Po Europos Parlamento Europos Sąjungos Taryba taip pat ką tik priėmė pasiūlymą dėl naujo išmetamųjų teršalų standarto „Euro 7“. Tai įvyko ne be automobilių gamintojų, valstybių narių ir klientų protestų. Standarto įvedimas buvo atidėtas ir jį pavyko iš dalies sušvelninti. Tačiau jo įvedimas yra iš anksto numatytas.
Vos prieš mėnesį Europos Parlamentas 297 balsais „už“, 190 „prieš“ ir 37 susilaikiusiais patvirtino su Taryba pasiektą susitarimą dėl „Euro 7“ (variklinių transporto priemonių tipo patvirtinimo ir rinkos priežiūros) reglamento.
Prieš kelias dienas Europos Sąjungos Taryba pagaliau priėmė „Euro 7“ reglamentą, kuriuo nustatomos kelių transporto priemonių išmetamųjų teršalų kiekio ribos ir akumuliatorių patvarumo taisyklės. Tai paskutinis sprendimų priėmimo procedūros etapas.
Priimti teisės aktai vienu metu taikomi lengviesiems automobiliams, furgonams ir sunkiasvorėms transporto priemonėms ir tikimasi, kad dėl jų dar labiau sumažės išmetamųjų dujų ir stabdymo išmetamų teršalų kiekis. Naujuoju reglamentu taip pat nustatomi griežtesni eksploatavimo trukmės reikalavimai.
„Euro 7“ reglamente nustatytos taisyklės, taikomos ne tik kelių transporto priemonių išmetamosioms dujoms, bet ir kitų rūšių išmetamosioms dujoms, pavyzdžiui, susidėvėjus padangoms ir stabdant. Jame taip pat nustatomi akumuliatorių ilgaamžiškumo reikalavimai. Lengviesiems automobiliams ir furgonams reglamente paliekamos galiojančios „Euro 6“ išmetamųjų teršalų kiekio ribos, tačiau nustatomi griežtesni reikalavimai kietosioms dalelėms. Autobusams ir sunkvežimiams reglamente numatytos griežtesnės įvairių teršalų ribos, įskaitant kai kurių anksčiau nereglamentuotų teršalų, pavyzdžiui, azoto oksido (N₂O), reguliavimą. „Euro 7“ reglamentu taip pat nustatomos griežtesnės stabdymo metu išmetamų dalelių kiekio ribos (įskaitant specialias ribas elektra varomiems automobiliams). Jame taip pat nustatyti griežtesni eksploatavimo trukmės reikalavimai visoms transporto priemonėms, taip pat ir rida.
Laimei, lengviesiems automobiliams ir furgonams galioja dabartinės „Euro 6“ bandymų sąlygos ir išmetamųjų teršalų ribinės vertės. Tačiau autobusams ir sunkvežimiams bus taikomos griežtesnės laboratorijose ir realiomis važiavimo sąlygomis išmatuotos išmetamųjų teršalų ribinės vertės, o dabartinės „Euro 6“ bandymų sąlygos išliks.
Tai svarbi informacija potencialiems lengvųjų automobilių ir furgonų pirkėjams, nes 2022 m. pabaigoje Europos Komisijos pasiūlytus sprendimus kritikavo ne tik automobilių pramonės atstovai, bet ir daugelis ES valstybių narių. Ir nors Europos Komisijos pareigūnai patikino, kad 2022 m. patvirtinus „Euro 7“ standartą tokia forma, kokia buvo pasiūlyta, galutinė automobilio kaina galėtų padidėti tik apie 300 eurų, automobilių bendrovių atstovai prasitarė, kad tai – neįgyvendinama svajonė ir kad galutinė kiekvieno automobilio kaina padidėtų ne 300, o apie 2 000 eurų!
„Euro 7“ standartas – bet kažkas turi keistis
Tačiau Europos Sąjungoje taip smarkiai siekiama „gaminti“ visų rūšių energijos sertifikatus, kad kartu su „Euro 7“ standartu įsigalios ir vadinamasis „ekologiškų transporto priemonių pasas“. Jame bus galima rasti informaciją apie kiekvieno automobilio aplinkosaugines charakteristikas registracijos metu (pavyzdžiui, išmetamųjų teršalų ribas, CO2 emisiją, degalų ir elektros energijos suvartojimą, elektros energijos naudojimo nuotolį, akumuliatoriaus veikimo trukmę).
- degalų sąnaudos,
- akumuliatoriaus būklė,
- išmetamų teršalų kiekis,
- kitą svarbią informaciją, gaunamą iš esančių sistemų ir monitorių.
Įdomu tai, kad pakeitimai neaplenks ir elektrinių bei hibridinių transporto priemonių. Tiesą sakant, „Euro 7“ numato įvesti taisykles dėl automobilio traukos baterijos sunaudojimo lygio. Pagal naująsias instrukcijas, nuvažiavus 100 000 km, transporto priemonės akumuliatorius turėtų išlaikyti ne mažiau kaip 80% savo pradinės talpos. O nuvažiavus dar 60 000 km – ne mažiau kaip 70 proc. vertės, nustatytos gamybos metu.
„Euro 7“ standartas – ką juo norėta pasiekti?
2022 m. Europos Komisijos pateiktos prielaidos parodė, kad iki 2035 m. taikant „Euro 7“ standartą (kaip siūlo EK), palyginti su „Euro 6“ standartu, bendras lengvųjų automobilių ir furgonų išmetamų azoto oksidų kiekis sumažėtų 35%, o autobusų ir sunkvežimių – 56%.
Tuo pat metu kietųjų dalelių (KD) išmetimai iš išmetamųjų vamzdžių sumažėtų 13% lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, 39% – autobusų ir sunkvežimių ir net 27% – lengvųjų automobilių stabdžių.
Tačiau galiausiai buvo nuspręsta, kad naujieji standartai bus taikomi tik sunkvežimiams ir autobusams, o lengviesiems automobiliams ir mikroautobusams taikomi standartai liko nepakeisti.
Euro 7 standartas: kada įsigalios?
Naujosios „Euro 7“ išmetamųjų teršalų standartų taisyklės įsigalios vėliau, nei iš pradžių numatė Komisija. Taigi lengviesiems automobiliams ir furgonams, kurių bendroji masė neviršija 3,5 t, naujasis standartas įsigalios nuo 2030 m. liepos 1 d. (o ne nuo 2025 m. pradžios, kaip siūlė EK), o autobusams ir sunkvežimiams – nuo 2031 m. liepos 1 d.