Vieną dieną Europos Sąjungoje gali būti neįmanoma viršyti leistino greičio. Jau yra žengtas svarbus žingsnis šio tikslo link.
Nuo 2022 m. liepos 6 d. technologija, vadinama pažangiąja greičio palaikymo sistema (Intelligent speed assistance – ISA), tapo privaloma visiems naujiems automobilių modeliams ir tipų transporto priemonėms, pateikiamoms Europos rinkai. Be to, ši sistema taps privaloma visiems naujiems automobiliams, kurie bus parduodami ES nuo 2024 m. liepos mėn.
ISA naudoja automobilio kameras, žemėlapių duomenis ir gilųjį mokymąsi (be kitų metodų), kad patikrintų, ar automobilis neviršija leistino greičio, o jei taip, gali keliais būdais įspėti vairuotoją ir net sumažinti automobilio greitį, kad jis neviršytų leistino.
Remiantis Europos Komisijos pateikta informacija, per didelis greitis „lemia apie 30 proc. mirtinų avarijų“, o ISA (Intelligent speed assistance) skirta sumažinti avarijų, įvykstančių dėl greičio viršijimo, skaičių. Vykdant bandomąjį projektą PROSPER apskaičiuotas eismo įvykių sumažėjimas šešiose šalyse ir prognozuojama, kad įdiegus ISA, žuvusiųjų skaičius gali sumažėti 19-28 proc. priklausomai nuo šalies. Tai „rinkos nulemto scenarijaus“ atveju, t. y. automobilių gamintojai patys įdiegtų šią technologiją; pagal reguliuojamą scenarijų žūčių skaičių būtų galima sumažinti 26-50 proc.
Nuo 2022 m. liepos mėn. pažangiosios greičio palaikymo sistemos (ISA) bus privalomos naujiems į rinką pateikiamiems transporto priemonių modeliams ir (arba) tipams. ISA taps privaloma visiems naujiems automobiliams, kurie bus parduodami nuo 2024 m. liepos mėnesio (taigi ji nebus susijusi su transporto priemonių parku, kuris jau bus įregistruotas ir eksploatuojamas iki tos datos).
Kas yra Intelligent speed assistance (ISA) sistema?
ISA sistema turi veikti kartu su vairuotoju ir neriboti jo galimybių veikti bet kuriuo vairavimo momentu. Vairuotojas visada kontroliuoja situaciją ir gali lengvai pakeisti ISA sistemos veikimą.
ISA taisyklėje numatytos keturios vairuotojui teikiamos grįžtamojo ryšio sistemos galimybės, iš kurių automobilių gamintojai galės laisvai rinktis:
- Kaskadinis garsinis įspėjimas;
- Kaskadinis vibracinis įspėjimas;
- Jutiminis grįžtamasis ryšys per akceleratoriaus pedalą;
- Greičio kontrolės funkcija;
Pirmieji du grįžtamojo ryšio variantai tiesiogiai nesikiša, o tik įspėja (iš pradžių optiniu, o jei vairuotojas nereaguoja – uždelstu garsiniu ir (arba) vibraciniu įspėjimu), kuris turi būti kuo trumpesnis, kad vairuotojas nebūtų erzinamas.
Kitas galimas grįžtamasis ryšys priklauso nuo pedalo atstatomosios jėgos – jis švelniai stumia vairuotojo koją atgal, kad vairuotojas suprastų ir padėtų sulėtinti greitį. Vairuotojas gali ignoruoti šį grįžtamąjį ryšį ir panaikinti sistemos veikimą šiek tiek stipriau spausdamas akceleratoriaus pedalą. Net ir greičio kontrolės funkcijos atveju, kai automobilio greitis bus automatiškai švelniai mažinamas, vairuotojas gali sklandžiai panaikinti sistemos veikimą šiek tiek stipriau spausdamas akceleratoriaus pedalą.
Saugumas keliuose
ISA diegimas yra didžiulis žingsnis į priekį kelių eismo saugumo srityje, galintis gerokai sumažinti sužeidimų ir žūčių keliuose skaičių. Dabar automobilių gamintojai turi galimybę maksimaliai išnaudoti ISA teikiamas galimybes kurti saugesnius kelius visiems.