Dabartinės kelių sąlygos lemia, kad daugelyje šalies vietų gali būti ne tik sniegas, bet ir vadinamasis juodasis ledas arba plikledis, kuris yra vienas iš pavojingiausių reiškinių, su kuriais susiduria vairuotojai. Tai ne kas kita, kaip nematomas plonas ledo sluoksnis, dengiantis važiuojamąją kelio dalį. Problema ta, kad daugelis vairuotojų tai supranta tik tada, kai pirmą kartą stabdo, o tada jau dažnai būna per vėlu išvengti slydimo ir nuvažiavimo nuo kelio. Juodojo ledo padengtuose keliuose eismo įvykių skaičius gali būti šešiolika kartų didesnis nei sausame kelyje!
Kada susidaro juodasis ledas?
Juodasis ledas susidaro labai greitai ir netikėtai. Tam nebūtinas gausus lietus. Juodasis ledas susidaro, kai drėgnas oras, lietus, rūkas arba ištirpęs sniegas užšąla ant kelio dangos. Paprastai tai atsitinka naktį arba anksti ryte, ypač didelės drėgmės laikotarpiu, kai oro temperatūra nukrenta žemiau nulio. Susidaręs ledo sluoksnis yra toks plonas, kad jį gali ištirpdyti pirmieji saulės spinduliai, tačiau pavėsyje esančiose vietose arba ten, kur temperatūra greitai kinta, juodasis ledas gali išsilaikyti ilgesnį laiką.
Ypač didelė rizika susidaryti juodam ledui kyla neužstatytose vietovėse, daugiausia aplink ežerus ir upes, miškingose vietovėse, kalvotose vietovėse, taip pat prie tiltų, tunelių ir viadukų.
Kaip atpažinti juodąjį ledą?
Kokie požymiai rodo, kad kelias gali būti padengtas ledu? Apledėjęs asfaltas šiek tiek švyti, tarsi būtų šlapias. Jis geriau atspindi žibintų ir kitų automobilių šviesą. Kelio pakraščiai ir augmenija šiuo metu paprastai būna apledėję. Signalus duoda ir automobilis – ant apledėjusio kelio padangos neskleidžia būdingo triukšmo, kuris atsiranda joms susilietus su kelio danga.
Jei jau supratote, kad važiuojate apledėjusiu keliu, visų pirma nedarykite staigių judesių ir stipriai nestabdykite. Dėl to galite visiškai prarasti sukibimą su kelio danga. Sumažinkite greitį nuleisdami koją nuo akceleratoriaus pedalo. Kaip stabdyti? Šiuo atveju geriausias būdas yra stabdymas varikliu, t. y. laipsniškas pavarų mažinimas. Skaitykite daugiau: „Stabdymas varikliu – ar verta jį naudoti ir kada? Paaiškiname ir patariame“
Kaip elgtis apledėjusiame kelyje?
Jei nebėra laiko sulėtinti greitį, verta ieškoti apsnigtos kelio dalies. Ja galite pasinaudoti stabdydami automobilį – ant sniego automobilis turi didesnį sukibimą nei ant ledo. Taip pat reikia nepamiršti padidinti atstumo iki priekyje važiuojančių kitų automobilių, jau nekalbant apie greičio mažinimą ir riboto pasitikėjimo taisyklės taikymą – kiti vairuotojai vėliau gali suprasti, kad kelias apledėjęs. Skaitykite daugiau: „Kas yra stabdymo kelias ir kodėl tai svarbu žinoti?“