Padangų protektoriaus nusidėvėjimo indikatoriai (TWI) yra mažos gumos juostelės padangos grioveliuose, kurios signalizuoja, kai protektorius pasiekia minimalų saugų ribą. Šiame vadove paaiškiname, kaip juos skaityti, matuoti protektoriaus gylį ir išvengti brangių klaidų ar baudų Lietuvos keliuose.
Kas yra protektoriaus nusidėvėjimo indikatoriai ir kaip jie veikia?
Padangos protektoriaus nusidėvėjimo indikatoriai (TWI) yra iškilusios gumos juostelės, esančios padangos grioveliuose. Jų pagrindinė paskirtis – įspėti vairuotoją, kai protektorius nusidėvi iki minimalaus leistino lygio, kuris Europos Sąjungoje, įskaitant Lietuvą, paprastai yra 1,6 mm.
Kur rasti TWI žymes?
Šie indikatoriai paprastai yra 6–8 vietose aplink padangą ir juos galima atpažinti pagal simbolius ant šono, pvz., „TWI“, ▲ arba mažus trikampius.
- Įrengti pagrindinėse protektoriaus grioveliuose
- Pažymėti ant šono specialiais simboliais
- Matomi, kai protektoriaus gylis pasiekia nusidėvėjimo ribą
Teisėtas ir rekomenduojamas protektoriaus gylis
Nors teisėtas minimalus vasarinių padangų protektoriaus gylis yra 1,6 mm, saugumo sumetimais ekspertai rekomenduoja jas keisti, kai gylis pasiekia 3 mm. Žieminių padangų keitimo riba turėtų būti ne mažesnė kaip 4 mm, nes ant sniego ir ledo jos praranda sukibimą.
Kaip matuoti protektoriaus gylį?
Vairuotojai gali matuoti padangų protektoriaus gylį įvairiais būdais, naudodami profesionalius įrankius ar buitinius daiktus.
- Protektoriaus gylio matuoklis: tiksliausias būdas
- 1 euro moneta: jei matosi auksinis kraštas, protektoriaus gylis yra mažesnis nei 3 mm
- Skaitmeninis matuoklis: idealiai tinka dirbtuvėms ir tiksliems matavimams
- Degtukų ar kamštienos gabaliukas: pažymėkite ir išmatuokite įsiskverbimo gylį
Ką gali reikšti nevienodas nusidėvėjimas
Nereguliarus nusidėvėjimas nėra tik kosmetinis defektas – jis gali signalizuoti apie mechanines problemas ar pavojingas vairavimo sąlygas.
- Vidinis kraštas nusidėvėjęs: ratų nesubalansavimas
- Išorinis kraštas nusidėvėjęs: nepakankamai pripūstos padangos
- Nelygus arba dantytas nusidėvėjimas: pakabos arba balansavimo problemos
- Viena padanga nusidėvėjusi labiau: stabdžių arba pakabos gedimai
Kada reikia keisti padangas?
Nelaukite, kol atsiras matomi pažeidimai. Padangas keiskite, kai:
- TWI indikatoriai yra viename lygyje su protektoriumi
- Protektoriaus gylis yra artimas 3–4 mm (saugos riba)
- Padangos yra senesnės nei 5–6 metai (net jei nenaudotos)
- Matomi įtrūkimai, deformacijos ar išsipūtimai
Gamintojų naudojami specialūs nusidėvėjimo indikatoriai
Kai kurios padangos turi pažangius vizualius indikatorius:
- Spalvą keičiantys sluoksniai: nusidėvėjus protektoriui atsiranda ryški spalva
- Įspausti skaičiai: 8–6–4 mm skaičiai, kurie išnyksta nusidėvėjus padangai
Kaip prailginti padangų tarnavimo laiką
Tinkama priežiūra padidina saugumą ir sutaupo pinigų:
- Kas mėnesį tikrinkite ir palaikykite optimalų oro slėgį
- Venkite staigaus stabdymo ir agresyvaus posūkių
- Kas 10 000 km keiskite padangų vietas
- Reguliariai reguliuokite ratų suvedimą ir balansavimą
- Laikykite padangas vėsioje, sausoje, nuo saulės apsaugotoje vietoje
Kiti svarbūs patikrinimai: amžius, guma ir triukšmas
Net jei protektorius atrodo geras, sena arba pažeista guma gali kelti pavojų.
- Patikrinkite padangų amžių: pažymėtas „DOT“ kodu – paskutiniai 4 skaitmenys (pvz., 1220 = 12 savaitė, 2020 metai)
- Gumos būklė: įtrūkimai ir sukietėjimas rodo senėjimą
- Važiavimo triukšmas: pulsuojantys arba garsūs garsai gali rodyti disbalansą arba netolygų nusidėvėjimą
Teisiniai ir saugos pavojai Lietuvoje
Važiavimas su padangomis, kurių protektoriaus gylis yra mažesnis nei nustatyta teisės aktais (1,6 mm vasarą / 3 mm žiemą), gali užtraukti baudas ir techninės apžiūros neišlaikymą. Dar svarbiau, kad tai padidina:
- Stabdymo kelią ant šlapio kelio
- Traukos praradimą lietingomis ar ledingomis sąlygomis
- Akvaplanavimo riziką
Ekspertų rekomendacijos dėl keitimo
Ekspertai pataria vasarines padangas keisti, kai protektoriaus gylis yra 3 mm, o žiemines – 4 mm. Be to, padangas reikia keisti po 5–6 metų, nepriklausomai nuo nusidėvėjimo. TWI žymekliai yra naudingi, tačiau būtina reguliariai tikrinti rankiniu būdu.
Remiantis „Continental“ tyrimais: „Stabdymo kelias ant šlapio kelio gali pailgėti iki 30 %, kai protektoriaus gylis yra mažesnis nei 3 mm.“
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.