• Įkelk vaizdo įrašą
  • Pranešk naujieną
  • Apie mus
  • Kontaktai
Šeštadienis, 28 birželio, 2025
  • Prisijungti
  • Registracija
Reidas Official
Pranešti naujieną
Įkelti video
  • Naujienos
    • Premjeros
  • Eismas
    • Baudos kvitas
  • Eismo įvykiai
  • Kriminalai
  • Naudoti automobiliai
  • Elektromobiliai
  • Technologijos
  • Patarimai
    • Eksploatacija
    • Kelio ženklai
    • Kelių eismo taisyklės
    • Vairuotojo pažymėjimas
  • Degalų kainos
  • Daugiau
    • Testai
      • Lyginamieji testai
      • Pirmasis važiavimas
      • Ilgalaikiai testai
    • Apžvalgos
      • GPS sekikliai
      • OBD2 diagnostika
      • Vaizdo registratoriai
    • Vaizdo įrašai
      • Įkelti vaizdo įrašą
    • KET baudos
    • Taršos mokestis
    • Virtualus alkotesteris
    • Draudimo patikra
    • Kuro skaičiuoklė
    • OBD diagnostikos klaidu kodai
    • Testai
    • Informacijos kanalai
Rezultatų nėra
Peržiūrėti visus rezultatus
Reidas Official
Rezultatų nėra
Peržiūrėti visus rezultatus
Reidas Official
Rezultatų nėra
Peržiūrėti visus rezultatus
  • KET baudos
  • Taršos mokestis
  • Virtualus alkotesteris
  • Draudimo patikra
  • Kuro skaičiuoklė
  • Vaizdo įrašai
  • Info kanalai
Pagrindinis Patarimai

Paskirstymo grandinė kelia daugiau problemų nei naudos. Ji nebeturi jokių privalumų

pagal Andžej Biaigo
2024.11.17, 12:20
Patarimai
A A
0
automobilio variklio paskirstymo grandine

Variklio grandinė

Dalintis FacebookDalintis TelegramDalintis WhatsAppDalintis Linkedin

Daugeliui vairuotojų pažįstama paskirstymo grandinė yra patvarus, techninės priežiūros nereikalaujantis ir pavarų mazgui nekenkiantis sprendimas. Deja, turiu jus nuvilti – tai jau istorija. Jai reikia daugiau dėmesio nei diržui, o mažo klampumo alyvų amžiuje ji nebūtinai yra patvaresnė už jį.

Aštuntajame ir devintajame dešimtmečiuose vykusio perėjimo nuo grandininės prie diržinės pavarų sistemos prielaida buvo paprasta. Grandinė buvo brangesnė, sunkesnė, pasižymėjo didesne varža ir…. nereikėjo aptarnavimo, todėl gamintojui ji nebūtinai buvo ekonomiškai efektyvus sprendimas – absoliučiai visais atžvilgiais. Tobulėjant pavaroms, visa pavaros konstrukcija darėsi vis sudėtingesnė, todėl tai buvo labai brangus sprendimas.

Diržas iš tikrųjų turėjo tik vieną, bet didelį trūkumą – jis nebuvo toks patvarus kaip grandinė, todėl, viena vertus, jį reikėjo periodiškai keisti. Kita vertus, to nepaisymas galėjo lemti variklio sunaikinimą, kai diržas nutrūkdavo. Taip nutiko daugeliui variklių dešimtajame dešimtmetyje, o tai vis dar buvo laikotarpis, kai automobiliai iš tikrųjų buvo ilgai bandomi ir nuvažiuodavo šimtus tūkstančių kilometrų.

Tačiau paskirstymo diržai buvo taip patobulinti, kad tik dėl didžiulio aplaidumo 2000-ųjų metų viduryje susidarydavo tokios situacijos. 2000-2010 m. paskirstymo pavara buvo daugiau ar mažiau vienodai tvarkoma diržu arba grandine. Mažesniuose varikliuose, ypač europiniuose, buvo naudojami diržai, o didesniuose – dažniau grandinės. Grandinių ilgą laiką laikėsi ir japonų inžinieriai, kurie jas mielai naudoja ir šiandien.

Tačiau sumažinus variklio darbinį tūrį, t. y. esant didelei variklio apkrovai, pradėta pereiti prie grandininių pavarų. Varikliuose, kuriuose, nepaisant mažo darbinio tūrio, susidarydavo didelės sukimo momento vertės, taip pat vibracijos, atsirandančios dėl mažo sūkių skaičiaus, susidarė tokios apkrovos, kad rizika naudoti grandininį diržą buvo per didelė.

paskirstymo-dirzo-keitimas

Žinoma, diržas vis dar turėjo privalumų, tačiau grandinė – bent jau teoriškai – teikė garantiją, kad variklis nesuges per garantinį laikotarpį. Tuo tarpu privalumas, kad automobilius pirko įmonės (automobilių parkai), kruopščiai skaičiuojančios transporto priemonių eksploatavimo išlaidas, taip pat reiškė, kad automobiliai turėjo tapti kuo mažiau priežiūros reikalaujančiais, kad jų eksploatacinės savybės būtų geresnės už kitų automobilių ekscelenciją.

Teorija ir praktika

Deja, teorija apie didelį grandinių ilgaamžiškumą ar net jų priežiūros nereikalaujantį pobūdį vis labiau tolsta nuo tikrovės. Nežinau nė vienos variklio gamintojo rekomendacijos periodiškai keisti paskirstymo grandinę, nors galima išvardyti vieną variklio tipą po kito, kuriuose grandinė tarnauja daug trumpiau nei vidutinė transporto priemonės eksploatavimo trukmė.

Skaitykite  Pasirodo, „rezervas“ kur kas didesnis nei manyta

Taip pat yra nemažai atvejų, kai grandinę tenka keisti dažniau nei diržą panašaus tipo kito gamintojo varikliuose. Yra žinoma atvejų (pvz., TSI variklių), kai gamintojas pakeitė paskirstymo mechanizmo pavaros konstrukciją iš grandininės į diržinę, taip išspręsdamas daugelį problemų.

Grandinių naudojimas šiuolaikiniuose didelio našumo varikliuose neatsiejamas nuo eksploatacinių sąlygų pagerėjimo. Priešingai. Skirtingai nuo savo pirmtakų iš aštuntojo ar devintojo dešimtmečio (ar dar senesnių), šiuolaikiniuose varikliuose grandinės susiduria su keturiomis pagrindinėmis problemomis, kurių anksčiau nebuvo.

  • Variklio alyvos – mažo klampumo alyvos, kurios netepa grandinės taip, kaip anksčiau tepė didesnio klampumo alyvos. Prie to prisideda labai greitas alyvos irimas ir ilgesni aptarnavimo intervalai, todėl tepimo savybės, palyginti su nauja alyva, labai pablogėja.
  • Visos pavaros konstrukcija – šiandien grandinės suka po du skirstymo velenus, dažnai su fazių keitikliais ir daugeliu kitų komponentų, todėl visa konstrukcija tampa sudėtingesnė, turi daugiau komponentų, todėl grandinė tampa ilgesnė, o tai savo ruožtu lemia būtinybę naudoti įvairių tipų stiprintuvus (pvz., slankiklius) ir net kelias grandines. Kuo daugiau komponentų yra paskirstymo pavaroje, tuo didesnė vieno iš jų gedimo rizika.
  • Įtempikliai – hidrauliniai paskirstymo mechanizmų įtempikliai yra jautrūs alyvos teršalams, taip pat alyvos temperatūrai, todėl šaltame variklyje grandinė nėra optimaliai įtempta. Didžiulis teršalų kiekis, kurį gamina ir sulaiko šiuolaikiniai agregatai (vardan ekologijos), iš dalies patenka į įtempiklį ir blokuoja jo veikimą.
  • Ekologija – verčia gamintojus naudoti kuo mažesnio pasipriešinimo mechanizmus, todėl šiuolaikinės grandinės yra daug plonesnės, lengvesnės, pagamintos iš smulkesnių sudedamųjų dalių ir gerokai ilgesnės (potencialiai daug didesnis galinčių sugesti grandžių skaičius).

Be to, reikėtų pridurti, kad šiuolaikiniams varikliams ypač būdingas labai netolygus veikimas tiek tuščiąja eiga (trijų cilindrų konstrukcijos), tiek esant apkrovai (labai paplitęs LSPI reiškinys), tiek naudojant mažą didžiausią sukimo momentą, o grandinė nėra lankstus sprendimas (kaip diržas), kuris galėtų kompensuoti vibracijas.

Dėl išmetamųjų teršalų kiekio mažinimo sprendimų susidaro masė teršalų, kurie taip pat neigiamai veikia variklio veikimą. Tačiau tai taikoma tiek šiuolaikiniams, tiek senesniems varikliams, tačiau pastaruosiuose buvo naudojamos daug patvaresnės grandinės.

mercedes-benz variklio grandine
Daimler AG – Global Communications Mercedes-Benz Cars nuotrauka

Problemų ir išlaidų grandinė

Skirtingai nei prieš kelis dešimtmečius naudotos grandinės, šiandieniniams varikliams su šiuo sprendimu keliami didesni eksploatavimo ir techninės priežiūros reikalavimai. Nors paprastai laiko paskirstymo grandinės neturėtų tekti keisti, tačiau, kai tai nutinka, dėl didesnio detalių skaičiaus paties laiko paskirstymo rinkinio kaina dažnai būna gerokai didesnė nei naudojant diržinę pavarą.

Skaitykite  Šiluma kenkia ne mažiau nei šaltis – akumuliatoriaus paradoksas

Kita problema – keitimo operacija, kuri, naudojant grandines, trunka ilgiau ir yra brangesnė. Techninės priežiūros skyrius dažnai turi naudoti laiko fiksatorius, kurių ne visada turi, ir turi išardyti bei sumontuoti daugiau komponentų. Dar blogiau, kad vis dažniau grandinių pavaros montuojamos iš pavarų dėžės pusės, todėl kai kuriose transporto priemonėse, norint pakeisti grandinių pavarą, reikia išmontuoti variklį.

Tačiau palikime nuošalyje situaciją, kai reikia keisti grandinę, nes ne visiems tai gali būti aktualu. Kokių trūkumų, palyginti su diržu, turi šiuolaikinė grandinė?

  • Skirtingai nei diržą, grandinę reikia tikrinti periodiškai, geriausia – kas du ar tris alyvos keitimus, nes grandinė laikui bėgant išsitempia.
  • Patikrinti grandinę sunku, nes klausantis grandinės neužtikrinama, kad ji iš tikrųjų nėra ištempta. Geriausia ją patikrinti matuojant laisvumą, o tai jau laiko reikalaujanti operacija (t. y. kainuojanti pinigus).
  • Skirtingai nei paskirstymo diržas, grandinė jautriai reaguoja į alyvos aplaidumą – pasirinkite tinkamas alyvas ir užtikrinkite, kad jos būtų laiku keičiamos.
  • Grandininėspaskirstymo pavaros konstrukcijos yra jautresnės šaltam variklio darbui – diržui tai neturi reikšmės.
  • Grandinės ištempimas sukelia variklio problemų, kurių priežasčių ieškoma kituose vožtuvų pavaros komponentuose, todėl naudotojas patiria didelių išlaidų.
  • Grandinė yra jautresnė greitesniam nusidėvėjimui dėl kitų variklio gedimų, sukeliančių netolygų darbą.

Taigi paskirstymo grandinė neturi jokių privalumų?

Grandinė neturi jokio pranašumo prieš diržą. Jei ji ilgaamžė, tokį pranašumą ji gali suteikti ilgainiui, tačiau šiuo metu net ir diržinės paskirstymo pavaros tarnauja apie 200 000 km.

Teoriškai paskirstymo grandinė yra atsparesnė dažniems variklio paleidimams ir išjungimams, o tai šiuo metu būdinga hibridiniams ir net lengviesiems hibridiniams automobiliams. Tačiau dėl to ji išsitampys, todėl ją reikės keisti taip pat dažnai, kaip ir diržą, nors gamintojas to nenumato.

Grandinė turės pranašumą tik tuo atveju, jei variklio konstrukcija yra labai sėkminga, o paskirstymo pavara gali atlaikyti didelę ridą. Deja, šiuo metu tokius variklius galima suskaičiuoti ant vienos rankos pirštų. Žinoma, grandinė vis tiek yra saugesnis sprendimas varikliui ir patikimesnis naudotojui nei alyvos vonelėje esantis paskirstymo diržas, tačiau tai atskira tema.

Žymos: variklio grandinėvariklis
Dalintis112DalintisSiųstiDalintis20

Sekite mus, kad nepraleistumėte svarbių naujienų!

Sekite mus Google News platformoje

Rekomenduojami vaizdo įrašai

Šokiruojantys BMW X1 manevrai du pažeidimai iš eilės

Šokiruojantys BMW X1 manevrai: du pažeidimai iš eilės

0

Vilkikas rūke važiavo prieš eismą vairuotojas gelbėjosi šalikelėje

Vilkikas rūke važiavo prieš eismą – vairuotojas gelbėjosi šalikelėje

0

Vilniuje Range Rover važiavo tiesiai į Golf be reakcijos

Vilniuje „Range Rover“ važiavo tiesiai į „Golf“ – be reakcijos

0

Raudona šviesa Ne problema svečiams iš Šveicarijos

Raudona šviesa? Ne problema svečiams iš Šveicarijos!

0

Taip pat skaitykite

Šie automobiliai Lietuvoje nuvertėja greičiausiai – ar vairuoji vieną jų?

Automobiliai, kurie nerūdija: patikimiausi modeliai Lietuvoje

Alyvos keitimo klaidos: ką daro net ir patyrę vairuotojai

Šie nauji automobiliai per metus praranda iki 50 % vertės

Kurie modeliai dings iki 2026 m. – pilnas sąrašas

5 naudoti automobiliai, kurių reikėtų vengti – ekspertų įspėjimas

Naujienos

  • Naujausios
  • Eismas
  • Baudos kvitas
  • Eismo įvykiai ir nelaimingi atsitikimai
  • Kriminalai
  • Elektromobiliai
  • Technologijos
  • Degalų kainos ir tendencijos
  • Premjeros

Straipsniai

  • Apžvalgos
  • Kelių eismo taisyklės
  • Naudoti automobiliai
  • Patarimai
  • Testai
  • Vaizdo įrašai

Naudinga

  • Privalomasis automobilio draudimas
  • KASKO draudimas
  • Automobilio VIN patikra: Regitra ir CarVertical
  • KET baudos
  • Greičio matuokliai
  • Kuro skaičiuoklė
  • Taršos mokestis
  • Virtualus alkotesteris
  • Vairavimo kategorijos
  • Kelių darbai ir rengiami kelių projektai (žemėlapis)

Draugai

Tlgrm.lt
Misija-darbas.lt
Tiksaviems.lt
Sharklinker.lt
automobilių supirkimas
Automobilių skelbimai ir atsiliepimai
KepamVerdam.lt - Receptai
  • Privatumo politika
  • Slapukų naudojimo informacija
  • Partneriai
  • Apie mus
  • Kontaktai

© 2023 Reidas Official - Visos teisės saugomos.

Sveiki sugrįžę!

Prisijunkite prie savo paskyros žemiau

Pamiršote slaptažodį? Užsiregistruoti

Sukurti naują paskyrą!

Norėdami užsiregistruoti, užpildykite žemiau esančias formą

Visi laukai yra privalomi. Prisijungti

Atgauti slaptažodį

Norėdami iš naujo nustatyti slaptažodį, įveskite savo vartotojo vardą arba el. pašto adresą.

Prisijungti

Add New Playlist

Rezultatų nėra
Peržiūrėti visus rezultatus
  • Naujienos
    • Premjeros
  • Eismas
    • Baudos kvitas
  • Eismo įvykiai ir nelaimingi atsitikimai
  • Kriminalai
  • Naudoti automobiliai
  • Elektromobiliai
  • Technologijos
  • Patarimai
    • Eksploatacija
    • Kelio ženklai
    • Kelių eismo taisyklės
    • Vairuotojo pažymėjimas
  • Degalų kainos
  • Testai
    • Ilgalaikiai testai
    • Lyginamieji testai
    • Pirmasis važiavimas
  • Apžvalgos
    • GPS sekikliai
    • OBD2 diagnostika
    • Vaizdo registratoriai
  • Vaizdo įrašai
    • Įkelti vaizdo įrašą
  • KET baudos
  • Taršos mokestis
  • Taršos mokestis
  • Virtualus alkotesteris
  • Draudimo patikra
  • Kuro skaičiuoklė
  • OBD diagnostikos klaidu kodai
  • Testai
  • Pranešti naujieną
  • Įkelti vaizdo įrašą
  • Informacijos kanalai
  • Prisijungti
  • Užsiregistruoti

© 2023 Reidas Official - Visos teisės saugomos.