Reaguodama į Europos Sąjungos pastangas įvesti didelius tarifus Kinijoje pagamintoms elektra varomoms transporto priemonėms, Kinija imasi atsakomųjų priemonių. Naujausias žingsnis – tai „antidempingo priemonės“, nukreiptos prieš iš ES importuojamą brendį.
Kinijos atsakomieji veiksmai: Tarifai Europos brendžiui
Kinijos prekybos ministerija paskelbė, kad nuo šio penktadienio iš Europos importuojamam brendžiui bus taikomi 30,6-39,0 % muitai. Šis netikėtas sprendimas priimtas po to, kai atlikus tyrimą nustatyta, kad iš Europos importuojamas brendis kelia grėsmę Kinijos vidaus brendžio pramonei.
„Šalies brendžio pramonei grėsė didelė žala“, – teigė Kinijos vyriausybė, gindama šį žingsnį.
Taip Kinija keršija už Europos protekcionistinę poziciją Kinijoje pagamintų elektrinių transporto priemonių atžvilgiu. Nors gali atrodyti, kad brendžio muitai nesusiję su automobiliais, tai yra platesnės strategijos, kuria siekiama apginti Kinijos pramonę nuo tariamų grėsmių, dalis.
Augantis protekcionizmas
Europa ir JAV: Vietinės automobilių pramonės apsauga
Kaip Kinija dabar saugo savo brendžio pramonę, taip Europos ir JAV vyriausybės daro tą patį, kad apsaugotų savo automobilių pramonę. Baiminantis, kad juos užvaldys pigūs kiniški elektriniai automobiliai, imta taikyti muitus ir draudimus, kuriais siekiama apriboti Kinijos dominavimą rinkoje.
Prasideda prekybos karas?
Kinijos prekybos ministerijos atstovas spaudai pateikė griežtą žinią ES:
„Kinija griežtai prieštarauja nesąžiningai, reikalavimų neatitinkančiai ir nepagrįstai ES protekcionistinei praktikai.“
Be to, jie pareiškė, kad ES veiksmai gali pažeisti Pasaulio prekybos organizacijos (PPO) taisykles. Atstovas spaudai pridūrė:
„Muitų įvedimas neišspręs jokių problemų.“
Kinija subtiliai įspėjo, kad „imsis visų būtinų priemonių Kinijos bendrovių interesams apsaugoti“.
Brendis gali būti ne vienintelis taikinys
Nors brendis yra pirmoji Kinijos atsakomųjų priemonių auka, vargu ar ji bus paskutinė. Prekybos ministerija, paklausta apie galimus antidempingo tyrimus dėl iš Europos importuojamos kiaulienos ir pieno produktų, atsakė, kad darbas vyksta. Kinija žada priimti objektyvius ir teisingus sprendimus, pagrįstus tyrimų rezultatais.
Prabangūs automobiliai gali būti kiti
Didžiausią grėsmę Europai gali kelti tai, kad Kinija šiuo metu svarsto priemones, kaip padidinti muitus prabangiems automobiliams. Daugiausia dėmesio skiriama didelio darbinio tūrio degalais varomoms transporto priemonėms, t. y. sektoriui, kuriame dominuoja Europos automobilių gamintojai, visų pirma Vokietijos ir Italijos prekių ženklai, gaminantys didelio našumo ir prabangias transporto priemones.
„Kinija imsis visų būtinų priemonių, kad tvirtai apsaugotų teisėtas Kinijos pramonės ir įmonių teises ir interesus.“
Tai gali smarkiai paveikti tokias bendroves kaip BMW, „Mercedes-Benz“ ir „Ferrari“, kurių prabangių automobilių pardavimai labai priklauso nuo Kinijos rinkos.
Kadangi Kinija ėmėsi atsakomųjų veiksmų, akivaizdu, kad įtampa tarp ES ir Kinijos didėja. Tai, kas prasidėjo kaip muitų karas dėl elektromobilių, sparčiai plečiasi į kitas pramonės šakas, o taikiklyje atsidūrė brendis ir galbūt prabangūs automobiliai. Atrodo, kad abi pusės nenori nusileisti, todėl artimiausiu metu gali būti imtasi dar daugiau protekcionistinių priemonių ir prekybos apribojimų.