat žvelgia į revoliuciją iš kitokios perspektyvos: „Mercedes“ paskelbė, kad išlaikys vidaus degimo variklius bent jau iki kito dešimtmečio.
Draudimas parduoti CO2 išmetančius vidaus degimo automobilius neabejotinai gali būti laikomas vienu prieštaringiausių ES sprendimų. Nors pasiūlymas sulaukė daug prieštaravimų, įskaitant Lenkijos, Italijos, o vienu metu ir Vokietijos, Europos Parlamentas galiausiai priėmė rezoliuciją, nors ir ne be tam tikrų išimčių.
Viena iš jų – įtraukti vartus transporto priemonėms, varomoms sintetiniais degalais, kurie apskritai nesukuria papildomo anglies dioksido kiekio. Kaip tai būtų daroma ir kokios būtų taisyklės bei apribojimai – kol kas nežinoma.
Tuo tarpu, kaip pastebėjo pati Ursula von der Leyen, kuri iki šiol atrodė esanti didelė pokyčių šalininkė, nuotaikos, nukreiptos prieš minėtą draudimą, mažėja. Kaip praneša portalas Automobilwoche, Europos Komisijos pirmininkė priminė, kad dar ne viskas nuspręsta ir kad priimtas sprendimas uždrausti prekiauti CO2 išmetančiais automobiliais bus peržiūrėtas 2026 metais.
Politikas pabrėžė, kad ši data dažnai pamirštama diskusijose, o tai gali lemti galimus pakeitimus ir atidėjimus. Ursulos von der Leyen žodžiais, šia peržiūra siekiama užtikrinti, kad ir vartotojai, ir pramonės atstovai būtų atviri technologijoms ir galėtų rinktis dėl judumo ateities ir būsimų investicijų.
Tačiau atrodo, kad tokie žodžiai visiškai prieštarauja iš viršaus nuleistai draudimo idėjai, kuri nesuteikė beveik jokio pasirinkimo ir pirmiausia buvo palanki vienai transporto priemonių grupei – elektra varomoms transporto priemonėms.
Nenoras didėja
Be abejo, reikėtų peržiūrėti ir valstybių narių pasirengimą pereiti prie elektromobilių. Viena iš problemų yra energijos rūšių derinys. Kita problema – įkrovimo įrenginių tinklas.
Remiantis ACEA skaičiavimais, atliktais prieš 1,5 metų (kai buvo svarstomas draudimas), Nyderlandams, kurių 100 km kelių tenka 64,3 įkrovimo stotelės, nėra ko nerimauti. Jungtinė Karalystė, kuri iki šiol buvo nustačiusi 2030 m. kaip „galutinę“ datą, pernai nusprendė ją nukelti į 2035 m.
Neigiamas nuotaikas dėl artėjančio draudimo jaučia ir gamintojai. „Volkswagen“ jau ne kartą turėjo sumažinti elektrinių modelių gamybą dėl mažo likučio. Taip nutiko ir su Cvikau (Vokietija) gaminamu elektriniu modeliu „Cupra“.
Daugiau pavyzdžių toli ieškoti nereikia. Lutzas Meschke, „Porsche“ finansų vadovas, neseniai duotame interviu atskleidė, kad, jo nuomone, Europos Sąjungos nustatyta 2035 m. data nebus pasiekta. Kaip jis teigė, šiuo metu vyksta intensyvios diskusijos dėl draudimo teisėtumo.
„Mercedes“ taip pat galima priskirti minėtai grupei. Dar praėjusiais metais bendrovės generalinis direktorius Ola Källenius pareiškė, kad Europa tikriausiai nebus pasirengusi tokiam greitam modelių gamos pakeitimui. Savo ruožtu neseniai duotame interviu „Bloomberg“ televizijai vyras teigė, kad vidaus degimo varikliu varomi automobiliai dar daugelį metų išliks pigesni už elektrinius analogus, o tai bus pagrindinė kliūtis klientams.
Taigi Štutgarte įsikūręs gamintojas taip pat pastebi klientų susidomėjimo elektriniais modeliais atšalimą. Prognozuojamas augimas pasirodė esąs klaidingas, ir tikėtina, kad šiemet pardavimai išliks praėjusių metų lygio. Todėl „Mercedes“ paskelbė, kad iki kito dešimtmečio atnaujins vidaus degimo variklių gamą. Be to, atnaujintos ir elektromobilių dalies prognozės.
Mercedes prognozuoja, kad elektra varomi automobiliai sudarys pusę pardavimų tik antroje šio dešimtmečio pusėje, o ne jau 2025 m., kaip manyta anksčiau. Šiuo metu nulinės emisijos modeliai kartu su iš tinklo įkraunamais hibridiniais automobiliais sudaro apie 20 proc. pardavimų.
Galutinis pokyčių galimybės patvirtinimas – neseniai paskelbtas Manfredo Weberio – Europos liaudies partijos, kuri šiuo metu yra didžiausia jėga Europos Parlamente, pirmininko – pareiškimas. Interviu „Mediengruppe Bayern“ jis pažadėjo siekti draudimo panaikinimo, jei per artėjančius rinkimus laimės daugumą. Jie numatyti 2024 m. birželio 9 d.
Taip pat skaitykite: „Didžiausia Europos politinė partija nori sustabdyti vidaus degimo variklių draudimą“.
Nepaisant galimų pakeitimų ar net draudimo panaikinimo, kai kurie iš tų, kuriems tai turės įtakos, bus gamintojai, kurie jau dabar daug investuoja į technologiją, kuri gali pasirodyti esanti ne vienintelė teisinga. Daugeliui vis dar gresia būtinybė laikytis naujų „Euro 7“ išmetamųjų teršalų standartų, o tai taip pat pareikalaus išlaidų. Neapibrėžtumas dėl judumo ateities tikrai ne jų naudai.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.