Daugelį metų „Tesla“ buvo inovacijų ir sėkmės sinonimas. Tačiau vos per kelis mėnesius elektrinių transporto priemonių (EV) milžinė prarado beveik pusę savo rinkos vertės. Pasak „JPMorgan“ analitikų, šis dramatiškas nuosmukis neturi precedento ir gali būti prisimintas kaip istorinis rinkos įvykis.
Kodėl „Tesla“ taip sparčiai krenta?
„Tesla“ nuosmukis susijęs ne tik su rinkos tendencijomis, bet ir su jos vadovo Elono Musko politinėmis ambicijomis. Kadaise laikytas Donaldo Trumpo sąjungininku, dabar E. Musko dalyvavimas politikoje laikomas veikiau prievole nei privalumu. Analitikai teigia, kad jo prieštaringi žingsniai ir vis dažniau pasitaikančios sąsajos su nesutarimus keliančiomis figūromis pakenkė „Tesla“ reputacijai ir pardavimams visame pasaulyje.
Skaičiai kalba patys už save
2023 m. gruodžio mėn. „Tesla“ rinkos kapitalizacija siekė 1,41 trilijono eurų (1,54 trilijono JAV dolerių). Šiandien ji sumažėjo iki 713 mlrd. eurų (777 mlrd. JAV dolerių), o tai yra stulbinantis 49 proc. nuostolis. Dėl to „JPMorgan“ 41 % sumažino tikslinę „Tesla“ akcijų kainą ir įspėjo, kad 2024 m. I ketv. transporto priemonių tiekimas gali sumažėti 8 %.
Protestai ir vandalizmas kelia grėsmę „Tesla“ įvaizdžiui
Prie „Tesla“ bėdų prisidėjo ir tai, kad Jungtinėse Valstijose suintensyvėjo prieš bendrovę nukreipti protestai. Demonstrantai susirinko prie „Tesla“ salonų, buvo pranešta apie vandalizmo atvejus. Net D. Trumpo pažadų ginti „Tesla“ grasinant protestuotojams baudžiamosiomis bylomis nepakako prekės ženklo įvaizdžiui pataisyti.
Tuo tarpu E. Musko dėmesys, atrodo, krypsta ne į „Tesla“. Dėl vis aktyvesnio jo dalyvavimo X (buvęs Twitter) ir politiniuose debatuose kilo susirūpinimas, kad jis praranda savo pagrindinio verslo kontrolę.
Ar „Tesla“ gali atsigauti?
Nepaisant krizės, „Tesla“ išlieka vertingiausia pasaulyje automobilių gamintoja, gerokai lenkianti tokius konkurentus kaip „Toyota“, kurios rinkos kapitalizacija siekia 268 mlrd. eurų (292 mlrd. JAV dolerių). Morgan Stanley analitikai mano, kad Tesla būsimi projektai, tokie kaip savaeigiai robotai „Axis“ ir humanoidinis robotas „Optimus“, gali atgaivinti bendrovės sėkmę.
Tačiau tikrasis klausimas yra tas, ar E. Muskas gali vėl sutelkti dėmesį į pagrindinį „Tesla“ verslą, o ne į politiką. Didėjant konkurencijai elektromobilių rinkoje ir didėjant visuomenės kontrolei, „Tesla“ ateitis išlieka neaiški.
Ką manote? Ar „Tesla“ gali atsigauti, ar tai yra pabaigos pradžia? Pasidalykite savo mintimis komentaruose!