Daugeliui Lietuvos vairuotojų dažna dilema – ypač perkant naudotą automobilį – yra rinktis automobilį su diržu ar su grandine. Abi sistemos turi savų privalumų ir trūkumų, o skirtumų žinojimas gali išgelbėti nuo brangaus variklio remonto.
Kuo skiriasi paskirstymo diržas nuo paskirstymo grandinės?
Laiko nustatymo sistema (GPM) sinchronizuoja paskirstymo veleno ir alkūninio veleno judėjimą. Ji užtikrina, kad variklio vožtuvai atsidarytų ir užsidarytų tinkamu laiku degimo ciklo metu. Tai pasiekiama per:
- paskirstymo diržą – paprastai pagamintą iš gumos su stiklo pluošto armatūra
- paskirstymo grandinė – pagaminta tik iš metalo, panaši į dviračio grandinę
Nors abi šios grandinės atlieka tą pačią funkciją, jų patikimumas, priežiūra ir kaina labai skiriasi.
Grandinė: ilgaamžė, bet sunkesnė
Nuo XX a. pradžios naudojamos vidaus degimo varikliuose, laiko grandinės žinomos dėl to, kad:
- dideliu patvarumu – paprastai tarnauja 150 000-200 000 km
- vidinė vieta – apsaugota nuo šiukšlių ir tepama variklio alyva
- reti keitimo poreikiai – nebent ištemptos ar susidėvėjusios
- atsparūs staigiems gedimams

Tačiau grandinės turi ir trūkumų:
- didesnės keitimo išlaidos – dalys ir darbas yra brangesni
- Šiek tiek didesnis triukšmas, palyginti su diržais
- didesnis variklio svoris, kuris gali turėti nedidelės įtakos efektyvumui
Daugeliui Lietuvos vairuotojų, ypač perkantiems naudotus BMW, „Mercedes-Benz“ ar tam tikrus VW modelius, grandinės dažnai yra priimtiniausias pasirinkimas, nes įsigijus jas paprastai nereikia iš karto skirti dėmesio.
Diržas: Tylesnis, bet trapesnis
Dirželiai yra lengvesni ir tylesni už grandines, tačiau jie:
- reikia keisti kas 60 000-100 000 km
- montuojami už variklio ribų, todėl yra labiau pažeidžiami išorinių veiksnių (pvz., alyvos, purvo, drėgmės)
- gali staiga sugesti ir sukelti didelę variklio žalą (ypač jei tai yra interferencinis variklis).

Daugelyje variklių paskirstymo diržas taip pat suka vandens siurblį, todėl padidėja sistemos apkrova. Jei diržas nutrūksta, stūmokliai gali atsitrenkti į atvirus vožtuvus – dėl to tenka brangiai remontuoti galvutę arba stūmoklį.
Net jei automobiliu nevažinėjama dažnai, diržas sensta ne tik nuo ridos, bet ir nuo laiko. Šaltos lietuviškos žiemos, drėgmė ir alyvos nuotėkis pagreitina degradaciją.
Techninės priežiūros išlaidos: Diržas vs. grandinė
Komponentas | Vidutinė gyvenimo trukmė | Pakeitimo išlaidos (Lietuva) |
---|---|---|
Diržas | 60,000–100,000 km | €150–€400 |
Grandinė | 150,000–200,000 km | €400–€900+ |
Nors diržus pakeisti pigiau, juos reikia reguliariai keisti. Grandinės yra brangesnės, tačiau joms reikia mažiau dėmesio.
Perkate naudotą automobilį? Patikrinkite laiko paskirstymo sistemą!
Dauguma naudotų automobilių pardavėjų prieš parduodami nepakeičia paskirstymo diržų. Jei diržo istorija nežinoma, nedelsdami jį pakeiskite, kad išvengtumėte katastrofiško variklio gedimo. Dėl grandinių pasiteiraukite, ar jos nepradėjo girgždėti – tai nusidėvėjimo arba įtempiklio gedimo požymis.
Tokios markės kaip „Toyota“, „Honda“, „Mazda“ dažnai naudoja diržus, o BMW, „Audi“, „Opel“ tam tikruose modeliuose siūlo grandininius variklius.
Jei ieškote ilgalaikio patikimumo ir minimalios priežiūros, saugesnis pasirinkimas – grandinė. Tačiau jei jūsų automobilyje yra paskirstymo diržas, išlikite budrūs – keiskite jį rekomenduojamais intervalais ir nežaiskite jo būkle.
Kokią laiko paskirstymo sistemą naudoja jūsų automobilis? Ar jums kada nors teko nutraukti diržą arba ištempti grandinę? Pasidalykite savo istorija komentaruose ir padėkite kitiems vairuotojams priimti pagrįstus sprendimus!