Kinijos automobilių gamintojai įgijo reikšmingą pranašumą pasaulinėje nulinės emisijos (ZEV) transporto priemonių rinkoje, rodo naujausia „Reuters“ analizė. Agresyvi strategija, vidaus rinka ir augantis eksportas leidžia jiems diktuoti naujas taisykles automobilių pramonėje.
Šiame straipsnyje aptarsime, kaip kinų gamintojai pasiekė tokį rezultatą, ką tai reiškia Europos ir Lietuvos rinkoms bei ar Vakarų gamintojai dar turi galimybę pasivyti.
Kinijos pranašumas: baterijos, gamyba ir subsidijos
Tokios kompanijos kaip BYD, SAIC ar Geely nuo pat pradžių investavo į baterijų technologijas ir gamybos mastą. Jos naudojasi vietos valdžios subsidijomis, taip pat valdo didžiąją dalį pasaulinės EV baterijų gamybos per tokias įmones kaip CATL ir Gotion.
Remiantis 2025 m. duomenimis, daugiau nei 60 % visų pasaulyje parduodamų ZEV buvo kiniškos kilmės. Tai leidžia Kinijos gamintojams išlaikyti kainų pranašumą ir pasiūlyti modernias funkcijas už prieinamą kainą.
Europos gamintojai atsilieka
Nors „Volkswagen“, „Stellantis“ ar „Renault“ deklaruoja ambicingus elektromobilių tikslus, realybėje jų gamybos apimtys ir kaštai vis dar nesiekia Kinijos lyderių. Ekspertai įspėja: kuo ilgiau truks reakcija, tuo sunkiau bus atgauti rinkos dalį.
„Lango pasivyti Kinijos EV tempą liko labai nedaug“, – cituojamas „Reuters“ straipsnyje vienas Europos automobilių rinkos analitikas. „Be valstybės paramos ir inovacijų gamybos kaštų mažinime, ši atskirtis gali tapti nuolatine.“
Kaip tai paveiks Lietuvą?
Lietuvoje elektromobilių paklausa auga – vis daugiau gyventojų svarsto apie perėjimą prie tvaresnio transporto. Čia kinų elektromobiliai gali suvaidinti reikšmingą vaidmenį, nes:
- Jie pigesni nei dauguma europinių analogų
- Siūlo pažangias funkcijas net baziniuose modeliuose
- Didėja importuotojų ir platintojų susidomėjimas
BYD ir kiti gamintojai jau įžengė į Europos rinką, o artimiausiu metu jų modelių galime tikėtis ir Lietuvoje. Tačiau būtina įvertinti ilgalaikes pasekmes: kaip atrodys jų servisas, detalių tiekimas ir vertės išlaikymas rinkoje?
Tarifai ir gamyba Europoje – tik laikinas sprendimas?
2025 m. ES ir JAV ėmėsi priemonių riboti kiniškų elektromobilių importą įvesdamos muitus. Tačiau Kinijos gamintojai jau reaguoja: planuojamos gamyklos Europoje, kurios leistų apeiti šias kliūtis.
Lietuvos pirkėjų pasirinkimas – tarp kainos ir patikimumo
Vartotojui svarbiausia – kaina, tačiau ją seka kokybė, garantijos ir ilgaamžiškumas. Kol kas didžiausias neapibrėžtumas dėl kinų EV Lietuvoje kyla dėl:
- Garantinio aptarnavimo kokybės
- Ilgalaikės atsarginių dalių prieigos
- Automobilių likutinės vertės po kelerių metų
Lietuvos aplinkos ministerija ir „APVA“ teikia subsidijas elektromobiliams, tad rinkos augimas turėtų tęstis. Svarbu, kad pirkėjai būtų gerai informuoti apie skirtingų gamintojų pasiūlymus.
Išvada: kas laukia Europos automobilių rinkos?
2025 m. ženklina lūžio tašką – Kinijos gamintojai ne tik pirmauja pagal pardavimus, bet ir keičia supratimą, kas yra modernus elektromobilis. Jei Europos bendrovės nesiims ryžtingų veiksmų, ši tendencija gali tapti nebegrįžtama.
Kaip manote jūs? Ar pasirinktumėte kinišką elektromobilį? Parašykite savo nuomonę komentaruose!