Artėja griežtesnės išmetamųjų teršalų taisyklės, kurios gali paveikti milijonus vairuotojų visoje Europoje. 2026 m. kelios ES šalys įves griežtesnius apribojimus senesnėms transporto priemonėms ir į vadinamąjį „juodąjį sąrašą“ įtrauks daugiau modelių. Jei vairuojate senesnį dyzelinį ar benzininį automobilį, dabar pats laikas sužinoti, ar jūsų transporto priemonei bus taikomos šios taisyklės.
Kas keisis 2026 m.?
Nuo 2026 m. visoje Europoje įsigalios naujos aplinkosaugos taisyklės, pagal kurias bus plečiamos mažos taršos zonos (LEZ) ir visiškai uždraudžiama eksploatuoti senesnius automobilius. Šiuos pokyčius lemia Europos žaliasis kursas ir vietos oro kokybės tikslai, nukreipti į transporto priemones su:
- „Euro 4“ ar žemesnės klasės benzininiais varikliais
- „Euro 5“ arba žemesnės klasės dyzeliniais varikliais
- Dideliu CO₂ išmetimu arba pasenusia išmetamųjų teršalų kontrolės sistema
Tokie miestai kaip Berlynas, Amsterdamas, Paryžius ir Milanas pirmauja šioje srityje. Kai kurie iš šių apribojimų taip pat gali turėti įtakos tranzitiniams maršrutams per kaimynines šalis ir paveikti Lietuvos vairuotojus, vykstančius į Vakarus.
Tikėtinos transporto priemonės, kurioms bus taikomi draudimai
Remiantis naujausiais pasiūlymais ir miestų politika, tikėtina, kad bus uždraustos šių tipų transporto priemonės:
- Dyzeliniai automobiliai, pagaminti iki 2015 m. (Euro 5 ir žemesnės klasės)
- Benzininiai automobiliai, pagaminti iki 2006-2008 m. (Euro 3/4)
- Visureigiai, kurių išmetamų teršalų kiekis yra didelis (daugiau kaip 180 g/km CO₂)
- Lengvosios komercinės transporto priemonės su pasenusiais filtrais
Bendri modeliai, kuriems gresia pavojus
Tikslus sąrašas skiriasi priklausomai nuo šalies, tačiau dažniausiai pasitaikantys pavyzdžiai yra šie:
- Volkswagen Passat TDI (2005-2014 m.)
- BMW 3 serijos dyzeliniai varikliai (iki 2015 m.)
- Audi A4/A6 dyzeliniai varikliai (iki 2015 m.)
- „Renault Scenic“ ir „Laguna“ dyzeliniai varikliai (iki 2014 m.)
- Opel Zafira, Astra (senesni dyzeliai)
- Ford Mondeo / Focus (2000 m. modeliai)
Šie modeliai vis dar plačiai naudojami Lietuvoje ir jiems gali būti daromas poveikis keliaujant į užsienį ar net vietinėse LEZ zonose, jei bus priimtos panašios taisyklės.
Ką tai reiškia Lietuvos vairuotojams
Nors Lietuvoje dar neįvestos visos šalies mastu veikiančios mažos taršos zonos, Vilniuje ir Kaune svarstoma galimybė ateityje įrengti bandomąsias zonas. Kol kas daugiausia rūpesčių kyla tiems, kurie vairuoja užsienyje arba importuoja naudotus automobilius iš Vakarų Europos.
Be to, jei daugiau ES šalių apribos senesnių transporto priemonių naudojimą, gali sumažėti naudotų didelės taršos automobilių kaina, o tai turės įtakos perpardavimo vertei.
Ką galite padaryti
- Patikrinkite savo automobilio išmetamųjų teršalų standartą (ieškokite registracijos dokumentuose arba VIN dekoderiuose)
- Planuokite iš anksto: Apsvarstykite galimybę iki 2026 m. pereiti prie hibridinių arba Euro 6 standartų reikalavimus atitinkančių transporto priemonių
- Stebėkite vietos valdžios institucijų ir ES direktyvų atnaujinimus
- Naudodamiesi tokiomis priemonėmis kaip urbanaccessregulations.eu patikrinkite apribojimus pagal miestus
2026 m. bus lūžio taškas transporto priemonių išmetamųjų teršalų kiekiui Europoje. Didėjant spaudimui valyti miestų orą, daugeliui senesnių automobilių, ypač dyzeliniams ir senesniems benzininiams, bus taikomi nauji apribojimai.