Šiuolaikiniuose automobiliuose įdiegta daug išmaniųjų technologijų, o viena iš naudingiausių pastarųjų dešimtmečių naujovių – lietaus jutikliai valytuvai. Šie valytuvai automatiškai atpažįsta lietų ir reguliuoja savo greitį nereikalaudami vairuotojo įsikišimo. Tačiau kaip tiksliai jie veikia? Kaip automobilis „sužino“, kad lyja, dar prieš jums pastebint?
Ankstyvosios dienos: Nuo koncepcijos iki realybės
Automatinių priekinio stiklo valytuvų idėja nėra nauja. Pirmieji bandymai pradėti dar 1950 m., kai „General Motors“ 1951 m. koncepciniame automobilyje „LeSabre“ pademonstravo primityvią lietaus jutiklio sistemą. XX a. septintajame dešimtmetyje tokios bendrovės kaip „Ford“ ir „Denso“ kūrė laidžius jutiklius, kurie galėjo nustatyti drėgmę ant priekinio stiklo.
Tačiau pirmieji masinės gamybos lietaus jutikliniai valytuvai pasirodė 1970 m. moderniame „Citroën SM“ automobilyje. Ši sistema veikė matuojant valytuvų variklio varžą. Jei valytuvai vilkosi ant sauso priekinio stiklo, variklis dirbo stipriau, todėl sistema automatiškai pristabdydavo valytuvų darbą, kol susikaupdavo pakankamai lietaus.
Greitai persikėlus į aštuntąjį ir devintąjį dešimtmetį, technologija tapo sudėtingesnė. Devintojo dešimtmečio pradžioje „Nissan“ užpatentavo pažangią sistemą, tačiau tik 1996 m. „General Motors“ pristatė pirmąją modernią lietaus jutiklio sistemą, pavadintą „Rainsense“.
Kaip veikia šiuolaikiniai lietaus jutikliai
Šiuolaikiniai lietaus jutikliai aptinka lietų ne dėl sąlyčio su vandeniu. Vietoj to jie naudoja infraraudonųjų spindulių (IR) jutiklius ir šviesos lūžio technologiją. Štai kaip tai veikia:
1. Infraraudonųjų spindulių šviesos perdavimas:
Mažas modulis, paprastai esantis už galinio vaizdo veidrodėlio, skleidžia infraraudonųjų spindulių šviesą į priekinį stiklą.
2. Šviesos atspindys ir lūžis:
- Kai priekinis stiklas sausas, beveik 100 % infraraudonųjų spindulių šviesos atsispindi atgal į jutiklį.
- Kai ant priekinio stiklo susikaupia lietaus lašų, dalis infraraudonųjų spindulių šviesos išsklaidoma ir sugeriama.
3. Duomenų apdorojimas ir valytuvų įjungimas:
- Jutiklis nustato šviesos atspindžio pokyčius ir apskaičiuoja, kiek yra lietaus.
- Įmontuotas kompiuteris nustato valytuvų greitį, kurio reikia, kad priekinis stiklas būtų švarus.
- Ši sistema yra greita ir automatinė, ji reguliuoja valytuvų greitį realiuoju laiku, kai keičiasi lietaus intensyvumas.
4. Kodėl vieni automobiliai turi šią funkciją, o kiti ne?
Lietaus valytuvai iš pradžių buvo naudojami prabangiuose automobiliuose, pvz., „Cadillacs“, BMW ir „Mercedes-Benz“. Tačiau laikui bėgant ši technologija paplito ir prieinamesniuose modeliuose, o šiandien net tokiuose nebrangiuose automobiliuose kaip „Toyota Corolla“ ir „Volkswagen Golf“ ji dažnai yra standartinė arba papildoma funkcija.
Nepaisant jos naudingumo, ne visi automobiliai turi lietaus valytuvus. Kai kurie gamintojai taupymo sumetimais nusprendžia palikti rankinį valytuvų valdymą, o kiti mieliau šią funkciją siūlo tik aukštesnės klasės automobiliuose.
Lietaus jutiklinių valytuvų privalumai ir trūkumai
Privalumai:
- Patogumas – nereikia nuolat rankiniu būdu reguliuoti valytuvų greičio.
- Saugumas – geresnis matomumas staiga užklupus lietui.
- Efektyvumas – automatiškai optimizuojamas valytuvų greitis, todėl mažiau dėvisi.
Trūkumai:
- Gali neteisingai suprasti drėgmę – jutikliai gali suveikti dėl rūko ar purvo.
- Didesnės remonto išlaidos – jei jutiklis sugenda, jo keitimas gali būti brangus.
- Ne visada įtraukiamas į komplektaciją – kai kuriuose modeliuose jis siūlomas tik aukštesnėse komplektacijose.
Lietaus jutiklinių valytuvų ateitis
Tobulėjant automobilių dirbtiniam intelektui ir jutikliams, lietaus jutikliai valytuvai gali tapti dar pažangesni. Ateityje gali būti:
- Dirbtinio intelekto valdomą lietaus aptikimą, kuris prognozuoja, kada prasidės lietus.
- Integracija su orų prognozavimo sistemomis, kad valytuvai įsijungtų prieš prasidedant lietui.
- Išmanieji priekiniai stiklai, kuriuose naudojamos hidrofobinės dangos, atstumiančios vandenį, todėl valytuvų iš viso nereikia.
Ar norėtumėte, kad jūsų automobilyje būtų lietaus jutikliniai valytuvai, ar jums labiau patiktų rankinis valdymas? Praneškite mums komentaruose!