2024 m. sausio mėnesį Aplinkos apsaugos departamentas buvo įgaliotas atlikti transporto priemonių į aplinką išmetamų teršalų kontrolę. Nuo šiol aplinkosaugininkai, be kitų institucijų dalyvavimo, galės tikrinti, ar transporto priemonių išmetami teršalai neviršija nustatytų oro taršos normų. Nustačius, kad transporto priemonės išmetamųjų dujų kiekis viršija ribines vertes arba esant alyvos, degalų ar kito eksploatacinio skysčio (išskyrus langų plovimo skystį) nuotėkiui, dėl kurio gali būti padaryta žala aplinkai arba sukeltas pavojus kitiems kelių eismo dalyviams, bus panaikinamas techninės apžiūros (TA) dokumentų galiojimas ir transporto priemonė nebegalės dalyvauti eisme.
Transporto priemonių keliamos taršos tikrinimas – tai papildoma priemonė, kuri skirta skatinti vairuotojus važinėti tik techniškai tvarkingomis transporto priemonėmis, ir taip sumažinti aplinkai ir kiekvieno iš mūsų sveikatai kenksmingą taršą.
Taršos matavimai bus atliekami motorinėms transporto priemonėms, skirtoms keleiviams ar kroviniams vežti (t. y. lengvieji automobiliai, autobusai, sunkvežimiai ir kitos M1, M2, M3, N1, N2, N3 klasių transporto priemonės).
Prisijunkite prie Taršos patikros reidas grupės, kurioje diskutuojama ir pranešama apie transporto priemonių taršos patikras.
Kodėl svarbu matuoti transporto priemonių taršą?
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos duomenimis, 2022 m. daugiau nei 50 proc. privalomajai techninei apžiūrai pateiktų transporto priemonių dėl techninės būklės trūkumų iš pirmo karto nepraėjo techninės apžiūros, o iki 10 proc. lengvųjų keleivinių ir lengvųjų krovininių transporto priemonių techninės pažiūros iš pirmo karto nepraėjo dėl aplinkosauginių trūkumų: per didelis dūmingumas, anglies monoksido kiekis, aptiktas eksploatacinių skysčių nuotėkis ir pan. Tie 10 proc., t. y. apie 78 tūkst. transporto priemonių kažkurį laiką iki techninės apžiūros buvo eksploatuojamos ir dalyvavo viešajame eisme. Tokių automobilių eksploatavimas ne tik blogina oro kokybę, neigiamai veikia sveikatą, kelia grėsmę eismo saugumui, bet ir kelia sąmoningėjančios visuomenės nepasitenkinimą.
Kaip prižiūrėti transporto priemonę, kad būtų sumažintas išmetamų teršalų kiekis?
Dažniausiai padidėjęs išmetamų teršalų kiekis rodo ne tik aplinkos taršą, bet ir prastą automobilio būklę, todėl labai svarbu yra tinkamai prižiūrėti savo turimą transporto priemonę. Reguliari priežiūra užtikrina sklandų transporto priemonės veikimą ir taupo degalus.
Transporto priemones remontuokite legaliuose servisuose, remontui rinkitės kokybiškas medžiagas.
Daugiau patarimų:
- Naudokite kokybiškus degalus.
- Laiku keiskite variklio alyvą (tepalą) ir kuro, tepalo, oro, salono filtrus. Taip pat rekomenduojame periodiškai tikrinti variklio alyvos skysčio lygį, ar jis normos ribose. Jei alyvos mažėja, ieškokite priežasties.
- Tinkamai prižiūrėkite aušinimo sistemą, nes jos gedimai gali lemti problemas variklyje. Taip pat rekomenduojame periodiškai tikrinti aušinimo skysčio lygį, ar jis normos ribose. Jei aušinimo skysčio mažėja, ieškokite priežasties.
- Labai svarbus tinkamas katalizatoriaus veikimas. Esant poreikiui, blogai veikiantį katalizatorių pakeiskite nauju.
- Laiku pasirūpinkite užsikimšusiu DPF suodžių filtru.
- Padidėjęs dūmingumas gali būti dėl gendančio ar sugedusio EGR (išmetamųjų dujų recirkuliacijos) vožtuvo.
- Stebėkite kuro sąnaudas, joms neįprastai padidėjus, ieškokite priežasties.
- Atkreipkite dėmesį į variklio skleidžiamus garsus, jei atsiranda neįprastas triukšmas, tai galimas signalas apie transporto priemonės gedimą, kuris galiausiai gali lemti ir padidėjusią taršą.
- Didelį transporto priemonės dūmingumą gali lemti ne tik mechaninis jos gedimas, bet ir nekokybiškas programavimas (pavyzdžiui, nekokybiškas ar nelegalus variklio galios didinimas, dar žinomas kaip „čipavimas“). Pasitaiko, kad, perprogramuojant variklio valdymo kompiuterį, nustatomos neproporcingos kuro-oro normos, kurios lemia padidėjusį išmetamų teršalų kiekį.
- Norėdami turėti švaresnį orą, transporto priemonę su vidaus degimo varikliu naudokite racionaliai ir taupiai.
Primename, kad kaskart prieš pradedant kelionę, vairuotojas turi įsitikinti, kad iš transporto priemonės neteka jokie pavojingi skysčiai (pavyzdžiui, tepalai, degalai, aušinimo skystis ar kt.).
Kaip vyks transporto priemonių stabdymas?
Transporto priemonių stabdymui bus pasirinktos saugios vietos, kuriose būtų kuo mažiau trukdoma kitiems eismo dalyviams.
Transporto priemones stabdys tarnybines uniformas vilkintys Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai.
Stabdymas stovint
Reikalavimas sustabdyti transporto priemonę bus išreiškiamas:
- šviesiu paros metu – duodant signalą reguliuotojo lazdele arba mojant skrituliu su raudonu atšvaitu skersai judėjimo krypties.
- tamsiu paros metu – mojant su šviečiančia reguliuotojo lazdele arba skrituliu su raudonu atšvaitu. Kelkraštyje bus matoma tarnybinė transporto priemonė su įjungtais mėlynos spalvos švyturėliais. Pareigūnų uniformos bus su šviesą atspindinčiais elementais.
Stabdymas važiuojant iš galo
Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai gali sustabdyti eisme dalyvaujančią transporto priemonę važiuodami iš galo su įjungtais mėlynos spalvos švyturėliais, specialiaisiais garso signalais ir reikalavimą sustoti pareikšdami žodžiais per garsiakalbį.
Atkreipiame dėmesį, kad vykdant transporto priemonių į aplinką išmetamų teršalų kontrolę, transporto priemones planuojama stabdyti tik šviesiu paros metu.
Vairuotojas privalo sustoti, kai jį stabdo Aplinkos apsaugos departamento pareigūnas. Nepaklusus reikalavimui numatyta galima bauda – 850–1 200 eurų (Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksas (426 str. 4 d.).
Kokius dokumentus turi pateikti sustabdytos transporto priemonės vairuotojas?
Jeigu esate transporto priemonės savininkas
Turite pateikti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą (pasą arba asmens tapatybės kortelę). Vairuotojo pažymėjimą privaloma pateikti tik tada, jei jis išduotas ne Lietuvoje.
Jeigu vairuojate Lietuvoje registruotą transporto priemonę, tačiau nesate jos savininkas
Turite pateikti:
- asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą (pasą arba asmens tapatybės kortelę). Vairuotojo pažymėjimą privaloma pateikti tik tada, jei jis išduotas ne Lietuvoje;
- transporto priemonės registracijos liudijimą.
Jeigu transporto priemonė registruota ne Lietuvoje ar vairuotojo pažymėjimas išduotas užsienio šalyje
Turite pateikti (tinka tik dokumentų originalai):
- vairuotojo pažymėjimą;
- transporto priemonės registracijos liudijimą;
- privalomojo civilinės atsakomybės draudimo liudijimą;
- techninės apžiūros dokumentus.
Kaip vyks patikrinimas?
Bus tikrinami dyzeliniai, benzininiai, dujiniai lengvieji automobiliai ir kitos transporto priemonės. Dėl duomenų tikslumo bus tikrinamos tik įšilusios transporto priemonės.
- Tikrinimo metu dalyvaus bent 2 pareigūnai (vienas iš jų gali būti iš kitos institucijos*). Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai vilkės tarnybines uniformas. Sustabdęs vairuotoją pareigūnas jam prisistatys (vardas, pavardė, pareigos). Vairuotojui paprašius, pateiks aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūno pažymėjimą.
- Vairuotojas turės išlipti, kad galima būtų automobilio salone prijungti OBD (automobilio diagnostikos) skaitytuvą.
- Prijungus OBD skaitytuvą, vairuotojas spaus akceleratorių. OBD jungties neturinčioms transporto priemonėms bus naudojamas atitinkamas adapteris, kuris nuskaitys variklio sūkius.
- Transporto priemonės teršalų koncentracijų (CO kiekio ar dūmingumo) matavimas bus atliekamas į dujų išmetimo vamzdį įkišus išmetamųjų dujų analizatoriaus zondą. Rezultatai bus gaunami matavimo vietoje.
- Po patikrinimo vairuotojui bus pateiktas patikrinimo išrašas.
Vairuotojas turi nekliudyti įstatymų įgaliotiems pareigūnams įgyvendinti jų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose jiems nustatytas teises ar atlikti jiems pavestas pareigas. Numatyta galima bauda – 80–780 eurų, juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – 320–1 950 eurų (Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksas (505 str.).
* Jeigu dirbama su kitų institucijų (policijos, Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Lietuvos transporto saugos administracijos, savivaldybių institucijų arba jų įgaliotų įstaigų kelių transporto priežiūros tarnybų, valstybinių miškų apsaugos arba muitinės) pareigūnais – ne mažiau kaip vienas pareigūnas ir kitos institucijos pareigūnas.
Kas bus, jeigu transporto priemonės išmetamų teršalų kiekis viršys ribines vertes arba iš jos tekės tepalai ar kt.?
Pareigūnams nustačius, kad tikrinamos transporto priemonės išmetamų teršalų kiekis viršija ribines vertes, arba pastebėjus, kad iš jos teka skysčiai (pavyzdžiui, alyva, degalai ar kt.), galintys daryti žalą aplinkai ar sukelti pavojų kitiems kelių eismo dalyviams, bus panaikinamas techninės apžiūros dokumento galiojimas.
- Atlikę patikrą pareigūnai vairuotojui įteiks administracinio nusižengimo protokolą, sprendimą panaikinti transporto priemonės techninės apžiūros dokumento galiojimą ir patikrinimo išrašą.
- Jeigu transporto priemonės išmetamųjų dujų kiekis ir dūmingumas viršys ribines vertes – techninės apžiūros dokumento galiojimas baigsis po 48 valandų nuo sprendimo surašymo momento (Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2022 m. liepos 28 d. įsakymas Nr. 2BE-189 (pakeitimas, 2024 m. kovo 19 d. Nr. 2BE-38).
Jeigu bus nustatytas skysčių nuotėkis, techninės apžiūros dokumento galiojimas baigsis iš karto nuo sprendimo surašymo momento. - Galiojančio techninės apžiūros dokumento neturinti transporto priemonė eisme dalyvauti negali, tą numato Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymas (25 str. 2 d.).
- Pašalinus techninius gedimus, galima užsisakyti vienos dienos leidimą, suteikiantį teisę nuvykti į transporto priemonių techninės apžiūros įmonę, atlikti techninę apžiūrą. Gavus leidimą, vykstant į apžiūrą turi būti užtikrinama, kad transporto priemonė nesukels pavojaus eismo saugumui, žmonių sveikatai ir aplinkai.
- Atlikus techninę apžiūrą, išduodamas techninės apžiūros dokumentas, ir transporto priemonė vėl gali dalyvauti eisme.
Už transporto priemonių, kurių į aplinkos orą išmetamų teršalų kiekis viršija ribines vertes, ar su neveikiančia gamintojo numatyta išmetamųjų dujų neutralizavimo sistema eksploatavimą numatyta atsakomybė: asmenims – 100–300 eurų (už pakartotinį nusižengimą – 300–500 eurų), juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – 300–500 eurų (už pakartotinį nusižengimą – 600–900 eurų) (Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksas (307 str.).
Už aplinkos teršimą pavojingosiomis cheminėmis medžiagomis ir mišiniais numatyta atsakomybė: asmenims – 60–120 eurų, juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – 150–300 eurų. Už pakartotinį nusižengimą – 550–1 200 eurų (Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksas (244 str.).
Jeigu vairuotojas arba transporto priemonės valdytojas* nesutinka su techninės apžiūros dokumento galiojimo panaikinimu, gali sprendimą apskųsti Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos ar Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
Transporto priemonės valdytojas – asmuo, valdantis transporto priemonę panaudos, nuomos sutarčių arba kitu teisėtu pagrindu.
Kokios yra ribinės vertės?
Transporto priemonės išmetama tarša bus vertinama pagal jos gamybos metus (t. y. pirmosios registracijos datą). Pavyzdžiui, transporto priemonės pirmoji registracijos data yra 2000 m., tačiau Lietuvoje ji registruota 2005 m. – patikrinimas bus vykdomas remiantis pirmosios registracijos metais, t. y. 2000 m.
Transporto priemonės išmetamų teršalų kiekių ribines vertes numato Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2022 m. spalio 20 d. įsakymo Nr. 2BE-260 priedas „Techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų tikrinimo pozicijų ir trūkumų vertinimo kriterijų sąrašas“ (8 dalis).
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.