Galbūt matėte, kad kelio pakraštyje arba internete parduodamos iš dalies naudotos padangos, ir pagalvojote, kas yra iš dalies naudotos padangos? Vieniems jos yra pigus ir paprastas būdas gauti naujas automobilio padangas, tačiau kiti mano, kad tai tiesiog per daug rizikinga ar pavojinga.
Dalinai nudėvėtos padangos yra būtent tokios, kokių ir tikėjotės – jau naudotos padangos. Naudotos padangos paprastai parduodamos automobilių perdirbimo įmonėse, metalo laužo supirkimo įmonėse ar kituose šaltiniuose, kurie prekiauja naudotais automobiliais ar draudimo nurašytais automobiliais, nes senų padangų pardavimas laikomas būdu papildomai užsidirbti. Jei pardavėjas atiduoda automobilį į metalo laužą, jis gali pabandyti išsaugoti ir padangas, jei mano, kad jas verta išsaugoti.
Tačiau nuomonės apie tai, kas yra tinkama naudoti padanga, gali skirtis, ir vieno žmogaus „saugi“ padanga kitam gali atrodyti pavojinga. Pirkti netinkamą naudoti padangą yra tas pats, kas pirkti naudotą elektros įrenginį – jūs neturite jokių galimybių grąžinti, jei su ja kas nors negerai, o jei atsitiko nelaimingas atsitikimas, dėl kurio kaltę galima suversti netinkamos naudoti padangos sumontavimui, neturite jokių teisinių galimybių kreiptis į teismą, jei norite gauti kompensaciją.
Tačiau ar turėtumėte pirkti naudotas padangas? Mūsų vadove apžvelgiama rizika, susijusi su naudotų padangų pirkimu, ir į ką turėtumėte atkreipti dėmesį, jei nuspręsite, kad naudotos padangos jums tinka. Mūsų ekspertai išbandė dėvėtų padangų komplektą ir naujas padangas, kad išsiaiškintų jų eksploatacinių savybių skirtumus.
Išbandomos naudotos padangos
Norėdama pademonstruoti, kuo skiriasi dėvėtos ir naujos padangos, „Auto Express“ buvo pakviesta į UTAC „Millbrook“ bandymų poligone esančią šlapias padangas naudojančių automobilių valdymo zoną, kad palygintų dviejų vienodų „Ford Pumas“ stabdymą ir valdymą. Vienoje „Puma“ buvo sumontuotas visiškai naujas „Continental SportContact 7“ padangų komplektas, o kitoje „Puma“ padangose tas pats protektorius buvo sumažintas iki Jungtinėje Karalystėje leidžiamo minimalaus 1,6 mm gylio. Abiejuose automobiliuose buvo sumontuota telemetrinė įranga, kad būtų galima palyginti avarinio stabdymo kelią nuo 70 ir 60 mylių (112 ir 96 kilometrų) per valandą iki sustojimo ant šlapios dangos.
Telemetrijos duomenys parodė, kad važiuojant 70 mylių/val. (112 km/val.) greičiu, stabdymo kelias ant šalto ir šlapio asfalto su naujomis padangomis buvo 60,7 m, o su nudėvėtomis padangomis – 75,6 m, t. y. 14,9 m, t. y. trys su puse automobilio ilgio. Iš vairuotojo vietos „Puma“ su naudotomis padangomis stabdant jautėsi mažiau kontroliuojama, o traukos ir stabilumo kontrolės sistema dirbo sunkiau, kad išlaikytų automobilį ant kelio.
Panašus rezultatas buvo ir važiuojant 60 mylių (96 km) per valandą greičiu. Su naujomis padangomis automobilis sustojo per 42,6 metro, o su nudėvėtomis padangomis stabdymo kelias viršijo 55,1 metro. Valdymo bandymo duomenys nebuvo surinkti, tačiau buvo aišku, kad susidėvėjusioms padangoms trūko sukibimo, dėl to jos buvo per daug nesuvaldomos staigiuose posūkiuose.
Naudotos padangos gali būti trumpalaikis sprendimas vairuotojams, norintiems pakeisti senas, įtrūkusias, nuplyšusias ar mažai protektoriaus turinčias padangas saugumo sumetimais arba norint praeiti techninę apžiūrą, tačiau jos tikrai nėra be rizikos.
Ar turėtumėte pirkti naudotas padangas?
Perkant padėvėtas padangas kyla nemažai pavojų, todėl paprastai patariama vengti pirkti naudotas padangas, kai ateina laikas keisti automobilio gumą.
Realybė tokia, kad iš dalies nudėvėtos padangos yra rizikingas dalykas, net ir geriausiu atveju. Turėdami nežinomą istoriją ir galimą nesėkmę, galite paimti savo ir kitų žmonių gyvybę į savo rankas. Tai, kas gali padėti sutaupyti trumpuoju laikotarpiu, gali brangiai atsipirkti ateityje.
Kodėl verta pirkti dalinai nudėvėtas padangas?
Vienintelė tikra priežastis, kodėl verta pirkti padėvėtas padangas, yra ta, kad sutaupytumėte pinigų. 2023 m. internetinės parduotuvės „eBay“ apklausos duomenimis, 39 proc. vairuotojų teigia, kad senas padangas keis tik tada, jei dėl jų automobilis neatliks techninės apžiūros, o 27 proc. pripažįsta, kad laukia „kelis mėnesius“, kol pakeis padangą, kuriai buvo išduotas įspėjimas dėl techninės apžiūros. Dar didesnį nerimą kelia tai, kad 11 proc. vairuotojų, gavusių MOT įspėjimą, teigė, jog atidėtų padangos keitimą tol, kol protektorius neatitiktų kito MOT.
Duomenys taip pat rodo, kad kas dešimtas vairuotojas per pastaruosius trejus metus dėl finansinių sunkumų atidėjo naujų padangų pirkimą.
Kokie pavojai kyla dėl naudotų padangų?
Naudotų padangų pardavimo JK taisyklės yra gana paprastos.
- Dalinai nudėvėtos padangos turi būti geros būklės, be didelių įpjovimų protektoriuje, be iškilimų šonuose, be matomų kordų ir konstrukcijos karkaso.
- Padangų protektorius turi būti ne mažesnis kaip 2 mm per visą plotį ir per visą perimetrą.
- Ant padangos šoninės sienelės didžiosiomis raidėmis turi būti nuolat užrašyta „iš dalies nudėvėta“, o tekstas turi būti ne mažesnis kaip 4 mm aukščio.
Net jei naudotų padangų protektorius yra pakankamas, kad būtų galima atlikti teisinį patikrinimą, naudotų padangų pardavėjų kokybės kontrolė geriausiu atveju bus nevienoda. Kai kurie pardavėjai nori nesilaikyti pirmiau išvardytų taisyklių, o kiti nesirūpina tokiomis problemomis, kaip pažeisti šonai, padangų pradūrimai ar netolygus nusidėvėjimas.
Dalinai nudėvėtų padangų istorija taip pat nežinoma. Ar automobilis, kuriame jos buvo sumontuotos anksčiau, buvo patekęs į avariją? Ar ankstesnis savininkas jas pašalino saugumo sumetimais? Ar jos anksčiau buvo remontuotos? Tai svarbūs klausimai, į kuriuos pardavėjas gali negalėti arba nenorėti atsakyti. Visa tai didina netikrumą ir riziką.
Naujų padangų protektoriaus gylis paprastai būna 8-9 mm, todėl iš dalies nudėvėto komplekto protektoriaus gylis geriausiu atveju gali būti keliais milimetrais mažesnis nei visiškai naujų padangų. Todėl naudotos padangos sukibimas stabdant ir važiuojant posūkiuose bus mažesnis, ypač esant šlapiai ir šaltai kelio dangai. Tai gali būti skirtumas tarp to, ar pavyks išvengti susidūrimo, ar ne.
Verta paminėti, kad nors naudotos padangos gali būti pigesnės nei visiškai naujos, tikėtina, kad naudotas padangas reikės keisti dažniau.
Naudotos: pirkimo patarimai
Jei primygtinai reikalaujate, kad padangos būtų iš dalies dėvėtos, pirmiausia rekomenduotume pirkti gerai žinomo, garsaus prekės ženklo padangas, nes bent jau žinote, kad pagrindinė padanga bus pagaminta pagal kokybės standartą. Taip pat rekomenduotume jas pirkti poromis, kad ant tos pačios ašies galėtumėte uždėti dvi padangas, kurios teoriškai turėtų sutapti. Jei perkate vieną padangą, labai mažai tikėtina, kad rasite tokią, kuri pagal protektoriaus nusidėvėjimą ir gylį atitiktų kitas tris jūsų automobilio padangas.
Padangų protektoriaus nusidėvėjimas
Svarbiausia tikrinti protektoriaus nusidėvėjimą. Jei padanga beveik nenaudota, ji gali nuvažiuoti daug kilometrų. Tačiau jei nusidėvėję pečiai arba protektorius nelygus, kas gali pasakyti, kad po kelių mėnesių, kai automobilis neatliks techninės apžiūros, nes padangos bus susidėvėjusios, jums nereikės vėl mokėti už padangas?
Naujų padangų protektoriaus sluoksnis turi būti 8 mm, o dauguma prekybos vietų ir saugos organizacijų rekomenduoja keisti padangas, kai jų gylis yra 3 mm. Jei protektoriaus gylis yra mažesnis, su juo dirbti neverta, o net jei protektoriaus yra daugiau, jei jis netolygiai nusidėvėjęs per visą padangą, geriau ieškoti kitos padangos.
Šoninės sienelės pažeidimai
Jei protektorius tvarkingas, laikas patikrinti šonines sieneles. Jei padangos nuimtos nuo automobilio, kuris buvo patekęs į avariją (vėlgi, iš kur galite žinoti, ar buvo, ar ne?), didelė tikimybė, kad padangos galėjo būti pažeistos įvykio metu. Galbūt kėbulas lietėsi su padanga arba šoninės jėgos pažeidė šoninės sienelės konstrukciją.
Nepaisant to, šoninės sienelės gali būti pažeistos tiesiog dėl netinkamo parkavimo. Bet kokie įpjovimai, įbrėžimai ar atsilaisvinusi guma ant šoninių sienelių gali būti padangos konstrukcijos pažeidimų ženklas, todėl visada apžiūrėkite padangos vidų, kad ir vidinė šoninės sienelės dalis atrodytų vienodai.
Padangų remontas
Kita problema – suremontuotos padangos. Jei padanga pradurta dėl vinies, varžto ar kito aštraus daikto, kuris pradūrė protektorių, ją galima sutaisyti, įdedant gumos kamštį, kuris apsaugo protektorių nuo pratekėjimo.
Tokie remonto darbai nieko blogo, tačiau jei buvo pradurtas protektorius, bus pažeisti diržai, padedantys padangoms išlaikyti formą. Kai kurių padangų neįmanoma suremontuoti, o tų, kurias įmanoma suremontuoti, maksimalus leistinas greitis gali būti ribotas. Vėlgi patikrinkite, ar nepažeistas vidinis padangos karkasas. Jei esate kruopštūs, tikriausiai verta atsisakyti padangų, kurių vidus ar išorė yra pažeisti.
Padangų amžius
Galutinė padangų amžiaus riba nėra nustatyta, tačiau kai padangos sulaukia maždaug septynerių metų, bendra gumos būklė pablogėja, todėl ji ima trūkinėti ir prastėja eksploatacinės savybės, net jei ant karkaso dar yra daug protektoriaus. Todėl geriausia vengti padangų, pagamintų prieš septynerius ar daugiau metų.
Padangos amžių padeda nustatyti ant šoninės sienelės atspausdinta kodinė data, kurios pirmieji du skaitmenys žymi metų gamybos savaitę, o antrieji du skaitmenys – pagaminimo metus. Taigi kodas 4122 reikštų, kad padanga buvo pagaminta 2022 m. 41-ąją savaitę.
Jei ant padangos šoninės sienelės išspausdintas tik triženklis numeris, tai reiškia, kad padanga buvo pagaminta iki 2000 m. ir jos reikėtų vengti.
Naudotos padangos: svarbiausi patarimai
Jei ketinate pirkti iš dalies nudėvėtas automobilio padangas, toliau pateikiami patarimai turėtų suteikti jums geriausią galimybę sudaryti gerą sandorį:
- Pirkite iš patikimo pardavėjo.
- Sužinokite kuo daugiau apie padangos istoriją – ar ankstesnis automobilis buvo patekęs į avariją? Ar padanga jau buvo remontuota?
- Ieškokite gerai žinomų, garsių prekių ženklų.
- Pirkite padangas poromis, kad ant kiekvienos automobilio ašies būtų vienodos padangos.
- Patikrinkite protektoriaus gylį ir atkreipkite dėmesį į netolygų nusidėvėjimą.
- Patikrinkite padangos karkasą iš vidaus ir iš išorės, ar nėra pažeidimų, įpjovimų, iškilimų ar remonto darbų.
Jei abejojate, nepirkite. Ilgainiui pirkti visiškai naujas padangas yra daug ekonomiškiau, be to, yra daug padangų parduotuvių, kurios gali patenkinti visų tipų transporto priemonių – nuo mažų supermini iki didelių visureigių – poreikius. Turėsite ne tik ramybę, kurią suteikia visiškai naujos padangos, bet ir daugybę padangų markių, tinkančių visiems biudžetams.