Automobilio variklio darbinis tūris turi įtakos automobilio eksploatacinėms savybėms, ekonomiškumui ir patikimumui. Tačiau ką reiškia šis parametras ir kaip jis veikia variklio darbą? Kokį variklio darbinį tūrį geriausia pasirinkti? Ir į kokius veiksnius reikėtų atsižvelgti?
Ką reiškia variklio darbinis tūris ir kokią įtaką jis turi?
Lengvojo automobilio variklio darbinis tūris – tai visų cilindrų, kuriuose deginami degalai ir generuojama mechaninė energija, tūrių suma. Variklio darbinis tūris matuojamas litrais (l) arba kubiniais centimetrais (cm3).
Variklio darbinis tūris turi įtakos daugeliui transporto priemonės charakteristikų:
- Galia ir sukimo momentas. Galia – tai greitis, kuriuo variklis gamina energiją, o sukimo momentas – jėga, kuria jis perduoda energiją ratams. Kuo didesnis darbinis tūris, tuo daugiau degalų variklis gali sudeginti per ciklą ir tuo didesnę galią bei sukimo momentą jis gali sukurti. Taip pat skaitykite: „Variklio sukimo momentas – kas tai? Kaip jis susijęs su galia?“
- Kuro sąnaudos ir išmetamųjų teršalų kiekis. Tai degalų kiekis, kurį variklis sunaudoja per tam tikrą atstumą arba darbo laiką. Išmetamosios dujos – tai kenksmingos medžiagos, kurios iš transporto priemonės išmetimo sistemos patenka į atmosferą. Kuo didesnis variklio darbinis tūris, tuo daugiau degalų reikia jam eksploatuoti ir tuo daugiau išmetamųjų teršalų jis išmeta.
- Svoris ir matmenys. Šie parametrai turi įtakos mašinos ašies apkrovos paskirstymui, vairavimui, stabilizavimui ir prošvaitai.
Kokie yra skirtingi automobilio variklio darbiniai tūriai?
Nustačius, kokią įtaką turi variklio tūris, verta pakalbėti apie jo klasifikaciją. Automobilio variklis paprastai klasifikuojamas pagal kelis parametrus:
- variklio tipas – benzininis, dyzelinis, hibridinis, elektrinis ir t. t;
- cilindrų skaičius – nuo vieno iki dvylikos ar daugiau;
- cilindrų išdėstymas – eilinis, V formos, priešpriešinis ir t. t.
Lengvojo automobilio variklio darbinis tūris daugiausia priklauso nuo variklio tipo:
- benzininiss – 1-3 litrai;
- dyzelinis – 1,5-4 litrai;
- hibridinis – 1-2 litrai;
- elektrinis – 0-1 litras.
Žinoma, tai nėra griežta sistema, o tik apytikslės gairės, nes skirtingoms markėms ir modeliams būdingos išimtys ir ypatumai. Taip pat skaitykite: „Kaip prailginti variklio tarnavimo laiką? 10 patikrintų būdų“.
Didžiausias ir mažiausias variklio darbinis tūris
Didžiausiu variklio darbiniu tūriu automobilių pramonės istorijoje gali pasigirti amerikiečių automobilis „Cadillac V-16“. Jis buvo išleistas 1930 m. Jo variklis turėjo 16 cilindrų, sudarytų iš dviejų V formos aštuoniukių, o jo tūris siekė 7,4 litro. Šis variklis išvystė 175 arklio galias ir 100 km sunaudojo 40 litrų benzino.
Mažiausias variklio darbinis tūris automobilių pramonės istorijoje buvo 1979 m. pagamintame japoniškame automobilyje „Suzuki Alto“. Jo variklis buvo trijų cilindrų ir 543 cm3 darbinio tūrio. Šis variklis išvystė 28 arklio galias ir 100 km sunaudojo 4,5 l benzino.
Didelio darbinio tūrio variklių privalumai ir trūkumai
Nustačius, ką reiškia variklio darbinis tūris, verta aptarti didelio darbinio tūrio variklių privalumus ir trūkumus. Nagrinėjami tokių jėgos agregatų privalumai:
- Didelė galia ir sukimo momentas. Didelio darbinio tūrio varikliai gali pasiekti didelį greitį, lengvai įveikti įkalnes ir vežti sunkius krovinius.
- Mažas sukimosi greitis. Ši savybė sumažina komponentų dėvėjimąsi, triukšmą ir vibraciją.
- Konstrukcijos ir priežiūros paprastumas. Šiuose varikliuose paprastai yra mažiau dalių ir elektronikos. Todėl juos lengviau remontuoti ir diagnozuoti.
Didelio darbinio tūrio varikliai taip pat gali turėti trūkumų. Pirma, jiems eksploatuoti reikia daugiau degalų. Ši savybė didina eksploatavimo išlaidas ir daro neigiamą poveikį aplinkai. Antra, šie varikliai užima daug vietos po variklio dangčiu. Dėl to tampa sunkiau pasiekti kitus mazgus ir agregatus. Trečia, jie kainuoja brangiau nei mažesni varikliai, be to, kai kuriose šalyse jiems taikomi didesni mokesčiai. Taip pat skaitykite: „Ar galima važiuoti be katalizatoriaus? Kaip su technine apžiūra?“
Mažo darbinio tūrio variklių privalumai ir trūkumai
Norint suprasti, kuris variklio darbinis tūris yra geresnis, verta įvertinti mažo darbinio tūrio variklių privalumus ir trūkumus. Privalumais laikomi:
- minimalios degalų sąnaudos;
- maži matmenys ir svoris, kad optimaliai pasiskirstytų apkrova ant ašių;
- minimalūs mokesčiai ir mažos išlaidos.
Mažo darbinio tūrio variklių trūkumai yra priešingi. Tai reiškia, kad trūkumai yra maža galia, aukštas apsukų diapozonas, dėl kurio didėja komponentų nusidėvėjimas, ir sudėtinga techninė priežiūra.
Kokį automobilio variklio darbinį tūrį geriausia pasirinkti?
Kokio tūrio automobilio variklį geriau pasirinkti – tai individualus klausimas kiekvienam potencialiam automobilio savininkui. Atsakymas priklauso nuo daugelio veiksnių:
- Automobilio naudojimo paskirtis. Jei automobilį planuojama naudoti kelionėms po miestą, tiks mažo arba vidutinio darbinio tūrio variklis. Jis bus ekonomiškas ir automobilį bus lengva vairuoti. Jei automobilis bus naudojamas kelionėms greitkeliu, verta rinktis didesnį arba vidutinio dydžio variklį. Šis variantas bus galingesnis ir patikimesnis.
- Automobilio savininko biudžetas ir pageidavimai. Jei potencialus pirkėjas turi nedaug lėšų arba nori sutaupyti automobilio eksploatacijai, jam tiks mažos arba vidutinės apimties variklis. Jis bus pigesnis įsigyjant ir prižiūrint. Jei lėšos neribojamos arba potencialus automobilio savininkas nori patirti kuo didesnį vairavimo malonumą, verta rinktis didesnio tūrio variklį. Jis suteiks daugiau emocijų ir pojūčių, nepaisant visų akivaizdžių trūkumų.
- Automobilio eksploatavimo sąlygos. Jei potencialus pirkėjas gyvena regione, kuriame yra geri keliai ir geras klimatas, jis gali rinktis bet kokio darbinio tūrio variklį. Jei būsimasis automobilio savininkas gyvena regione, kuriame blogi keliai ir klimatas, jam tiks didesnis arba vidutinio dydžio variklis. Šie variantai bus atsparesni temperatūros svyravimams, purvui ir apkrovoms.
Naudingi patarimai
Norint galutinai atsakyti į klausimą, kokį variklio darbinį tūrį pasirinkti, verta atsižvelgti į šiuos patarimus:
- Aklai nesekite mados ar stereotipų. Nemanykite, kad kuo didesnis variklio darbinis tūris, tuo geresnis automobilis. Taip pat nesivadovaukite priešingu stereotipu apie mažo variklio darbinio tūrio modelius. Kiekvienas tūris turi savo privalumų ir trūkumų. Todėl svarbu pasirinkti tą, kuris atitinka konkretaus automobilio savininko poreikius.
- Palyginkite ne tik variklio darbinį tūrį, bet ir kitus parametrus. Variklio darbinis tūris – ne vienintelis parametras, lemiantis automobilio eksploatacines savybes. Taip pat svarbu atsižvelgti į variklio tipą, cilindrų skaičių, galią, sukimo momentą, degalų sąnaudas, išmetamųjų teršalų kiekį, svorį, matmenis ir kitus veiksnius. Pagal visus šiuos parametrus palyginkite skirtingus automobilių modelius ir komplektacijas ir pasirinkite tą, kuris jums labiau patinka ir atitinka išvardytus kriterijus.
- Konsultuokitės su ekspertais arba patyrusiais vairuotojais. Jei nesate tikri dėl savo pasirinkimo arba jums reikia daugiau informacijos apie skirtingus automobilių variklių darbinius tūrius, nedvejodami kreipkitės į specialistus arba žmones, turinčius patirties vairuojant skirtingus automobilius. Jie galės duoti vertingų patarimų ir rekomendacijų, taip pat pasidalyti asmenine patirtimi.