Gali atrodyti nekenksminga pasukti vairą iki galo, kai parkuojatės arba manevruojate ankštoje erdvėje. Tačiau šis įprastas įprotis gali nejučia pažeisti svarbiausius automobilio komponentus – nuo vairo stiprintuvo iki padangų. Štai ką turėtų žinoti Lietuvos vairuotojai.
Kas nutinka, kai vairą suki iki galo
Siaurose gatvėse, automobilių stovėjimo aikštelėse ar kiemuose daugelis vairuotojų instinktyviai pasuka vairą iki maksimalaus kampo, kad galėtų atlikti staigius posūkius. Tačiau taip elgdamiesi, ypač laikydami vairą tokioje padėtyje, pernelyg apkraunate savo automobilio vairo sistemą.
Automobiliuose su hidrauliniu vairo stiprintuvu dėl to sistemoje susidaro didelis slėgis. Skystis gali perkaisti, todėl greičiau dėvisi siurblys. Elektrinio vairo stiprintuvo sistemose variklis veikia visu pajėgumu, todėl padidėja perkaitimo ar net valdymo modulio gedimo rizika.
Vilniuje dirbantis mechanikas pastebi:
„Mes matome daug susidėvėjusių vairo mechanizmo siurblių ir sandariklių vien dėl to, kad vairuotojai per ilgai laiko vairą kraštinėje padėtyje.“
Kodėl tai yra dar blogiau, kai variklis šaltas
Šaltesniais mėnesiais, kurie Lietuvoje ilgi, šis įprotis tampa dar rizikingesnis. Žemoje temperatūroje vairo stiprintuvo skystis tirštėja. Kol variklis neįšyla, vairo sistema veikia ribotai sutepta. Šiuo etapu vairą sukite iki ribos:
- Padidėja trintis
- Spartina sudedamųjų dalių susidėvėjimą
- Gali pažeisti sandariklius ir sukelti nuotėkį
Štai kodėl žiemą prieš atliekant įtemptus vairavimo manevrus rekomenduojama kelias minutes pavažiuoti.
Tai ne tik vairas: kenčia ir pakaba bei padangos
Kai ratai visiškai pasukami, šarnyrai taip pat išnaudoja savo galimybių ribas. Laikui bėgant jie išsitempia:
- Guminiai batai (apsauginiai dangteliai), kurie gali įtrūkti
- Vidinius komponentus, dėl to anksti sugenda
- Didėja nešvarumų ir drėgmės užterštumas
Dėl įtrūkusio CV bagažinės batelio posūkių metu gali pasigirsti spragtelėjimas – tai ženklas, kad gali laukti brangus remontas.
Tuo pat metu padangos patiria didesnę šoninę trintį. Visiškai pasisukus, išorinis protektoriaus kraštas trinasi į asfaltą. Tai sukelia:
- Netolygus padangų nusidėvėjimas
- Šoninės sienelės perkaitimas
- Padangos gedimo rizika važiuojant dideliu greičiu
Tamsios žymės, liekančios ant žemės po staigių parkavimo manevrų, yra per didelio padangų įtempimo požymiai.
Ką rekomenduoja ekspertai?
Kad išvengtumėte nereikalingos žalos:
- Nelaikykite vairo iki galo užfiksuoto ilgiau nei sekundę ar dvi
- Pasukę iki galo, šiek tiek atsitraukite, kad sumažintumėte spaudimą
- Stenkitės sukti ratus automobiliui šiek tiek judant – net ir lėtai riedant
- Venkite ekstremalių manevrų, kol variklis ir vairo stiprintuvo skystis neįšilęs
Šie patarimai galioja tiek senesniems, tiek šiuolaikiniams automobiliams, nepriklausomai nuo to, ar jie turi hidraulinį, ar elektrinį vairo mechanizmą.
Vairo pasukimas iki galo gali padėti ankštoje erdvėje, tačiau jei tai darysite dažnai arba laikysite vairą pasukę iki galo, galite nejučia sugadinti automobilio vairo sistemą, padangas ir pakabą. Lietuvos vairuotojams, ypač šaltesniais mėnesiais, šio įpročio vengimas gali padėti išvengti brangiai kainuojančio remonto ateityje.
Ar statydami automobilį pasukate vairą iki galo? Ar esate susidūrę su vairo mechanizmo ar padangų problemomis? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose ir padėkite kitiems apsaugoti savo automobilius!