Dauguma vairuotojų neskaito, su kuo sutinka, kai automobilio ekrane paspaudžia „taip“, pavyzdžiui, kai pasirodo galimybė atnaujinti sistemą. Tačiau anksčiau ar vėliau tai turėjo nutikti: vienas BMW savininkas išsiaiškino, kad spustelėjęs „taip“ jis sutinka perduoti greičio duomenis „atitinkamoms institucijoms“ – pagal ES reglamentą 2021/1958. Savo pastebėjimu jis pasidalijo su interneto vartotojais BMW naudotojų forume. Na, ir tai išplito… Iš pradžių patikslinkime, kad tai „ne visai apgaulė“.
- Kiekviename ES parduodamame naujame automobilyje (ir daugelyje kitose rinkose parduodamų Europos markių automobilių) įrengta greičio kontrolės sistema.
- Teoriškai sistema puikiai atpažįsta, kai vairuotojas viršija leistiną greitį.
- Greičio viršijimas, susijęs su laiku ir vieta, pagal daugelio šalių įstatymus yra pakankamas pagrindas nubausti vairuotoją už kelių eismo taisyklių pažeidimą.
- Nenuostabu, kad daugelis naujų automobilių naudotojų nerimauja, kad automobiliai juos seka. Aiškinamės, ar mums taip pat reikėtų susirūpinti, kad mūsų automobilis apie mus praneša. Ar dėl šios priežasties galima gauti baudą?
Tiesa ta, kad kiekvienas naujas automobilis (ir dauguma ne visai naujų automobilių) turi tiek žinių apie savo vairuotoją, kad 99,9 proc. atvejų jų pakaktų, jei tik automobilis pradėtų nuolat pranešti „kur reikia“. – kad vairuotojas galėtų atsisveikinti su savo vairuotojo pažymėjimu ir išleisti daugybę pinigų baudoms.
Kiekvienas naujas automobilis žino, kada viršijame leistiną greitį (taip, dažnai jis gali klysti, nes duomenys apie leistinus apribojimus, kurie pasiekia automobilio valdiklį, ne visada yra teisingi), žino, kada nesilaikome saugaus atstumo iki priekyje važiuojančių automobilių, žino, kada kertame ištisines linijas, ir realiuoju laiku fiksuoja, kada yra priverstas reaguoti: įspėti apie pavojų ar net staigiai stabdyti.
Tačiau dažniausias naujojo automobilio pastebėtas pažeidimas yra greičio viršijimas. Jei kaskart įsėdę į automobilį išjungiate tą erzinantį įspėjamąjį prietaisą, viršijate leistiną greitį ir žinokite, kad tai nelieka nepastebėta.
BMW: jei sutinkate, pranešiu „atitinkamoms institucijoms“
Taip pat patikslinkime, kad tai ne tik BMW problema: dabar kiekviename ES parduodamame naujame automobilyje privaloma įrengti daugybę sistemų, skirtų vairavimo saugumui didinti, pavyzdžiui, ISA (išmanusis greičio asistentas), miego stebėjimo sistema, EDA (įvykių duomenų kaupiklis, veikiantis kaip vadinamoji juodoji dėžė) ir kt.
Jau žinome, kad automobiliai norėtų siųsti duomenis apie mūsų važiavimo greitį (kartu su apribojimų viršijimu) atitinkamoms institucijoms. Bet ar ne tam, kad pažeidėjai būtų teisingai nubausti? Atrodo, kad priverstinai greitį viršijantys vairuotojai gali ramiai miegoti – bent jau automobilių rengiamų „ataskaitų“ kontekste. „Atitinkamos institucijos“ iš tiesų renka duomenis, tačiau tai yra statistiniai duomenys. Taip siekiama patikrinti, ar naujieji reikalavimai įrengti transporto priemonėse greičio kontrolės sistemas atlieka savo darbą. Negalima kalbėti apie tai, kad šie duomenys pateks į teisėsaugos institucijų rankas.
Ką ES nori žinoti apie vairuotojus?
Gamintojai privalo siųsti „atitinkamoms institucijoms“ ISA (išmaniojo greičio palaikymo asistento) naudojimo duomenų paketus su informacija:
- apie naudotojus, išjungiančius sistemą – kokią dalį maršrutų sudaro įjungta ir išjungta ISA sistema.
- kaip dažnai viršijamos ribos esant įjungtai/išjungtai greičio kontrolės sistemai.
- kiek statistiškai laiko praeina nuo kelionės pradžios su įjungta sistema iki jos išjungimo.
Gera žinia: paprastai automobilių gamintojams neleidžiama rinkti duomenų (įskaitant greičio duomenis) taip, kad surinktą informaciją būtų galima susieti su konkrečia transporto priemone ar vairuotoju. Ir dar vienas svarbus dalykas: sutikimas rinkti greičio duomenis nėra neribotas. Pagal galiojančius teisės aktus duomenis, susijusius su ISA sistemos naudojimu, automobilių gamintojai turi rinkti ir perduoti „atitinkamoms institucijoms“ dvejus metus. Dveji metai ir viskas.
Tačiau vairuotojas gali tapti automobilyje sumontuoto šnipo auka
Dėl išmaniojo greičio asistento vairuotojas nebus nubaustas, nes niekas neturi teisės nuolat rinkti ir kaupti individualių duomenų apie padarytus pažeidimus. Vis dėlto turėtume nepamiršti, kad automobiliuose yra įrengtos – taip pat privalomai įrengtos – juodosios dėžės. Įvykių registratoriai fiksuoja tik kelių sekundžių iki avarijos ar susidūrimo duomenis, tačiau šie duomenys gali būti prieinami – iš tikrųjų įgaliotas asmuo gali pats juos perskaityti iš automobilio valdymo bloko – ir gali būti naudojami kaip įrodymai byloje.
Apibendrinant: jei nesuklysite, jūsų automobilyje esančio „šnipo“ surinkti duomenys negalės jums pakenkti. Tačiau jei iš anksto viršydami greitį sukelsite rimtą avariją, prokuroras tai nesunkiai išsiaiškins.