Naujoji ES tvarka jau įsigaliojo ir, kai kurių padangų gamintojų teigimu, gerokai sumažins naujų padangų paklausą ES šalyse. Paprasčiau tariant, nebereikės išmesti padangų, kurių protektoriaus gylis siekia 3 mm, nes jos ir toliau užtikrins puikų sukibimą; galėsite saugiai važinėti padangomis, kurių nusidėvėjimo riba neviršija teisės aktais nustatytos ribos – kai protektoriaus gylis yra tik 1,6 mm. Nors oficialiai tai skamba taip, tikrovė yra šiek tiek sudėtingesnė. Paaiškiname.
Pagal taisykles mažiausias padangų, kuriomis galima važiuoti, protektoriaus gylis yra 1,6 mm. Tai labai nedaug – toks padangų nusidėvėjimas turi turėti įtakos sukibimui su kelio danga. Netiesiogiai: jis turi jį pabloginti, ypač esant šlapiai dangai. Akivaizdu, kad naudota padanga arba net ant nusidėvėjimo ribos esanti padanga negali išleisti tiek vandens ar užtikrinti tokio sukibimo su šlapdriba kaip nauja padanga. Dėl šios priežasties nemaža dalis vairuotojų padangas keičia per anksti: „Michelin“ duomenimis, 50 proc. padangų pakeičiamos, kol protektoriaus aukštis nesiekia 3 mm. Tai didžiulis nuostolis: jei padangos būtų visiškai saugios iki pat eksploatavimo pabaigos, galėtumėte važinėti jomis metais ar net dvejais ilgiau ir sutaupyti pinigų. Ir kartu saugoti aplinką, nes tiek padangų gamyba, tiek perdirbimas vis dar daro didelį poveikį aplinkai.
Ir štai turime naują, tiksliau, seną, bet atnaujintą standartą, kuriame nustatyti reikalavimai rinkai tiekiamoms padangoms. Šiame standarte numatyta, kaip turi būti tikrinamas naudotos padangos sukibimas su kelio danga, ir nustatyti minimalūs reikalavimai, kuriuos turi atitikti naudota padanga. Tačiau nėra taip, kaip teigia kai kurios žiniasklaidos priemonės, kad senos padangos elgiasi kaip naujos. Taip, bet ne visai taip – apie tai vėliau.
Europos gamintojai patenkinti naujaisiais padangų standartais
Paklausus Europos padangų bendrovių atstovų, ar jie patenkinti vis griežtėjančiais standartais, jie atsako teigiamai. Štai, pavyzdžiui, „Continental“ pareiškimas:
Jungtinių Tautų Europos ekonomikos komisija (JT EEK) peržiūrėjo JT EEK-R117 standartą, siekdama užtikrinti, kad visos padangos būtų saugios tol, kol susidėvi. Anksčiau naujoms padangoms buvo taikomi pasipriešinimo riedėjimui, riedėjimo triukšmo ribinių verčių laikymosi arba važiavimo sniegu ir lietumi reikalavimai. Iš dalies pakeitus JT EEK-R117, nuo 2024 m. liepos mėn. visi gamintojai privalo laikytis konkrečių sukibimo su šlapia danga reikalavimų, taikomų susidėvėjusioms padangoms.
Kompanija „Continental“ palankiai vertina šį naująjį reglamentą, kuriuo siekiama užtikrinti bendrą visų rinkai tiekiamų padangų saugos ir tvarumo lygį.
Savaime suprantama, kad mūsų padangų asortimentas visiškai atitinka šį naująjį reglamentą. Tiek sauga, tiek tvarumas jau ilgą laiką yra pagrindiniai „Continental“ padangų kūrimo aspektai.
Ką iš tikrųjų reiškia naujosios taisyklės?
Tačiau jei manote, kad šiandien įsigyta padanga išliks tokia pati nuo naujos iki pat nusidėvėjimo ribos, galite nusivilti. Pateikiame keletą informacijos, kurioje apibendrinama naujųjų taisyklių reikšmė senų padangų eksploatacinėms savybėms.
- Reglamentas taikomas naujiems padangų modeliams; jei perkate naujas padangas, kurios pradėtos gaminti nuo 2024 m. liepos mėn., jos atitinka (arba turėtų atitikti) naujuosius reikalavimus; praktiškai dauguma šiais metais pradėtų gaminti padangų modelių atitinka naująjį standartą.
- Anksčiau pradėti gaminti padangų modeliai turės atitikti naujuosius reikalavimus nuo 2026 m.; iki tol gamintojai turi užtikrinti, kad jų naudojami gaminiai atitiktų reikalavimus, o jei neatitinka, jie bus modifikuoti arba išimti iš rinkos.
- Pagal naująjį standartą reikalaujama, kad padangos užtikrintų, jog nusidėvėjusios padangos stabdymo savybės ant šlapios dangos (praktiškai: dirbtinai nelygumų, t. y. grotelių) atitiktų taisyklėse nustatytus minimalius reikalavimus. Standarte nereikalaujama, kad senos padangos eksploatacinės savybės būtų tokios pat kaip naujos padangos, tik kad jos atitiktų minimalius reikalavimus.
- Todėl natūralu, ir tai leidžia naujasis įstatymas, kad „lietaus“ padangos eksploatacinės savybės keičiasi su nusidėvėjimu.
- Vienintelė naujovė, atsirandanti dėl atnaujintų reikalavimų, yra ta, kad, be minimalių stabdymo ant šlapios dangos, triukšmo ir pasipriešinimo riedėjimui reikalavimų, pridedami reikalavimai dėl naudotos padangos stabdymo ant šlapios dangos.
Ką turi daryti rinkai pateikta padanga?
Šiuo metu (ir anksčiau) visos rinkai tiekiamos padangos turi atitikti minimalius eksploatacinių savybių reikalavimus. Iki šiol buvo tikrinama: stabdymas ant šlapios dangos nuo 80 km/h iki 20 km/h, triukšmas (važiuojant 60 ir 80 km/h greičiu) ir pasipriešinimas riedėjimui, o žieminėms padangoms buvo atliktas žiemos bandymas. Šie bandymai yra analogiški bandymams, pagal kuriuos privalomoje etiketėje nustatoma padangų klasė (iš čia raidės A, B, C ir t. t.). Žinoma, padangos gali būti ir geresnės, ir blogesnės, tačiau jos negali būti „dramatiškai blogos“, t. y. ne pagal skalę. Dabar yra privalomas nusidėvėjusios (dirbtinai nudėvėtos) padangos bandymas, susijęs su 80-20 km per valandą stabdymo keliu ant milimetrinio vandens sluoksnio. Žinoma, reikalavimai nėra pernelyg išpūsti, visos turimos padangos juos atitiks, kitaip ir būti negali.
Verta pabrėžti, kad bandymams naudojamos dirbtinai nudėvėtos padangos; padangų laikymo sąlygos ir jų amžius gali turėti nenuspėjamos įtakos padangų eksploatacinėms savybėms, todėl joks protingas žmogus negali garantuoti, kad kiekviena į prekybą išleista padanga po kelerių metų atitiks standartą.
Naudotos ir naujos padangos – ar verta jas bandyti?
Naudotų padangų eksploatacinių savybių net neįmanoma sąžiningai palyginti – jų nusidėvėjimo procesas kiekvieną kartą skiriasi ir priklauso nuo daugelio veiksnių: ar automobilis stovėjo garaže, ar saulėje, ar važinėjo Italijoje, ar Lietuvoje, ar padangos ne sezono metu buvo laikomos geromis, ar blogomis sąlygomis….
Tačiau gali atsitikti taip, kad nauja, labai gera padanga su dirbtinai nudėvėtu iki 3 mm protektoriumi tam tikra prasme yra geresnė už visiškai naują, nenaudotą ir nedėvėtą kito gamintojo padangą. Tai visiškai įmanoma, nes rinkoje yra nemažai prastos kokybės padangų, kurios, nepaisant prastų eksploatacinių savybių, atitinka minimalius taisyklėse nustatytus reikalavimus. Arba neatitinka. Kai kurie gamintojai giriasi tokiais savo gaminių bandymais su konkurentais, tačiau atsisako nurodyti, kokių markių ir modelių padangos buvo išbandytos. Taigi nėra apie ką kalbėti.