Šiuolaikinėse transporto priemonėse vis dar naudojami du pagrindiniai stabdymo mechanizmai: diskiniai ir būgniniai stabdžiai. Daugelis vairuotojų būgninius stabdžius laiko atgyvenusiais, o kiti jais nesiskundžia. Tačiau kuris tipas iš tiesų užtikrina geresnius rezultatus?
Būgninių stabdžių paaiškinimai
Būgninius stabdžius sudaro prie rato stebulės pritvirtintas cilindrinis būgnas, kuris sukasi kartu su ratu. Hidraulinis slėgis verčia dvi stabdžių kaladėles atsimušti į vidinį būgno paviršių, taip sukuriant trintį ir stabdant ratą.
Nors būgnai yra tvirti ir patvarūs, dėl tvirtos konstrukcijos jie yra sunkesni, o dėl padidėjusio neatremiamojo svorio nukenčia važiavimo sklandumas. Konstruktoriai dažnai tai kompensuoja pakoreguotais pakabos nustatymais, tačiau papildomas svoris paprastai yra nepageidaujamas.
Be to, būgniniai stabdžiai turi daug judančių dalių, įskaitant spyruokles ir stabdžių trinkelių atstatymo mechanizmus, todėl tampa dar sudėtingesni. Tačiau šių komponentų gamyba paprastai yra nebrangi, todėl būgniniai stabdžiai yra ekonomiškesni ir lengviau prižiūrimi.
Šiuolaikiniuose automobiliuose būgniniai stabdžiai paprastai naudojami tik galiniuose ratuose, nes stabdymo apkrova juose yra gerokai mažesnė, o būgnai veiksmingai atlieka šią funkciją.
Būgninių stabdžių privalumai:
- Mažesnės gamybos sąnaudos
- Ilgesnis nusidėvėjimo laikas
- Paprasta priežiūra
- Integruota stovėjimo stabdžių sistema
Diskinių stabdžių paaiškinimai
Diskiniai stabdžiai turi plokščią metalinį diską, kurį iš abiejų pusių prispaudžia stabdžių trinkelės. Šis mechanizmas greitai išsklaido šilumą, todėl gerokai sumažėja stabdžių skysčio užvirimo dėl perkaitimo rizika. Diskiniuose stabdžiuose yra mažiau sudedamųjų dalių, o stabdžių trinkeles į pradinę padėtį grąžina guminiai sandarikliai.
Nors iš pažiūros paprastesni, diskiniai stabdžiai dėl mažų leistinų nuokrypių reikalauja preciziškos gamybos. Jie jautresni korozijai, todėl reikalauja geresnės priežiūros.
Stovėjimo stabdžio integravimas su galiniais diskiniais stabdžiais dažnai tampa dar sudėtingesnis. Kartais specialiai stovėjimo stabdžiui integruojamas papildomas mažas būgninis mechanizmas.
Diskinių stabdžių privalumai:
- Geresnis šilumos išsklaidymas
- Geresnis stabdymo efektyvumas intensyviai naudojant
- Lengvesnė konstrukcija, mažinanti neatremiamąjį svorį
Našumo palyginimas
Diskiniai stabdžiai, palyginti su būgniniais stabdžiais, paprastai pasižymi didesniu stabdymo efektyvumu vienodomis sąlygomis, ypač pakartotinai intensyviai stabdant. Tačiau šiuolaikinė inžinerija leidžia konstruktoriams efektyviai optimizuoti būgninius stabdžius, ypač kasdienio vairavimo sąlygomis.
Jei nevairuojate didelio galingumo sportinio automobilio, standartiniai gamykloje montuojami būgniniai stabdžiai ant tipinių šeimos automobilių galinės ašies yra daugiau nei tinkami.
Abi stabdžių sistemos turi stipriųjų pusių, pritaikytų tam tikriems transporto priemonių tipams ir naudojimo scenarijams. Nors diskiniai stabdžiai paprastai pranoksta būgninius stabdžius intensyvaus stabdymo atvejais, būgniniai stabdžiai ir toliau išlieka praktiška, ekonomiška ir patikima alternatyva, ypač standartiniuose lengvuosiuose automobiliuose, kai stabdoma galiniais ratais.
Ar vairuodami patyrėte didelių diskinių ir būgninių stabdžių skirtumų? Pasidalykite savo mintimis ir patirtimi komentaruose!