„Common Rail“ degalų įpurškimo technologija XXI a. pradžioje sukėlė revoliuciją dyzeliniuose varikliuose, užtikrindama tylesnį veikimą, geresnį našumą ir mažesnę išmetamųjų teršalų kiekį. Tačiau nepaisant šių privalumų, sistema yra labai jautri ir brangiai remontuojama. Lietuvoje netinkamas degalų naudojimas ir prastos priežiūros įpročiai ir toliau sukelia priešlaikinius gedimus, kurie vairuotojams gali kainuoti iki 3000 eurų.
Kodėl „Common Rail“ sistema yra tokia pažeidžiama
Sistema veikia esant itin aukštam slėgiui – iki 2500 barų – ir esant vos 2–3 mikronų paklaidoms. Dėl to tokie komponentai kaip purkštukai ir aukšto slėgio siurbliai yra ypač jautrūs pažeidimams dėl priemaišų ar netinkamo naudojimo. Nors tokie gamintojai kaip „Volkswagen“, BMW, „Peugeot“ ir „Ford“ pasikliauja „Common Rail“ sistemomis, jų ilgaamžiškumas labai priklauso nuo to, kaip kruopščiai jos prižiūrimos.
3 pagrindinės „Common Rail“ gedimų priežastys
Dauguma sistemų gedimų kyla dėl šių trijų svarbių problemų:
- Žemos kokybės dyzelinas: Rūdys, dulkės ir mikroskopinės nešvarumų dalelės naikina purkštukus. Vanduo degaluose yra ypač kenksmingas, nes sukelia koroziją ir prastai tepa.
- Degalų pildymas iš nepatikimų šaltinių: Mažose, retai papildomose kaimo degalinėse bakuose gali būti nuosėdų. Venkite pilti degalus iškart po pristatymo, nes gali pakilti teršalai iš dugno.
- Naudojant beveik tuščią baką: Kai degalų lygis nukrenta žemiau ¼, siurblys gali įsiurbti nešvarumų ir nuosėdų, kurios galiausiai užkemša filtrą ir pažeidžia purkštukus.
Kaip išvengti brangaus remonto
Laimei, yra paprastų prevencinių priemonių, kurių gali imtis kiekvienas dyzelinio automobilio savininkas Lietuvoje:
- Reguliariai keiskite degalų filtrą: Rekomenduojama kas 15 000–30 000 km. Kaina apie 30–70 eurų su darbu. Užsikimšęs filtras negali sulaikyti teršalų ar efektyviai atskirti vandens.
- Pirkite degalus iš patikimų degalinių: Dideli tinklai, tokie kaip „Circle K“, „Neste“ ir „Viada“, paprastai siūlo švaresnį degalus dėl didesnės apyvartos ir geresnės priežiūros.
- Naudokite žieminį dyzeliną ir priedus: Žemesnėje nei –10 °C temperatūroje degalai tirštėja, apkraudami siurblį. Visada laikykitės gamintojo nurodymų ir venkite drėgmės kaupimosi bake.
Kaip anksti atpažinti gedimą sukeliančią sistemą
Ankstyvo įspėjimo ženklų pastebėjimas gali sutaupyti tūkstančius eurų. Simptomai:
- Sunkus užvedimas, ypač ryte arba po stovėjimo
- Nelygus tuščiosios eigos veikimas arba variklio užgesimas netrukus po užvedimo
- Dvejojimas arba trūkčiojimas važiuojant pastoviu greičiu
- Juodi dūmai (per didelis degalų kiekis) arba balti dūmai (nepilnas sudegimas)
- Sumažėjusi galia ir pagreitis
- Variklis pereina į avarinį režimą – reikia nedelsiant atlikti diagnostiką
Kiek kainuoja „Common Rail“ sistemos remontas Lietuvoje?
Čia pateikiamos 2025 m. tipinių „Common Rail“ sistemos remonto kainos:
- Kuro filtro keitimas: 30–70 €
- Purkštukų atnaujinimas (1 vnt.): 70–150 €
- Naujas purkštukų komplektas (4 vnt.): 800–1500 €
- Aukšto slėgio siurblio atnaujinimas: 200–600 €
- Naujas aukšto slėgio siurblys: 600–1500 €
- Kalibravimas ir kodavimas: 100–200 €
- Visiškas sistemos keitimas: 2500–3000 € ir daugiau
Prieš pirkdami naudotą dyzelinį automobilį
Visada patikrinkite purkštuko ir siurblio būklę. Pasiteiraukite apie kuro filtro ir vandens separatoriaus priežiūros istoriją. Automobiliai, kurie buvo ilgai stovėję arba buvo naudojami trumpoms kelionėms, dažniau turi kuro sistemos problemų.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo patirtimi ir klausimais apie dyzelinių variklių priežiūrą komentaruose.