Naujose transporto priemonėse nebeliko gerai pažįstamos rankinio stabdžio svirties – ir tai ne tik dizaino pasirinkimas. Elektroniniai stovėjimo stabdžiai (EPB) sparčiai įsitvirtina ir keičia tai, ką žinome apie automobilio valdymą, saugumą ir patogumą.
Ką šis pokytis reiškia vairuotojams Lietuvoje ir visame pasaulyje? Pažvelkime į tai.
Kas nutiko tradiciniam rankiniam stabdžiui?
For decades, the physical handbrake – a lever typically located beside the gear stick – was a staple in every car. Whether to secure your car on a slope or to perform emergency stops, it was an essential part of driving.
Tačiau dabar daugumoje naujų automobilių Europoje, taip pat ir Lietuvoje, yra elektroninis stovėjimo stabdys (EPB) – nedidelis mygtukas arba jungiklis, kuris pakeičia gremėzdišką svirtį. JK automobilių pramonės tyrimų duomenimis, tik apie 8 % 2023 m. parduotų naujų automobilių vis dar naudos tradicinę rankinio stabdžio svirtį.
Kaip veikia elektrinis stovėjimo stabdys?
Viskas priklauso nuo mygtuko
Užuot traukę mechaninę svirtį, vairuotojai dabar tiesiog spaudžia mygtuką. Taip įjungiami elektros varikliai, kurie spaudžia galines stabdžių trinkeles – toks pat rezultatas kaip ir traukiant senovinį rankinį stabdį.
Automatinės funkcijos
Daugelis EPB sistemų įsijungia automatiškai, kai išjungiamas variklis arba kai transporto priemonė pastatoma įkalnėje, ir tai suteikia papildomą patogumo ir saugumo lygį.
Kodėl automobilių gamintojai pereina prie EPB?
1. Erdvės efektyvumas
Didelė svirtis užima daug vietos centrinėje konsolėje. Mygtukas yra minimalus, todėl lieka vietos kitoms funkcijoms, pavyzdžiui, daiktadėžėms, puodelių laikikliams ar belaidžio įkrovimo kilimėliams.
2. Patobulinta vartotojo patirtis
EPB lengviau įjungti ir išjungti, ypač vairuotojams, turintiems ribotą rankų jėgą. Daugelyje šiuolaikinių automobilių taip pat įdiegtos automatinio stabdymo palaikymo funkcijos, kurios palaiko stabdymo jėgą stabdant ir važiuojant.
3. Sauga ir automatizavimas
EPB integruojami su kitomis transporto priemonės sistemomis. Pavyzdžiui, jos gali veikti sinchroniškai su pagalbine įkalnės pajudėjimo sistema, apsaugančia nuo apvirtimo. Kai kurie modeliai net neleidžia nuvažiuoti, jei EPB vis dar įjungtas.
Ar yra kokių nors trūkumų?
Driftingo gerbėjai, saugokitės
Viena iš pagrindinių mechaninio rankinio stabdžio ypatybių – galimybė padėti atlikti driftingo ir avarinius manevrus. Tai beveik neįmanoma su EPB, nes jie neturi rankinio valdymo, reikalingo staigiems posūkiams.
Didesnės remonto išlaidos
EPB yra elektroninės sistemos. Joms sugedus, remontas gali būti sudėtingesnis ir brangesnis, palyginti su paprasta mechanine svirtimi.
Ką sako ekspertai?
„Elektroniniai stabdžiai padidina patogumą, ypač važiuojant mieste. Tačiau nereikėtų ignoruoti ilgalaikio patvarumo ir techninės priežiūros išlaidų.“
Tuo tarpu Europos automobilių gamintojai, tokie kaip „Volkswagen“, „Renault“ ir „Peugeot“, nuo 2020 m. EPB sistemas visiškai įdiegė daugumoje savo modelių.
Ką turėtų žinoti Lietuvos vairuotojai?
Transporto priemonių patikros ir pasirengimas keliuose
Lietuvoje EPB yra visiškai įteisinti ir patvirtinti naudoti transporto priemonių patikrose. Tačiau vairuotojai turėtų užtikrinti, kad sistema veiktų privalomosios techninės apžiūros (TA) metu,.
Žiemos aspektai
Šaltomis lietuviškomis žiemomis EPB gali užšalti, jei į mechanizmą patenka drėgmės. Specialistai rekomenduoja laikyti sistemą sausą ir reguliariai naudoti EPB, kad išvengtumėte užšalimo.
Svirčių eros pabaiga?
Elektroninis stovėjimo stabdys yra čia ir toliau – šiuolaikiškas patogumas ir elegantiškas dizainas. Vis dėlto jis turi kompromisų, kurių nostalgiškai nusiteikę vairuotojai gali pasigesti.
Ar vairavote automobilį su EPB? Kokia buvo jūsų patirtis?
Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba pažymėkite draugą, kuris vis dar naudojasi senąja svirtimi!