2024 m. Jungtinėje Karalystėje planuojama, kad elektromobilių rinkos dalis sieks 22 proc. Tačiau politikai ir ekspertai įtikinėja vyriausybę, kad pokyčiai būtini „dabar“. Iš tiesų privatūs klientai ne taip noriai renkasi elektromobilius, kaip prieš metus.
Jungtinė Karalystė turėjo būti pradininkė, kai buvo uždrausta parduoti vidaus degimo varikliais varomus automobilius. Iš pradžių ši taisyklė turėjo įsigalioti jau 2030 m. Tačiau galiausiai Britų salos gyventojai nusprendė peržiūrėti savo labai ambicingus planus ir draudimo įsigaliojimą atidėjo penkeriems metams. Taigi šiuo metu JK naujų automobilių rinka visiškai elektrine taps 2035 m.
Taip pat buvo patikslinti orientyrai, kuriuos Jungtinė Karalystė nori pasiekti pakeliui į 100 proc. elektrinių automobilių rinkos dalį. Pirmasis iš jų bus peržiūrėtas jau 2024 m., kai elektromobilių pardavimai turėtų sudaryti 22 proc. visos JK naujų automobilių rinkos.
Gamybininkai jau kelis mėnesius pabrėžia, kad šiuo metu šios ribos beveik neįmanoma pasiekti. Tačiau dabar tai pradeda pastebėti ir ekspertai, ir patys politikai. Tačiau jei anksčiau tai galėjo būti tik graudenimas, tai 2024 m. sausio mėn. pardavimų duomenys jau sukėlė gana garsų aliarmą.
Apskritai 2024 m. sausio mėn. elektromobilių pardavimai Jungtinėje Karalystėje, palyginti su 2023 m. sausio mėn., padidėjo 21 proc. ir siekė lygiai 20 935 vienetus. Tačiau, pasak „Autocar“, situacija skiriasi privačioje rinkoje, kur BEV automobilių registravimas sumažėjo net 16 proc.
Iš pažiūros statistika gali atrodyti neblogai, tačiau praktiškai Didžiosios Britanijos vyriausybės tikslas kelia abejonių. Todėl Lordų rūmai paragino įvesti naują subsidiją, kuri skatintų daugiausia privačius asmenis pirkti elektromobilius. Įmonės jau dabar gali tikėtis, kad bus skatinamos mažinti išlaidas.
Pasiūlymų yra daug: sumažinti PVM elektra varomiems automobiliams nuo 20 iki 10 procentų, nutraukti iš tinklo įkraunamiems hibridiniams automobiliams skirtą subsidijų programą ir visą dėmesį skirti elektra varomiems automobiliams, taip pat sumažinti PVM už naudojimąsi viešaisiais įkrovimo įrenginiais. Priešingu atveju, ragina politikai ir ekspertai, pasiekti minėtą 22 proc. tikslą bus neįmanoma.
Antžeminis transportas yra daugiausiai CO2 išmetantis JK sektorius, o daugiau nei pusė šio kiekio tenka automobiliams. Iš gautų duomenų matyti, kad vyriausybė turi imtis daugiau ir greičiau, kad paskatintų žmones naudotis elektra varomais automobiliais. Jei ji nesilaikys mūsų rekomendacijų, JK negaus didelės naudos dėl geresnės oro kokybės. Ji liks nuošalyje kovodama su klimato kaita.
Baronienė Kate Parminter, Lordų rūmų Aplinkos ir klimato kaitos komiteto pirmininkė