Naudoti elektriniai automobiliai (EV) nuvertėja greičiau nei jų vidaus degimo variklių (VDV) analogai. 2025 m. pirkėjai Lietuvoje ir visoje Europoje turi suprasti šią tendenciją lemiančius veiksnius, kad galėtų priimti pagrįstus sprendimus.
Kiek greitai EV praranda vertę?
Europoje EV paprastai per pirmuosius trejus metus praranda 20–30 % savo vertės, palyginti su 10–20 % VDV transporto priemonių. 2025 m. Jungtinės Karalystės duomenys rodo, kad EV po dvejų metų išlaiko tik 49 % savo vertės, o VDV automobiliai – apie 70 %.
JAV trejų metų senumo EV praranda 60–75 % vertės, palyginti su 45–50 % vidaus degimo variklių automobilių.
Išvada: EV per pirmuosius trejus metus Europoje nuvertėja ~25–35 %, tai yra žymiai daugiau nei tradiciniai benzininiai ar dyzeliniai automobiliai.
Pagrindinės greito nuvertėjimo priežastys
1. Greita technologijų evoliucija
Elektrinių automobilių baterijų veikimo nuotolis, įkrovimo greitis ir pažangios sistemos sparčiai tobulėja. Senesni modeliai per kelerius metus atrodo pasenę, todėl mažėja jų paklausa rinkoje ir vertė.
2. Agresyvios nuolaidos naujiems elektriniams automobiliams
Gamintojai dažnai siūlo iki 25 % nuolaidų naujiems elektriniams automobiliams, kad pasiektų gamybos tikslus.
Dėl to naujesni automobiliai tampa beveik tokie pat pigūs kaip mažai naudoti, o tai kenkia naudotų EV pardavimams.
3. Susirūpinimas dėl baterijų nusidėvėjimo
Nors dauguma EV baterijų po 9 metų išlaiko 90 % talpos, pirkėjai vis dar turi abejonių. Remonto išlaidos, baterijų būklės neapibrėžtumas ir didesnės draudimo įmokos taip pat daro įtaką perpardavimo vertei.
4. Subsidijų naudotiems EV trūkumas
Daugelis šalių finansinę paramą teikia tik naujiems EV įsigyti, todėl naudoti automobiliai tampa mažiau patrauklūs. Tai daro įtaką paklausai ir spartina nuvertėjimą.
5. Infrastruktūros ir politikos spragos
Ribotas greitojo įkrovimo stočių prieinamumas tam tikruose regionuose ir neaiškios ateities taisyklės mažina pasitikėjimą naudotų EV rinka.
Tendencijos Europoje ir Lietuvoje
2025 m. į Europos rinką grįš 123 000 buvusių lizinguotų EV. Manoma, kad iki 2026 m. šis skaičius išaugs iki 329 000, o iki 2027 m. – iki 650 000.
„Autovista Group“ prognozuoja, kad iki 2027 m. vertė kasmet mažės 2,5 %, tačiau tokia tendencija turėtų pasikeisti Švedijoje ir Nyderlanduose.
Lietuvoje 2025 m. I ketv. elektromobilių registracijos sudarė 1,65 % naujų automobilių pardavimų, o tai rodo stabilų augimą. Tačiau naudotų elektromobilių pasiūla auga greičiau nei paklausa, o tai daro įtaką perpardavimo vertei.
Patarimai pirkėjams: kaip apsaugoti savo investicijas
- Palyginkite modelius: „Renault ZOE“ per 3 metus praranda ~67 %, „Nissan Leaf“ – ~64,6 %.
- Patikrinkite akumuliatoriaus būklę: patikrinkite likusią talpą (idealiu atveju >80 %), ciklų skaičių ir garantijos statusą.
- Planuokite ilgalaikį naudojimą: elektromobilius laikykite 5 metus ar ilgiau, kad kompensuotumėte nuvertėjimą
- Rinkitės prieinamą infrastruktūrą: įsitikinkite, kad jūsų regione yra pakankamai įkrovimo punktų
- Sekite politikos pokyčius: parama naudotiems elektromobiliams (pvz., draudimo nuolaidos, mokesčių lengvatos) gali padidinti perpardavimo vertę
Naudotų EV nusidėvėjimas yra didelis, bet nuspėjamas. Jis kyla dėl sparčiai besikeičiančių technologijų, gamintojų kainodaros strategijų, pirkėjų neapibrėžtumo ir nepakankamos politinės paramos. Žinant šiuos veiksnius, galima priimti protingesnius pirkimo sprendimus, ypač jei planuojate ilgalaikį naudojimą arba teikiate pirmenybę akumuliatoriaus diagnostikai.
Kokia jūsų nuomonė? Ar patyrėte EV vertės praradimą? Pasidalykite savo istorija komentaruose arba socialiniuose tinkluose.