Birželio paskutinį savaitgalį Lietuvoje įvyko net trys mirtinos avarijos, nusinešusios gyvybes ir palikusios sužeistųjų. Kiekvienu atveju pradėtas ikiteisminis tyrimas pagal LR BK 281 str. 5 d. Straipsnyje aptariame, kas sieja šiuos įvykius ir ką apie tai sako ekspertai.
Molėtų rajone žuvo keturračio vairuotojas
Birželio 29 d. apie 13 val. 54 min. Molėtų r., kelio Raudondvaris–Giedraičiai–Molėtai 39-ame kilometre, keturratis motociklas, vairuojamas 1983 m. gimusio vyro, išvažiavo į priešpriešinę eismo juostą ir susidūrė su priešais važiavusiu „VW Passat“, kurį vairavo vyras (gim. 1990 m.). Keturratis vairuotojas žuvo, o kartu važiavęs bendrakeleivis buvo sunkiai sužalotas ir paguldytas į ligoninę.
Šalčininkų rajone „Audi A6“ apvirto – vienas žuvo
Birželio 30 d. apie 1 val. 17 min. Šalčininkų r., kelio Dieveniškės–Rudnia–Ureliai 5-ame kilometre, apvirto automobilis „Audi A6“. Kas vairavo, dar nustatinėjama. Per avariją žuvo 1999 m. gimęs vyras, o 2003 m. gimusi moteris ir 1995 m. gimęs vyras, kuriam nustatytas 2,51 prom. girtumas, buvo sužeisti ir išvežti į ligoninę. Pradėtas ikiteisminis tyrimas pagal tą patį BK straipsnį.
Akmenės rajone – mirtina avarija be teisių ir girtam vairuotojui
Birželio 30 d. apie 3 val. 12 min. Akmenės r., kelio Papilė–Gumbakiai–Švendariai 6-ame kilometre, automobilis „VW Passat“, vairuojamas 1996 m. gimusio neblaivaus (2,69 prom.) vyro, neturinčio teisės vairuoti, nuvažiavo nuo kelio ir apvirto. Žuvo kartu važiavęs 1983 m. gimęs vyras. Įtariamasis uždarytas į areštinę.
Analizė: kas sieja šiuos eismo įvykius?
Per dvi paras – trys žūtys keliuose. Visus atvejus vienija keli bendri bruožai: neatsakingas vairavimas, neblaivumas, dažnai neturint teisės sėsti prie vairo. Kaip komentuoja kelių saugumo ekspertas Tomas Jankauskas, „Vis dar dominuoja klasikiniai pavojingi veiksniai – alkoholis, greitis ir nepatyrę arba neturintys teisės vairuoti asmenys“.
- Dvi avarijos įvyko naktį, abi su apvirtusiais automobiliais.
- Dviem atvejais vairuotojai buvo neblaivūs.
- Visais atvejais pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl mirtino eismo įvykio.
Ar šių nelaimių buvo galima išvengti?
Ekspertų teigimu, nelaimių būtų buvę galima išvengti taikant prevencines priemones – dažnesnius patikrinimus, griežtesnę kontrolę kaimo vietovėse bei didesnį dėmesį bendruomenės įsitraukimui. „Kai prie vairo sėda girtas ir neteisę vairuoti neturintis žmogus – čia jau ne tik jo atsakomybė, bet ir visos sistemos spraga“, – sako transporto saugos analitikė Daiva Petrauskienė.
Pasak jos, svarbu skatinti gyventojus pranešti apie pavojingą elgesį kelyje bei investuoti į efektyvesnes patruliavimo priemones kaimo keliuose.
Pradėti ikiteisminiai tyrimai
Visais trim atvejais policija pradėjo ikiteisminį tyrimą pagal LR BK 281 str. 5 d., kuris numato baudžiamąją atsakomybę už kelių eismo saugumo taisyklių pažeidimus, sukėlusius mirtį. Už tai gresia laisvės atėmimas iki aštuonerių metų.
Šalčininkų rajono atveju vis dar tikslinama, kas vairavo automobilį, o tyrimo metu atliekami ekspertiniai tyrimai bei tiriami liudininkų parodymai.
Išvada
Trys tragedijos per vieną savaitgalį primena skaudžią realybę – keliuose vis dar per dažnai dominuoja pavojingas elgesys. Siekiant išvengti tokių nelaimių, būtina ne tik bausti, bet ir aktyviai šviesti visuomenę, ypač jaunuosius vairuotojus.
Ar jums teko susidurti su pavojingais vairuotojais kelyje? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose.