ECU dažnai vadinamas transporto priemonės smegenimis, nes jis duoda komandas daugeliui automobilio komponentų ir mazgų. Sužinokime daugiau apie ECU.
ECU (elektroninis valdymo blokas arba, kai kurių šaltinių duomenimis, variklio valdymo blokas) – tai elektroninis valdymo blokas, kuris valdo vidaus degimo variklio ir kitų automobilio komponentų veikimą. Ne veltui ECU vadinamas automobilio „smegenimis“. Priešingai, nei atrodo, ECU nėra atsakingas tik (nors daugiausia) už pavaros bloko veikimą. Remdamasis daugelio jutiklių duomenimis, jis, be kita ko, duoda komandas purkštukams, uždegimui, turbokompresoriui, ventiliatoriui, oro kondicionieriui ir kitiems komponentams.ECU daro įtaką eksploatacinėms savybėms, degalų sąnaudoms, išmetamųjų teršalų kiekiui ir vairavimo saugai.
Kaip veikia ECU ir už ką jis atsakingas automobilyje?
ECU yra mikroprocesorius, į kurį įkelta speciali programinė įranga, vadinama variklio žemėlapiu. Į variklio žemėlapį įrašytas parametrų rinkinys, pavyzdžiui, slėgis, temperatūra, įpurškimo parametrai, uždegimo laikas, oro ir degalų kiekis mišinyje, greitis ir apkrovos sukimo momentas. Šiuos parametrus ECU lygina su duomenimis, gautais iš jutiklių, pvz:
- Alkūninio veleno ir skirstymo veleno padėties jutiklis;
- Oro slėgio ir temperatūros jutiklis;
- Oro srauto jutiklis;
- Aušinimo skysčio temperatūros jutiklis;
- Alyvos slėgio jutiklis;
- Dujų pedalo padėties jutiklis;
- Deguonies (lambda) jutiklis;
- Transporto priemonės greičio jutiklis;
- ABS ir ESP jutiklis ir kt.
Remdamasis šiais duomenimis, ECU apskaičiuoja optimalias kiekvieno variklio ciklo vertes ir siunčia signalus pavaroms, pvz:
- Degalų purkštukai;
- Uždegimo ritės;
- EGR vožtuvas;
- Išmetamųjų dujų recirkuliacijos vožtuvas;
- Turbo slėgio reguliavimo vožtuvas;
- Degalų slėgio reguliavimo vožtuvas;
- Radiatoriaus ventiliatorius;
- A/C kompresorius;
- Generatorius;
- Kaitinimo žvakės ir kt.
Kokie yra ECU tipai ir kuo jie skiriasi?
Atsižvelgiant į tai, kokias funkcijas jie atlieka ir kaip yra sukonstruoti, yra įvairių tipų ECU. Kai kurie iš jų yra šie:
- Variklio ECU – tai pagrindinis valdymo blokas, atsakingas už vidaus degimo variklio veikimą. Jis integruotas su kitais blokais, pavyzdžiui, pavarų dėžės ECU, stabdžių ECU, oro pagalvių ECU, oro kondicionavimo ECU ir imobilizatoriaus ECU. Variklio ECU su jais bendrauja per CAN (Controller Area Network) magistralę, kuri yra tam tikro tipo kompiuterių tinklas automobilyje.
- Transmisijos ECU – tai valdymo blokas, atsakingas už automatinės arba pusiau automatinės transmisijos veikimą. Pavarų dėžės ECU gauna signalus iš variklio ECU, transporto priemonės greičio jutiklio, akceleratoriaus pedalo padėties jutiklio ir pavarų svirties. Remdamasis šiais signalais, pavarų dėžės ECU pasirenka atitinkamą pavarą ir valdo sankabą, elektromagnetinius vožtuvus ir hidraulinius cilindrus. Pavarų dėžės ECU taip pat turi adaptyviąją funkciją, kuri apima prisitaikymą prie vairuotojo vairavimo stiliaus ir kelio sąlygų.
- Stabdžių ECU – tai valdymo blokas, atsakingas už stabdžių sistemos, ypač stabdžių antiblokavimo sistemos (ABS) ir elektroninės stabilumo programos (ESP), veikimą. Stabdžių ECU gauna signalus iš ratų greičio jutiklio, posūkio kampo jutiklio, šoninio pagreičio jutiklio ir stabdžių pedalo jėgos jutiklio. Remdamasis šiais signalais stabdžių ECU valdo kiekvieno rato stabdymo jėgą, kad būtų išvengta ratų blokavimo ir automobilio kontrolės praradimo. Stabdžių ECU taip pat sąveikauja su variklio ECU, pavarų dėžės ECU ir vairavimo ECU, kad pritaikytų variklio, pavarų dėžės ir vairavimo sistemos veikimą prie važiavimo situacijos.
- Oro pagalvių ECU – tai valdymo blokas, atsakingas už oro pagalvių ir saugos diržų sistemos veikimą. Oro pagalvių ECU gauna signalus iš susidūrimo jutiklių, keleivių padėties jutiklių, padangų slėgio jutiklių ir temperatūros jutiklių. Remdamasis šiais signalais, oro pagalvių ECU sprendžia, ar ir kada įjungti oro pagalves ir saugos diržų įtempiklius. Oro pagalvių ECU taip pat palaiko ryšį su variklio ECU, transmisijos ECU ir stabdžių ECU, kad sumažintų avarijos padarinius.
- Oro kondicionavimo ECU – tai valdymo blokas, atsakingas už oro kondicionavimo ir šildymo sistemos veikimą. Oro kondicionavimo ECU gauna signalus iš temperatūros jutiklių automobilio viduje ir išorėje, drėgmės jutiklių, oro kokybės jutiklių ir ventiliacijos sklendės padėties jutiklių. Remdamasis šiais signalais, oro kondicionavimo ECU valdo kompresorių, ventiliatorių, vožtuvus ir sklendes, kad užtikrintų komfortišką salono temperatūrą ir oro kokybę. Oro kondicionieriaus ECU taip pat bendradarbiauja su variklio ECU, siekdamas optimizuoti degalų sąnaudas ir išmetamųjų teršalų kiekį.
- Imobilizatoriaus ECU – tai valdymo blokas, atsakingas už transporto priemonės apsaugą nuo vagystės. Imobilizatoriaus ECU gauna signalus iš nuotolinio valdymo pulto, raktelyje esančio atsakiklio, kortelių skaitytuvo ir durų bei bagažinės jutiklių. Remdamasis šiais signalais, imobilizatoriaus ECU užrakina arba atrakina užvedimą ir degalų tiekimą.
Kas yra ECU stebėjimas?
ECU stebėjimas – tai procesas, kurio metu ECU renka duomenis iš įvairių jutiklių ir variklio vykdiklių, kad galėtų stebėti ir valdyti variklio veikimą. ECU stebėsenos tikslas – užtikrinti optimalų variklio veikimą, atsižvelgiant į našumą, degalų sąnaudas, išmetamųjų teršalų kiekį ir saugą. ECU stebėsena atliekama naudojant specialią programinę įrangą, vadinamą variklio žemėlapiu, kuriame pateikiamas tokių parametrų, kaip slėgis, temperatūra, įpurškimo laikas ir kampas, uždegimo laikas ir kampas, oro ir degalų kiekis mišinyje, greitis ir apkrovos sukimo momentas, rinkinys.
ECU lygina šiuos parametrus su duomenimis, gautais iš jutiklių, ir, remdamasis jais, duoda komandas pavaroms, pvz., purkštukams, uždegimo ritėms, vožtuvams, ventiliatoriams ir t. t. ECU taip pat atlieka diagnostikos funkciją, kuri apima klaidų kodų įrašymą į atmintį, kai variklio ar kito komponento veikimas yra neįprastas. Šiuos klaidų kodus galima nuskaityti naudojant specialų prietaisą, vadinamą diagnostiniu testeriu, kuris prijungiamas prie automobilio OBD (On-Board Diagnostics) lizdo. Taip galima greitai nustatyti ir pašalinti gedimą.
Kokie yra sugedusio ECU simptomai?
Jei ECU yra sugedęs, tai gali sukelti įvairių variklio ir kitų automobilio komponentų problemų. Kai kurie iš sugedusio ECU simptomų yra šie:
- Sunkumai arba negalėjimas užvesti variklį;
- Variklio trūkčiojimas, galios trūkumas arba netolygus variklio veikimas;
- Padidėjusios degalų sąnaudos arba tepalo deginimas;
- Nenormali išmetamųjų dujų spalva, kvapas arba kiekis;
- Įspėjamosios lemputės prietaisų skydelyje;
- Diagnostikos testerio rodomos klaidos.
ECU gali būti pažeistas dėl įvairių priežasčių, pvz:
- Drėgmė, dulkės, korozija ar mechaniniai pažeidimai;
- Per didelė įtampa, trumpas jungimas ar elektros sistemos pažeidimas;
- Netinkamas ECU montavimas, programavimas ar modifikavimas;
- Kitų komponentų, tokių kaip jutikliai, pavaros, generatoriaus, akumuliatoriaus ir kt., gedimas.
Jei įtariate, kad sugedęs ECU, kreipkitės į mechaniką arba automobilių elektronikos specialistą, kuris patikrins ECU būklę ir diagnozuos gedimą. Kai kuriais atvejais ECU galima suremontuoti, kitais – pakeisti nauju arba naudotu. ECU remonto arba keitimo kaina priklauso nuo automobilio markės, modelio ir senumo, taip pat nuo pažeidimo masto ir galimybių įsigyti dalių.