Lietuvoje automobilių laikymo įpročiai labai skiriasi nuo Vakarų Europos. Dauguma vairuotojų savo transporto priemones laiko daugelį metų, dažnai gerokai ilgiau nei ES vidurkis. Bet ar tai finansiškai ir aplinkai naudinga?
Kiek laiko lietuviai laiko savo automobilius?
Vidutinė transporto priemonės naudojimo trukmė Lietuvoje yra apie 6–8 metus, nors tai skiriasi:
- Nauji automobiliai: paprastai laikomi 5–7 metus, dažnai dėl nuomos sąlygų ar garantijos pabaigos
- Naudoti automobiliai: dažnai vairuojami daugiau nei 10 metų, kol remontas tampa ekonomiškai nenaudingas
- Privatus ir verslo naudojimas: įmonės paprastai dažniau keičia transporto priemones
- Miesto ir kaimo vairuotojai: kaimo vairuotojai gali laikyti transporto priemones ilgiau
Transporto priemonių parko senėjimas Lietuvoje
Remiantis „Regitra“ ir „AutoTyrimai“ duomenimis:
- Vidutinis automobilio amžius viršija 12 metų
- Daugiau nei 70 % automobilių yra senesni nei 10 metų
- Tik ~10 % transporto priemonių yra naujesnės nei 5 metų
Tai atspindi stiprią tendenciją laikyti senesnes, naudotas transporto priemones, kurių daugelis importuotos iš Vakarų Europos.
Kodėl vairuotojai taip ilgai laiko savo automobilius?
Šią tendenciją paaiškina kelios priežastys:
- Didelė naujų transporto priemonių arba lizingo kaina
- Dabartinės automobilio būklės ir istorijos išmanymas
- Senesnių modelių paprastumas ir patikimumas
- Nėra apribojimų vairuoti senesnius automobilius, jei jie praeina techninę apžiūrą
Ilgalaikės išlaidos
Nors ilgesnis automobilio išlaikymas leidžia išvengti dažnų pirkimo išlaidų, jis didina išlaidas:
- Didesnės degalų sąnaudos
- Didėjančios priežiūros išlaidos (variklis, pakaba, elektronika)
- Draudimo rizika, net jei KASKO nebenaudojamas
Vis dėlto daugeliui finansinis kompromisas yra palankesnis ilgesniam transporto priemonės naudojimui.
Kada laikas keisti automobilį?
Ekspertai siūlo keisti transporto priemonę, kai:
- Metinės remonto išlaidos viršija 10–15 % automobilio vertės
- Rinkos vertė krenta greičiau nei tikėtasi
- Atsiranda pasikartojančių mechaninių problemų (variklio, pavarų dėžės)
- Perėjimas prie efektyvesnio automobilio sumažintų ilgalaikes išlaidas
Dažnas keitimas: ar verta?
Per dažnas automobilių keitimas gali būti brangus:
- Nuovertėjimas labiausiai sumažėja per pirmuosius 3–4 metus (30–40 %)
- Išlaidos apima apžiūrą, draudimo perleidimą ir perpardavimo pastangas
Kita vertus, per ilgas naudojimas padidina gedimų riziką ir gali pakenkti saugumui.
Vakarų Europos palyginimas
Vidutinė transporto priemonės laikymo trukmė:
- Vokietija: ~6 metai
- Šiaurės šalys: 5–6 metai
- JK: ~6 metai
- JAV: 6–7 metai, didėjant tendencijai ilgiau naudoti
Lietuvoje ilgesniam laikymo laikotarpiui įtakos turi senstantis automobilių parkas ir pirmenybė naudotoms importuotoms transporto priemonėms.
Senėjančių transporto priemonių poveikis aplinkai
Senesni automobiliai išmeta daugiau teršalų (CO₂, NOx) ir neatitinka naujesnių „Euro“ standartų. Nors elektromobiliai gali tarnauti ilgiau, jų akumuliatoriai susidėvi per 8–10 metų. Lietuvos vyriausybė skatina automobilių parko atnaujinimą taikydama taršos mokesčius ir kompensacijas už senų automobilių utilizavimą.
Patarimai, kaip ilgai turėti transporto priemonę
- Reguliariai keiskite alyvą, filtrus, aušinimo skystį
- Dažnai tikrinkite stabdžius ir pakabą
- Naudokite kėbulo apsaugą nuo rūdžių
- Sutaupykite lėšų dideliems remontams
- Saugokite visus techninės priežiūros įrašus, kad išlaikytumėte perpardavimo vertę
Svarbiausios išvados
Lietuviai automobilius laiko ilgiau nei dauguma europiečių, daugiausia dėl ekonominių priežasčių. Nors tai gali būti finansiškai praktiška, tai kelia pavojų. Periodiškai įvertinus automobilio būklę ir vertę, galima nustatyti, ar prasmingiausia jį pasilikti, ar pakeisti.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.