Lietuva siekia ambicingo tikslo – iki 2030 metų šalies keliais turėtų riedėti bent 230 tūkst. elektromobilių. Tačiau daugiabučių namų gyventojams, neturintiems galimybės įsirengti nuosavos įkrovimo stotelės, kyla rimta problema: kur patogiai ir ekonomiškai krauti elektromobilį?
Nors įkrovimo infrastruktūros plėtra vyksta, sukurti tinkamą tinklą daugiaaukščių kiemuose yra sudėtinga dėl vietos stokos, teisinių apribojimų ir didelių kaštų. Tačiau sprendimas jau dabar kyla iš privačiojo sektoriaus – prekybos centrai gali tapti strateginėmis elektromobilių įkrovimo zonomis.
Prekybos centrai – efektyvi alternatyva
Europos Sąjungoje pastebima tendencija, kad prekybos centrų stovėjimo aikštelės vis dažniau tampa elektromobilių įkrovimo vietomis. Prancūzijoje jau nuo 2025 m. sausio 1 d. kiekviena stovėjimo aikštelė su daugiau nei 20 vietų privalės turėti bent 5 proc. elektromobiliams skirtų įkrovimo taškų. Toks modelis gali būti pritaikytas ir Lietuvoje.
Lietuvos prekybos tinklai jau pradeda diegti įkrovimo infrastruktūrą, tačiau ekspertai pabrėžia, kad reikia spartesnių veiksmų. Pavyzdžiui, jei kiekvienoje iš maždaug 900 prekybos tinklų valdomų parduotuvių stovėjimo aikštelių būtų įrengta bent po keturis įkrovimo taškus, šalyje atsirastų 3 600 naujų viešųjų įkrovimo vietų.

Naktinės stovėjimo aikštelės – neišnaudotas potencialas
Dauguma elektromobilių savininkų juos krauna tada, kai automobilis ilgiausiai stovi nejudinamas – naktį. Prekybos centrų aikštelės šiuo metu būna beveik tuščios, todėl jos galėtų būti efektyviai naudojamos elektromobilių įkrovimui, suteikiant galimybę gyventojams patogiai krauti transporto priemones šalia namų.
Jau yra veikiančių modelių: vienas iš didžiųjų Lietuvos prekybos tinklų kartu su įkrovimo technologijų įmone „Inbalance grid“ įdiegė sprendimą, leidžiantį elektromobilių savininkams nemokamai parkuotis įkrovimo metu. Tai naudingas sprendimas tiek klientams, tiek verslui, nes pritraukia naujų lankytojų ir skatina tvarią transporto plėtrą.
Kodėl Lietuva turėtų veikti greičiau?
Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos (LAIEK) pirmininkas Martynas Nagevičius teigia, kad elektromobilių įkrovimo kainą galima sumažinti dar šiemet, jei Lietuva nelauks 2026-ųjų vasaros ir jau dabar perkels ES elektros rinkos reformos nuostatas dėl subapskaitos į nacionalinę teisę. Tokiu atveju naktinis įkrovimas taptų dar pigesnis, o tai paskatintų dar didesnį elektromobilių populiarumą.
Tuo tarpu VšĮ „Žiedinė ekonomika“ vadovas Domantas Tracevičius siūlo plėsti ne tik prekybos centrų įkrovimo tinklus, bet ir skatinti bendruomenių kuriamas įkrovimo stoteles daugiabučių kiemuose. Jungtinėje Karalystėje jau veikia platformos, leidžiančios kaimynams dalytis privačiomis įkrovimo stotelėmis, o toks modelis galėtų būti pritaikytas ir Lietuvoje.
Ar prekybos centrai taps elektromobilių ateitimi?
Kol viešasis sektorius ieško ilgalaikių sprendimų, privatus verslas jau dabar siūlo realias alternatyvas. Prekybos centrų aikštelės gali tapti ne tik patogia, bet ir ekonomiška išeitimi tūkstančiams elektromobilių vairuotojų. Tačiau tam reikia didesnio verslo įsitraukimo ir aiškesnės valstybės strategijos.
Ką manote jūs? Ar prekybos centrų aikštelės turėtų tapti pagrindine elektromobilių įkrovimo vieta? Pasidalinkite savo nuomone komentaruose!