Ant daugumos automobilių padangų gamintojai deda specialius žymeklius, pagal kuriuos galima nustatyti padangų nusidėvėjimo laipsnį. Tačiau šie indikatoriai yra skirtingi – jie ne visada turi tą pačią reikšmę. Taip pat yra padangų, kuriose yra dviejų tipų rodikliai – vienas jų turi tik formalią reikšmę, o į kitą verta žiūrėti rimtai. Paaiškiname.
- „Oficialūs“ padangų nusidėvėjimo indikatoriai paprastai rodo, kad padangos protektorius nusidėvi iki 1,6 mm.
- Tačiau dauguma gamintojų rekomenduoja padangas keisti jau prieš tai, ypač tai pasakytina apie žiemines padangas, kurių protektorius turi būti didesnis, kad jos būtų saugios.
- Todėl kai kurie gamintojai į padangas montuoja papildomus alternatyvius indikatorius.
Kai padangos protektorius tampa žemesnis, sumažėja jos gebėjimas išleisti vandenį, o žieminių padangų atveju – sniego dulksną. Kuo mažesnis protektorius, tuo didesnis padangos jautrumas akvaplanavimui, dėl kurio važiuojant per lietų galima prarasti automobilio kontrolę. Pavyzdžiui, nuo kelio dangos atsiskyrusi padanga, važiuojant per vandens sluoksnį, nesisuka.
Ką reglamentuoja automobilio padangų protektoriaus gylis?
Tiesa (nors ir ne visai), kad mažiausias lengvųjų automobilių padangų protektoriaus gylis yra 1,6 mm. Na, o Lietuvoje (ir daugelyje Europos šalių) galiojančiuose įstatymuose nustatyta, kad automobilis negali būti montuojamas su padangomis, kurių nusidėvėjimo indikatorius rodo ribinį nusidėvėjimą. Jei nusidėvėjimo indikatoriaus nėra, taikoma mažiausia 1,6 mm vertė.
Tačiau protektoriaus nusidėvėjimo indikatoriai (TWI) naudojami daugumoje lengvųjų automobilių padangų. Paprastai tai yra nedideli „kalneliai“, esantys padangos grioveliuose. Šie kalneliai išdėstyti keliose padangos vietose (paprastai šešiose), kad rodytų nusidėvėjimą skirtingose protektoriaus vietose. Kad būtų lengviau rasti šį gūbrį ir būtų aišku, kad „tai tas“, gamintojai protektoriaus krašto šone deda TWI arba kitą simbolį. Pavyzdžiui, „Michelin“ šioje vietoje deda savo „žmogeliuko“ miniatiūrą, kad parodytų, kur yra indikatorius.
Padangų nusidėvėjimo indikatoriai paprastai „nustatomi“ ties 1,6 mm riba – jei padangos griovelio iškilimas susilygina su protektoriumi, padanga tampa „nelegali“.
Tačiau dauguma gamintojų pripažįsta, kad iki 1,6 mm nusidėvėjimas yra absurdiškas. Dauguma jų teigia, kad žieminės padangos protektorius neturėtų būti mažesnis nei 4 mm, o vasarinės – 3 mm.
Dėvėjimosi indikatoriai gali būti skirtingi ir rodyti skirtingus dalykus
Kadangi dauguma gamintojų rekomenduoja keisti vasarines padangas, kai protektorius pasiekia 3 mm gylį, o žiemines padangas – kai nusidėvi iki 4 mm, gali atrodyti keista, kad nusidėvėjimo rodikliai yra „nustatyti“ ties 1,6 mm. Tačiau tokios yra taisyklės.
Tačiau kol kas gamintojai ant savo padangų montuoja „konkuruojančius“ nusidėvėjimo indikatorius. Pavyzdžiui, „Continental“ ant savo padangų montuoja du indikatorius: vieną, kuris nurodo „legalų“ protektoriaus aukštį, ir šalia jo kitą, kuris atitinka gamintojo rekomendacijas: vasarinį (3 mm), montuojamą ant vasarinių padangų, ir žieminį (4 mm), montuojamą ant žieminių padangų.
„Nokian“, be kita ko, taip pat naudoja alternatyvų TWI rodiklį ir vadina jį DSI (Driving Safety Indicator), kurį sudaro protektoriaus briaunose įspausti skaitmenys: Kai padanga nauja, matomas aštuonetas, laikui bėgant aštuonetas išnyksta ir matomas skaičius šeši, laikui bėgant lieka skaičius keturi. Kai išnyksta „keturi“, aišku, kad protektoriaus storis yra mažesnis nei 4 mm.
O kaip dėl universalių padangų? Pavyzdžiui, „Continental“ savo naujose visasezonėse padangose „All Season Contact 2“ nurodo įprastą TWI klasę (1,6 mm), o šalia jos – „žieminę“ klasę (4 mm). „Žiemos sąlygomis rekomenduojame keisti visureiges padangas tik su tokiu protektoriaus gyliu. Kai vasaros sezono metu baigiamos naudoti visasezonės padangos, jas galima sėkmingai naudoti iki 3 mm protektoriaus gylio.“
Žinoma, padangos gylį galima išmatuoti specialiu matuokliu ar net liniuote, tačiau jei padanga turi „tikrą“ nusidėvėjimo indikatorių, liniuotė ir matuoklis bus nereikalingi.