Draudimas registruoti vidaus degimo automobilius, kuris ES turėtų įsigalioti nuo 2035 m., gali neįsigalioti. Jo atšaukimas yra pagrindinis didžiausios ES parlamento jėgos – Europos liaudies partijos – reikalavimas. Šansai kaip niekada dideli.
Europos Komisija pradeda strateginį dialogą, kad išgelbėtų Europos automobilių pramonę. Pagrindinis Europos liaudies partijos (ELP) – didžiausios jėgos Europos Parlamente – reikalavimas yra „technologinis neutralumas“, kuris praktiškai reiškia, kad reikia atšaukti 2035 m. planuojamą draudimą ES registruoti naujus vidaus degimo varikliais varomus automobilius.
Europos automobilių pramonė šiuo metu patiria vieną didžiausių krizių savo istorijoje. Dėl mažėjančios elektromobilių paklausos, didžiulių energijos sąnaudų ES ir pigių elektromobilių iš Kinijos antplūdžio vis daugiau Europos milžinų priversti uždaryti vietos gamyklas. Ne tik pavieniai gamintojai, bet ir nacionalinės vyriausybės, pavyzdžiui, Italijos ir Čekijos, atvirai ragina ES valdžios institucijas skubiai įsikišti. Pagrindinis reikalavimas aiškus – 2035 m. draudimas registruoti vidaus degimo automobilius turi būti išmestas į šiukšlių dėžę.
ES vidaus degimo variklių automobilių registracijos draudimas iškeliauja į šiukšlių dėžę?
Automobilių pramonės padėtis šiuo metu tokia sudėtinga, kad į ją įsitraukė Europos Komisijos vadovė Ursula von der Leyen. Artimiausiu metu EK ketina inicijuoti „aukščiausio lygio diskusijas“ būtent dėl Europos automobilių sektoriaus ateities. Tai pačios U. von der Leyen iniciatyva, kuria siekiama sukurti holistinę pramonės pasitraukimo strategiją, derinamą su ES klimato tikslų įgyvendinimu.
Galima tikėtis karštų diskusijų, nes „dialoge“, be kita ko, dalyvaus valstybių narių atstovai, automobilių pramonės vadovai, Europos Parlamento nariai ir pačios Europos Komisijos atstovai.
Prezidentės Ursulos von der Leyen iniciatyva ir valstybių narių bei Europos Parlamento raginimai yra žingsnis teisinga linkme. Raginimas imtis veiksmų automobilių transporto srityje. Žinoma, kalbama ne apie 180 laipsnių posūkį, palyginti su tuo, ką Komisija ir Europos Parlamentas siūlė praėjusią kadenciją, bet apie sėkmingą automobilių pramonės pertvarką.
Draudimas registruoti vidaus degimo variklius naudojančius automobilius bus panaikintas? Aiški EPP pozicija
Galimybės atšaukti 2035 m. paskelbtą draudimą ES registruoti vidaus degimo varikliais varomus automobilius dabar yra kaip niekada didelės. Aiškią poziciją šiuo klausimu išreiškė didžiausia jėga Europos Parlamente – Europos liaudies partija (ELP). Šis blokas garsiai ragina atsisakyti draudimo registruoti vidaus degimo automobilius po 2035 m. EPP atstovų nuomone, dabartinės taisyklės slopina konkurenciją tarp skirtingų technologijų, kurios, pavyzdžiui, biodegalai ir sintetiniai degalai, galėtų atlikti svarbų vaidmenį mažinant išmetamo CO2 kiekį.
EPP neseniai paskelbė savo oficialią poziciją šiuo klausimu. Joje pateikiami 5 pagrindiniai reikalavimai, kuriuos, pasak dominuojančios partijos atstovų, reikėtų įgyvendinti skubos tvarka, kad būtų išsaugota automobilių pramonė ir jos padėtis tarptautinėje arenoje.
Tiksliau – apie:
- užtikrinti technologijų neutralumą – nuo 2035 m. panaikinti draudimą naudoti vidaus degimo variklius, kad būtų sudarytos sąlygos įvairių technologijų konkurencijai,
- investicijos į infrastruktūrą – prioritetiniai veiksmai, kuriais siekiama sukurti įkroviklių ir alternatyvaus kuro degalinių tinklą.
- rinkos apsauga – apsaugos priemonės prekybos lygmeniu, kurių pirmas žingsnis šiuo metu yra antisubsidijų tarifai, nustatyti Kinijos elektromobilių gamintojams
- finansinė parama inovacijoms – investicijos į mokslinius tyrimus ir technologinę plėtrą, visų pirma į tokias technologijas kaip dirbtinis intelektas, autonominės transporto priemonės ir nauji degalai
- reguliavimo peržiūra – sušvelninimas Dabartinė reguliavimo sistema, kaip nurodė gamintojai, yra pernelyg sudėtinga ir sukelia dideles sąnaudas. Būtina supaprastinti reglamentavimą ir paspartinti teisėkūros procesus.
Baudos už automobilius su degimo varikliais. Ar Europos gamintojai atlaikys spaudimą?
Simptomiška, kad diskusijos apie automobilių pramonės ateitį ES vyksta tuo metu, kai pradedamas taikyti naujas CAFE reglamentas ir su juo susijusios baudos, taikomos transporto priemonių gamintojams už viršytą išmetamo CO2 kiekį.
Primename, kad CAFE oro apsaugos programa pradėta įgyvendinti dar 2001 m., o pirmieji jos punktai įsigaliojo 2008 m. Laiptai, arba tiesiog vis griežtėjantys CO2 emisijų standartai, atsirado vėliau. 2015 m. buvo nustatytas 130 g/km išmetamųjų teršalų kiekis, o nuo 2020 m. įsigaliojo maksimalus 95 g/km išmetamųjų teršalų kiekis (vidutiniškai – jis skiriasi priklausomai nuo gamintojo, jo pardavimų apimties ir automobilių tipo).
Nuo 2025 m. sausio mėn. bus taikoma nauja ribinė vertė – nuo 95 iki 93,6 g/km. Problema ta, kad šį kartą kalbama nebe apie išmetamųjų teršalų kiekį, išmatuotą pagal ankstesnį WLTP matavimo ciklą, o pagal naująjį NEDC. Šiuo metu pagal WLTP 95 g CO2/km yra apie 120 g/km pagal NEDC. Iš tikrųjų tai reiškia, kad sausio mėn. planuojamas sumažinti išmetamųjų teršalų kiekis yra ne 1,4 g, o daugiau kaip 26 g CO2/km.
Baudų už išmetamųjų teršalų kiekį įvedimas 2020 m. sukrėtė ES automobilių rinką. Daugelis pagrindinių automobilių (ypač A segmento) išnyko iš kainoraščių, o dėl naujų taisyklių gamintojai pradėjo masiškai pereiti prie hibridinių pavarų. Pavyzdžiui, „Volkswagen“ 2020 m. turėjo sumokėti net 100 mln. eurų baudą už vos 0,75 g viršytą CO2 emisiją.